2026 kan de første elbiler med såkaldt V2G-teknologi sende strøm tilbage i elnettet. Ifølge rapport kan elbilejere tjene tusindvis af kroner.
Har du en elbil eller overvejer du at købe en?
Så skal du overveje at vælge en elbil, der har såkaldt Vehicle-to-Grid teknologi – blandt eksperter bare omtalt V2G.
Bag det tekniske udtryk gemmer sig elbiler, der kort fortalt ikke bare kan oplades, men også kan sende strøm tilbage til elnettet, når der er brug for det.
Ifølge en ny rapport fra EY og Eurelectric, ’Plugging into Potential’, kan det faktisk blive en god forretning for dig som ejer af en elbil.
Stort batteri – stor besparelse
Rapporten analyserer økonomien i V2G i flere lande og kommer frem til klækkelige besparelser for elbil-ejere i en række europæiske lande.
Flest penge er der for ejere af store el-SUVere i Tyskland. Her anslår rapporten, at der kan spares 23.000 kr. årligt ved at oplade elbilen, når strømmen er billigst og sende strømmen retur, når den er dyrest og du alligevel ikke har behov for at køre i bilen.
En mellemklasse-elbil med et lidt mindre batteri kan med V2G give årlige besparelser på 13.500 kr.
4.000 kr. i Danmark
I Danmark bliver gevinsten formentlig noget lavere.
Bilistorganisationen FDM vurderer, at elbilejere i først omgang kan spare 4.000 kr. årligt på V2G-teknologien. På sigt kan der dog være mange flere penge at tjene.
”Potentialet for elbils-ejere er kæmpestort. Vi ser jo virkelig store udsving i elpriserne, og bilerne vil snart selv kunne lade, når det er billigt, og aflade til markedet når det er dyrt. Vores drømmescenarie er, at bilister i 2030 ikke betaler noget for selve strømmen. Der vil stadig være afgifter, men selve strømprisen forventer vi kan gå i nul,” siger forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru til tv2.dk.
Det kræver det
For at få elbilen til at bidrage til husholdningsøkonomien skal flere ting ført på plads:
- Din elbil skal understøtte V2G-understøttelse. Nogle elbiler gør det allerede (se faktaboks nederst i artiklen). Flere er på vej.
- Din ladeboks skal også være V2G-kompatibel. Ofte vil det kræve skifte til en ny ladeboks.
- Dit elselskab og din ladeoperatør skal begge tilbyde V2G-tjenester.
Teknologien stadig ny, men i løbet af de næste par år forventes det, at både bilproducenter og elselskaber vil gøre det langt lettere at komme i gang.
Gavner både økonomi og klima
Ud over de økonomiske fordele, hjælper V2G-teknologi også med at stabilisere elnettet og gøre det lettere at bruge vedvarende energi fra sol og vind. Når mange elbiler kobles til nettet, kan de lagre strøm, når der er overskud – og sende strømmen retur til elnettet, når der er mangel på strøm.
Populært udtrykt kan batteriet i elbiler på den måde lagre strøm fra sol og vind – og så bruge det, når solen ikke skinner og det ikke blæser. På den måde kan man strække brugen af vedvarende energi. Dermed reduceres udledningen af CO2 og der bliver mindre brug for backup-kulkraftværker
Fremtiden kører begge veje
Elbiler med V2G-funktion bliver derfor i stigende grad set som en vigtig brik i fremtidens grønne energi. Og for dig som elbilejer kan det både betyde både lavere elregninger og muligheden for at tjene penge, mens bilen holder stille.
Fremtidens elbiler vil ikke bare være et transportmiddel men en aktiv del af energisystemet.
Fakta: Disse elbiler tilbyder V2G
Bemærk at bilerne typisk skal være af nyeste årgang for at tilbyde V2G – og at de endelige specifikationer ofte ikke foreligger.
Kia EV9 |
Polestar 2 |
Polestar 3 |
Renault 5 E-Tech Electric |
Renault Megane E-Tech Electric (2025) |
Volkswagen ID. Buzz |
Volkswagen ID.3 |
Volkswagen ID.4 |
Volkswagen ID.7 |
Volkswagen ID.7 Tourer |
Volvo EX90 |