Polestar 2 er en imponerende sikker bil. I Euro NCAP’s nyeste test scorer den samlet set det hidtil bedste resultat. Cupra gør det også godt.
Sikkerhed har i årtier været det mest fremtrædende i Volvos DNA. Det tager svenskernes kinesiske ejer, Geely, alvorligt og udnytter den enorme svenske ekspertise til fulde.
Beviset er elbilen Polestar 2, søsterbil til Volvo XC40. Adskillige eksemplarer af den knap 2,2 ton tunge bil er blevet smadret af den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP, og den imponerer teknikerne med det samlet set bedste resultat til dato.
Ikke kun kollisionssikkerheden er i top. Også de aktive sikkerhedssystemer, der skal forhindre, at ulykkerne sker, fungerer til noget nær perfektion.
Så de fem funklende Euro NCAP-stjerner til Polestar 2 understreger sammen med de fem stjerner, som den kinesiske MG ZS EV gjorde sig fortjent til i 2019, at Kina er en seriøs konkurrent til den vestlige verdens bilindustri.
Polestar 2, der produceres i Chengdu i Kina, kommer til Danmark i sensommeren. Den skal først og fremmest konkurrere med Tesla 3, der med mindste batteri har en rækkevidde på 448 kilometer og koster 394.000 kr. Polestar 2’s rækkevidde er 470 km.
Spanske stjerner
Volkswagen-koncernens spanske Cupra Formentor var også til eksamen i årets første sikkerhedstest hos Euro NCAP, og den scorede ligeledes de maksimale fem stjerner.
Formentor nyder godt af teknik fra Audi A3, VW Golf og Skoda Octavia, og ligesom tilfældet var, da de blev testet, er det den hårdhændede behandling af fodgængere og cyklister, der trækker lidt ned i det samlede billede. Men altså slet ikke nok til at frarøve Cupra Formentor den 5-stjernede hæder.