Software driller – Volvo flagskib mangler vigtige funktioner

batteri pas

Volvo advarer kunder om, at topmodellen EX90 først efter levering vil få vigtige funktioner ved hjælp af trådløse opdateringer.

Avanceret software driller igen Volvo. For nylig måtte den svenske-kinesiske bilproducent tilbagekalde samtlige 72.000 leverede eksemplarer af elbilen EX30, fordi en softwarefejl kan få bilens infotainmentskærm til at gå i sort.

Nu informerer Volvo så købere af den nye topmodel EX90 om, at bilen ved levering kan mangle en række vigtige funktioner. Det gælder f.eks. bilens avancerede Lidar-sensorer, to køreassistenter, der skal forbedre sikkerheden i vejkryds, muligheden for at tilgå ejerens iPhone via EX90s indbyggede stemmestyring og en forbedring af bilens styresystem, så den ikke bruger tre pct. af batterikapaciteten i døgnet ved stilstand.

Allerede stærkt forsinket

Igen er det bagvedliggende problem Volvos software. Udfordringer med især EX90s software har i forvejen forsinket lanceringen af Volvos elektriske flagskib med næsten to år.

Efter Volvos reviderede tidsplan skal de første EX90 leveres i dette kvartal – altså inden udgangen af september. I Danmark forventer den danske importør at levere de første EX90 i fjerde kvartal.

Volvos elektriske flagskib, EX90, er allerede næsten to år forsinket pga. udfordringer med bilens software. Nu advarer Volvo kunderne om, at ikke alle funktioner vil være tilgængelige, når bilen leveres.

Løsningen bliver at få de sidste funktioner på plads ved hjælp af trådløse opdateringer af softwaren – også kaldet ’over the air’ opdateringer. En talsmand for Volvo bekræfter over for branchemagasinet Automotive News, at de første kunder allerede er blevet informeret om, at deres biler ikke vil have alle funktioner, når de får den leveret.

Chef nedtoner problemer

På et møde med analytikere om Volvos halvårsregnskab i sidste uge, nedtonede Volvos øverste chef, skotten Jim Rowan, software-udfordringerne:

”Hele idéen med en ’software-defineret’ bil er, at den løbende kan opgraderes med trådløse ’over the air’ opdateringer. Jeg tror, at kunder der investerer i produkter med avanceret teknologi som EX90 fuldt ud forstår dette, og at de vil høste fordelene over tid.”

Jim Rowan afviser, at forsinkelserne af flere af funktionerne i EX90 kommer til at skade salget.

”Vi ser ikke noget større tab af forudbestillinger som følge af, at vi opdaterer bilens software efterhånden som bilen kommer længere på sin rejse,” som han formulerede det til analytikerne.

EX90 er en stor, elektrisk SUV, der fremstilles på Volvos amerikanske fabrik i South Carolina. På Volvos amerikanske hjemmeside kan man se en liste over de funktioner, som først efter levering vil blive tilføjet ’over the air’. Du kan se listen her. Herhjemme kan EX90 allerede konfigureres og bestilles på volvocars.dk. Priserne begynder fra 813.000 kr.

Software driller mange

Det er langt fra første gang, at software-problemer forsinker en ny bilmodel. Senest har VW-koncernen lanceret elbilerne Audi Q6 og Porsche Macan med mere end to års forsinkelse, fordi VW’s software-afdeling Cariad var bagud med softwaren.

Den slags børnesygdomme kan ses på bundlinjen, når der går flere år, før de ’nye’ bilmodeller kan begynde at indtjene deres milliard-store udviklingsomkostninger. Ifølge konsulentfirmaet McKinsey har forsinkelsen af Audi Q6 og Porsche Macan kostet VW-koncernen tre milliarder euro – eller mere end 20 milliarder kroner.

Alt andet lige må Volvo formodes at få lignende milliard-regninger for deres software-problemer med EX30 og EX90.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Er det ikke forkert brug af ordet “tilbagekalde” når hvilkenbil og andre medier skriver “tilbagekalde samtlige 72.000 leverede eksemplarer af elbilen EX30”.

    Er der ikke tale om en over-the-air sw opdatering?

    Min bil får løbende OTA SW opdateringer. Det er da ikke tilbagekaldningee, men derimod forbedringer og fejlrettelser, som oftest sker mens jeg sover om natten så bilen er klar næste morgen.

    • Nej, det er den velkendte, nogle vil sige gammeldags, men her korrekte betegnelse, fordi ’tilbagekaldelse’ indikerer, at der er tale om udbedring af en fejl og ikke en almindelig software-opdatering. Også selv om du har ret i, at opdateringen kan ske ‘over-the-air.’ Volvo tilbyder ikke desto mindre kunder, der måtte ønske det, at de kan køre bilen på værksted og så få opdateringen dér. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

      • Ligesom man stadig kalder det for at fodre sin bil, når man lader den. Det er helt korrekt, da man fodrede sine heste dengang det var transportmidlet…….
        Nej, det er ikke korrekt brug af “tilbagekalde”, når det foregår ota. Man bør i stedet kalde det en “Kritisk opdatering”.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here