For anden gang siden 1969 lukker Mini ned for Clubman. Den sidste store Mini har nu forladt fabrikken i Oxford.
En lille stationcar med sidehængslede bagdøre og lang akselafstand så i 1969 dagens lys 10 år efter premieren på Mini. Ledsaget af chefdesigner Roy Haynes ord om, at “opfattelsen af, at kun grimme ting kan være funktionelle, er nu manet i jorden”.
Navnet var Clubman, Mini Clubman, og først vakte den lige dele vantro og begejstring, men de praktiske bagdøre øgede anvendeligheden, Clubman fandt sit publikum, og senere fik den sågar tilnavnet “the extraordinary gentleman”.
I Danmark blev Mini i øvrigt solgt under navnet Morris Mascot. Men det er en anden historie.
Ofte usammenhængende og ikke sjældent økonomisk udfordret var i slutningen af 1900-tallet karakteristisk for britisk bilindustri, og i 1981 tog man – efter denne skribents mening – den fatale beslutning at erstatte Mini Clubman med Austin Metro.
Dansk design
Det endte lykkeligvis med, at Mini i 1994 blev reddet af BMW. Seks år senere lanceredes en ny Mini, og i 2007 blev Clubman genfødt. Denne gang i en noget større version, men stadig med sidehængslede bagdøre og nu tilsat en bagudhængslet dør i højre side. Ved faceliftet i 2015, i øvrigt udtænkt af den danske bildesigner Anders Warming, som nu er chefdesigner for Rolls-Royce, blev sidedøren erstattet af to konventionelle bagdøre, men stadig med de velkendte sidehængslede bagdøre.
1,1 millioner Clubman blev det til siden 2007. Vil man have stor Mini i dag, er løsningen Countryman. Den koster fra 456.000 kr., men vil senere i år også kunne fås i en elektrisk udgave til 375.000 kr.
Læs Hvilkenbils sidste test af Mini Clubman her.