Så faldt sløret endelig for Giulia, der skal kickstarte et stort comeback for Alfa ved at være det følelsesladede alternativ til ‘kolde’ tyske konkurrenter.
Sent tirsdag blev sløret efter flere års ventetid løftet for bilen, der skal genskabe auraen omkring det italienske traditionsmærke Alfa Romeo. Planen er at gøre Alfa til en fuldgyldig konkurrent til Audi, BMW og Mercedes.
Giulia hedder bilen, der afløser den for længst udgåede Alfa 159. Giulia har været undervejs siden 2009, men får altså først officiel verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt inden den er klar til salg i begyndelsen af 2016.
At Giulia har været så længe undervejs understreger blot, hvor stort et pres der hviler på den italienske skønheds brede skærme. Sergio Marchionne, chefen for Fiat Chrysler-koncernen som Alfa hører under, har en vision om at skabe en bil så smuk, velkørende og vellykket, at den ikke blot kan tage markedsandele fra tyske rivaler som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også blive en effektiv spydspids for Alfas comeback på det lukrative amerikanske marked.
Skal femdoble salget
Faktisk er Giulia forløberen for en bølge af nye Alfa’er: Frem mod 2018 skal Giulia være med til at løfte det samlede Alfa-salg fra beskedne 68.000 biler i dag til hele 400.000 styk.
Ikke underligt, at der er blevet rystet lidt på hånden undervejs. Angiveligt har Marchionne personligt udskudt introduktionen af Giulia to gange, blandt andet på grund af utilfredshed med det tidlige design og produktionskvaliteten.
Nu er den her endelig. I et design, der er klassisk Alfa med den dybe kavalergang af en kølergrill og svulmende former. På samme tid muskuløs og yndefuld – og ikke mindst markant mere organisk og flydende i stregen end de rette linjer og skarpe knæk, som især VW-koncernen dyrker for tiden.
Men man skal hverken lade sig narre af det feminine navn eller de bløde kurver. Til afsløringen af Giulia havde Alfa kørt topmodellen Quadrifoglio Verde i stilling. Et ‘bestia’ af en fartbombe med Ferrari-udviklet og turboladet V6-motor med 510 hk, adskillige dele i kulfiber og firehjulstræk, der sprinter til 100 km/t på under fire sekunder.
Charme, selvtillid og lækkert design
Den lille magtdemonstration er ikke tilfældig. Alfa-chef Harald Wester (og ja, han er faktisk tysker), var for nylig ude at sige, at de tyske prestigemærker ‘som regel er kolde og kliniske og uden sjæl’. Alfa Giulia derimod, skal markedsføres som de kølige tyskeres diamentrale modsætning: En italiensk køremaskine med karakter og charme, hvor chaufføren føler sig som en integreret og uundværlig del af maskinen.
Alfa hævder da også, at den baghjulstrukne Giulia har en perfekt 50-50 vægtfordeling, og at der ikke er skudt så meget som en enkelt mikrochip ind mellem chaufføren og de vigtigste mekaniske dele. Tværtimod er Giulia bygget med hyperavancerede multilink-hjulophæng for og bag, der skal gøre den ‘mindst lige så velkørende’ som de bedste konkurrenter. Alene styringen skal ‘opleves som den mest direkte på markedet’, hævder italienerne. Afgjort en modig bemærkning, eftersom en anden rival – den nye Jaguar XE – angiveligt netop har sat nye standarder i den disciplin.
Omvendt har Alfa ingen planer om at overlade styringen til de robotter, som Audi, BMW og Mercedes flirter med i deres kommende topmodeller: Selvkørende biler passer ikke til Alfas sjælfulde, køreglade DNA, lyder det.
Basisudgave med 150 hk
For Alfa-tifosi, der allerede er håbløst forelskede, men ikke har råd til skønne Giulia med Ferrari-gener og kulfiber, er der også godt nyt: Giulia vil naturligvis også kunne fås i mindre potente og billigere udgaver. Blandt andet med den kendte, firecylindrede turbobenziner på 1750 ccm, der kendes fra sportsvognen 4C. Rygter vil vide, at der endda kommer en billigere basisudgave med en 1,4 liters turbobenziner – formentlig med 150 hk.
Dieselfolket kan se frem til en 2,2 liters maskine, der er en videudvikling af den aldrende 1,9 liters diesel, som Fiat-koncernen udviklede sammen med amerikanske GM. Her vil ydelserne variere fra 135 til noget over 200 hk.
I forbindelse med lanceringen erkendte Alfa, at det bliver en stor opgave at genskabe begejstringen for Alfa: ”Vi har i lang tid lovet for meget og leveret for lidt,” som Harald Wester udtrykte det.
Her hentydes ikke mindst til Alfa Giulias forgænger fra tiden med GM som ejer: Alfa 159 var nok skøn at skue, men også plaget af overvægt samt nogle motorer, som GM ‘tvang’ Alfa til at hente hos GMs australske aflægger, Holden. Resultatet var en tung, tørstig og temperamentløs oplevelse, der dårligt kunne ligge længere væk fra tidligere Alfa-succeser som 156 og GT.
Alt det skal Alfa Giulia lægge bag sig. Gerne i en fart. Om ikke andet har den kræfterne til det.
Læs også: Fiat har store planer for Alfa