Skoda Fabia tackler midtvejskrisen med et næsejob, flere farver i kabinen og et farvel til dieselmotorer. Vi ser den først herhjemme i anden halvdel af 2018.
Der er stadig en måned til den officielle verdenspremiere på biludstillingen i Geneve, men Skoda tyvstarter allerede nu med de første fotos af den faceliftede Fabia. Så får den tjekkiske fornuftsbil nok også lidt mere omtale, for ret beset hører en ansigtsløftet Fabia til blandt de mindre nyheder på årets første, store europæiske biludstilling.
Set med danske øjne er det dog ganske interessant, hvordan Skoda tackler den klassiske ’midtvejskrise’ for den efterhånden tre år gamle Fabia. Den tjekkiske mini har nemlig en stor fanskare i Danmark, men rivalerne har mildt sagt ikke ligget på den lade side siden debuten i 2015. Siden har vi set helt nye udgaver af kapable konkurrenter som Honda Jazz, Kia Rio, Nissan Micra og Suzuki Swift. Samtidig er der kommet nye udgaver af Fabias søsterbiler, Seat Ibiza og VW Polo, der endda er baseret på en ny platform, som Skoda først tager i brug, når der dukker en helt ny Fabia op. Det sker formentlig først i 2020.
Fabia skal med andre ord være toptrimmet for at følge med de næste ord. Den opgave løser Skoda på klassisk vis med en tre-punkts ’make-over’:
Udvendig er der kosmetiske forbedringer i form af nye forlygter og et bredere smil på kølergrillen. Bagtil er det svært at se forskel, men baglygterne opdateres med LED-lys.
Indvendig friskes Fabia op med nye, tofarvede sædebetræk og dørbeklædninger, farvede indlæg på instrumentpanelet og redesignede instrumenter. Betaler du ekstra, vokser skærmen i midterkonsollen til 6,5 tommer.
Teknikken i Fabia får også en tur: Sikkerheden forbedres med sporassistent, blindvinkel-alarm og ’rear traffic alert’, der advarer mod at bakke ud foran tværgående trafik. Fjernlysassistent, der automatisk blænder op og ned for det lange lys, bliver også en mulighed – formentlig mod merpris.
Farvel til diesel
Største nyhed finder vi i motorprogrammet. Ikke hos benzinerne, der fortsætter med fire kendinge, der alle har tre cylindre: To uden turbo med 60 eller 75 hk og to med tvangsfodring, der yder 95 eller 110 hk. Den store nyhed er, at det snart er slut med diesel i Fabia: Den trecylindrede 1,4 liter er fortid – og det vil de færreste nok begræde, for den hører til de mest ubehøvlede dieselmaskiner på markedet.
Dieselmotorer har tidligere været meget populære i Fabia-programmet, men VW-koncernens dieselskandale og skrappere miljøkrav har lagt en dæmper på efterspørgslen. Især i miniklassen, hvor Fabia hører hjemme.
Den faceliftede Fabia kommer også som Combi – Skoda’sk for stationcar – hvilket den sammen med Renault Clio og Dacia Logan er alene om i klassen. Der er dansk premiere sidst på sommeren.
Læs også test af Skoda Fabia diesel: Diesel driller ellers fine Fabia