375.000 kr. rækker til 1st-udgave af VWs elektriske SUV ID.4 med stort batteri og mere end 500 km rækkevidde. Det er billigere end ID.3.
VW spiller hårdt ud med mærkets anden ’rigtige’ elbil, SUV’en ID.4. Er du hurtig, kan du sikre dig en af de to særlige intro-udgaver, 1st eller 1st Max, til henholdsvis 375.000 og 440.000 kr.
Begge er udstyret med ID-seriens største batteri på 77 kWh, der giver en rækkevidde på mellem 508 og 522 km. Dermed bliver den billigste ID.4 1st faktisk 10.000 kroner billigere end den mindre ID.3 med tilsvarende teknik.
Det er altså lidt af en prisbombe, som VW smider på markedet for elbiler, for ID.4 er en velvoksen og rummelig SUV på størrelse med VW Tiguan – og altså også noget større end sin lillebror ID.3. Samtidig skal finish og kvalitetsoplevelse i kabinen være bedre i ID.4 end i ’lillebror’, der har fået en del hug for at fremstå rustik.
Priser vil stige
Den danske importør oplyser ikke, hvor mange 1st-udgaver, der kommer til landet. Dog kommer prisen utvivlsomt til at stige på sigt, når 1st-udgaverne er udsolgt og afløses af de ’almindelige’ ID.4-modeller.
Trods de attraktive start-priser er der på ingen måde sparet på udstyret i ID.4. Begge har en elmotor på 150 kW (204 hk), der trækker på baghjulene og sender SUV’en fra 0-100 km/t på 8,5 sek. Topfarten er begrænset til 160 km/t.
Batteriet kan hurtiglades med op til 125 kW. Dermed kan du lade batteriet fra fem til 80 procent på 38 minutter. Eller lynlade til 100 kilometers kørsel på blot otte minutter.
20 tommer alufælge, adaptiv fartpilot med køassistent, læderrat med varme og touch-betjening, to-zone klimaanlæg og navigation på 10-tommers infotainmentskærm er standard. I den dyrere 1st Max forlænges udstyrslisten med detaljer som head-up display, LED Matrix-forlygter, 12-tommers infotainmentskærm, adaptiv undervogn, progressiv styring, tre-zoners klimaanlæg, panorama-glastag og elbetjente ergoActive forsæder med massage.
På begge udgaver følger fem års service- og reparationsabonnement med i prisen.
Den elektriske ID.4 kan bestilles nu – og det er formentligt klogt, hvis man vil være sikker på at få en ID.4 til de skarpe intropriser. De første biler forventes at blive leveret til marts.