Toyota giver sportsvognen GT 86 en kraftig overhaling og skifter navn til GR 86. Opskriften er stadig lav vægt, sugemotor og baghjulstræk.
Sportsvogne af den ægte slags, hvor alt handler om knivskarpe køreegenskaber, er efterhånden en sjælden race. Tiden dikterer høje SUV’ere og elbiler, og det er næsten ironisk, at Toyota er blandt de efterhånden få mærker, der holder sportsvogns-fanen højt. Det japanske bilmærke er indbegrebet af snusfornuft, men har dog en lang tradition for at lave spændende sportsvogne. Tænk blot på legendariske modeller som Celica og Supra.
Samtidig har Toyota gennem de seneste år lagt stadig større vægt på gode køreegenskaber i deres hverdagsbiler. I 2012 gik de all-in på køreglæde med sportsvognen GT 86. Trods en relativt lav pris (under den halve million kr.) var GT 86 den ægte vare med langsplaceret sugemotor foran, baghjulstræk og lav vægt. Altså ikke noget med kunstige kræfter i form af turbo, men 197 heste der reagerer øjeblikkeligt på gassen og peaker ved høje omdrejninger.
Toyota fik rigtigt meget ud af denne klassiske opskrift med GT 86. Bilentusiaster verden over var begejstrede for Toyotas vellykkede forsøg på at ’demokratisere’ den ægte sportsvogn med en bil, der bød modeller som Audi TT, Nissan Z og Porsche Cayman op til dans til lavere priser.
Kraftigt facelift
Nu gør Toyota det igen. Fabrikken har sluppet de første billeder af afløseren, der får navnet GR 86 efter fabrikkens sportsvognsafdeling, Gazoo Racing. Ellers er det yderst småt med oplysningen om nyheden, og så må vi jo i gang med de kvalificerede vurderinger. De lyder på – som den beskedne navneforandring også antyder – at der er tale om et kraftigt facelift af originalen. Kigger man nærmere på billederne ser GT og GR 86 også ud til grundlæggende at være samme bil. Det giver god mening, for det er hundedyrt at udvikle helt nye modeller. Især sportsvogne, der sælges i beskedne styktal: Selv om GT 86 har høstet ros og anerkendelse over alt i verden, er den ’kun’ solgt i godt 200.000 eksemplarer siden debuten for ni år siden.
Fra boxer- til rækkemotor
En vigtig nyhed i GR 86 er, at den firecylindrede benzinmotor vokser fra 2,0 til 2,4 liter. Der er fortsat tale om en firecylindret boxermotor fra Subaru, der har deres egen udgave af bilen navnet BRZ.
De europæiske specifikationer for den nye motor i Toyota GR er endnu ikke offentliggjort, men på andre markeder stiger ydelsen til 235 hk. Det skærer mere end ét sekund af 0-100 km/t tiden, der falder fra 7,4 til 6,3 sekunder. Momentet på 250 Nm nås ved 3.700 omdrejninger, mens motoren først ’redliner’ ved 7.400 omdrejninger. Endelig er vægten er holdt nede på 1.270 kg med flere dele i aluminium som f.eks. tag og forskærme.
Hjulene vokser til gengæld til 18-tommer, men er fortsat relativt smalle med en bredde på 215 mm. Det lyder måske lidt cykelhjulsagtigt, men som vi både ved fra forgængeren GT 86 og Mazdas legendariske MX-5 roadster, kan lidt smallere dæk være en genvej til underholdende køreegenskaber. Skridgrænsen rykker både tættere på og bliver lettere at kontrollere for den øvede chauffør. Prøv det selv på en af de ’track days’, som en bil som GR 86 lægger op til. Og glæd dig så over sidegevinsten billigere dæk, når du har høvlet flere millimeter gummi af på banen…
Spørgsmålet er, om danske entusiaster får chancen for at stifte nærmere bekendtskab med GR 86. Toyota sender modellen til Europa til efteråret, men den danske importør har endnu ikke meldt ud, om det også omfatter Danmark. Du kan dog få den hidsige GR-udgave af den nye Yaris, så mon ikke GR 86 også får chancen. Det håber vi.