Mazda CX-80 kommer som opladningshybrid og med noget så politisk ukorrekt som en sekscylindret dieselmotor.
Designet er let genkendeligt på den kommende Mazda CX-80, der visuelt er en direkte forstørrelse af CX-60. Men til forskel fra CX-60 kan CX-80 rumme op til syv personer, og så er den ikke voldsomt mange kroner dyrere. Opladningshybriden koster fra 562.000 kr. – CX-60 koster som opladningshybrid fra 531.000 kr.
CX-80 er næsten fem meter lang, CX-60 er 475 centimeter lang, og særligt afstanden mellem akslerne adskiller CX-80 fra lillebror. Akselafstanden i CX-80 er 312 centimeter, hvilket er 25 cm mere end i CX-60.
To eller tre på 2. række
Anden sæderække kan vælges i to konfigurationer – enten med to loungesæder med varme og ventilation samt ryglæn, der kan vinkles, eller med en konventionel række med plads til tre. Mazda lover nem udstigning fra række tre, da ryglænene på række to kan foldes helt ned ved tryk på en knap. Med sæde seks og syv foldet ned i bagagerummets gulv sluger det 687 liter.
60 km på strøm
Opladningshybriden har en elektrisk rækkevidde på 60 kilometer, og den 2,5-liters benzinmotor yder sammen med elmotoren 327 hestekræfter og har et drejningsmoment på 50 Nm.
Mazdas nyudviklede 3,3 liters mildhybrid-diesel yder i CX-80’eren 254 velafbalancerende hestekræfter. Begge må slæbe 2,5 ton på krogen.
Mazda CX-80 når frem til de danske forhandlere i løbet af efteråret.