Slut med Mazdas første elbil

danmarks billigste elbil

Mazda stopper produktionen af MX-30 – både som elbil og med wankel-motor som rækkevidde-forlænger. I stedet satser Mazda på elbilen 6e.

Mazda lukker ned for produktionen af en af de mest specielle elbiler på markedet, MX-30. Det siger Mazdas svenske generalagent til svenske Vi Bilägare.

Produktionen af den semi-høje crossover med bagud-åbnende bagdøre og en hilsen til verdens mest solgte sportsvogn, MX-5, i navnet, begyndte i 2020. Dermed får MX-30 en usædvanlig kort levetid.

200 km rækkevidde

Mazda eksperimenterede også med flere ting i mærkets første elbil. Udover det specielle men også spændende design, var kabinen f.eks. indrettet med detaljer af naturmaterialet kork.

Batteriet havde en kapacitet på blot 35,5 kWh. Det gav en rækkevidde på 200 km, hvilket formentlig har afskrækket mange bilkøbere – i hvert fald dem med rækkeviddeangst. Men Mazda insisterede på, at 200 km rækkevidde dækker langt de fleste behov, holder prisen nede og vægten lav til gavn for køreegenskaberne.

Senere fulgte dog en såkaldt Range Extender-udgave, hvor Mazdas berømte wankelmotor fungerede som en benzindrevet generator, der genererede strøm til den trækkende elmotor. En wankelmotor er en såkaldt rotationsmotor, der fungerer uden stempler og derfor har en fuldstændig vibrationsfri gang. Selv med wankelmotoren i aktion gav det MX-30 R-EV en oplevelse af at køre elbil uden støj og vibrationer.

Stadig biler på lager

Herhjemme satte den danske Mazda-importør af flere omgange MX-30 ned i pris. For præcis et år siden kunne MX-30 endda kalde sig Danmarks billigste elbil til en pris lige under 190.000 kr.

Den pris holder endnu, og der er fortsat MX-30 på lager i Danmark – både som elbil og som ladehybrid med wankel-motor som rækkeforlænger.

Prisnedsættelser hjælp på det danske salg sidste år. I 2024 købte 622 danskere en Mazda MX-30 mod 409 i 2023 ifølge tal fra Mobility Danmark.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here