Tavshed hos Fisker om stillestående lager-udsalg

fisker lager

Lager-salget af Fisker Ocean synes at stå helt stille. Hvilkenbils forsøg på at få kontakt til Fisker i Danmark har ikke gjort os klogere.

(Opdateret 19. april kl. 14.30, se nyt afsnit nederst, red.) For to uger siden – fredag den 5. april – indledte den danske bildesigner Henrik Fisker og hans selskab Fisker Inc. et gigantisk brandudsalg af de mange elektriske Fisker Ocean, der står på firmaets lagre i Europa.

Ifølge Fisker Inc.’s hjemmeside gælder lager-salget også de i alt 40 styk på lagrene i Taastrup og Vejle. Den kraftigst nedsatte er Ocean Ultra, hvor besparelsen er 220.700 kroner, da den er sat ned til 302.957 kr.

Fiskers “prisreduktion på lagerbeholdning” er et forsøg på at skaffe kapital til det konkurstruede Fisker Inc. Dog med den hage ved udsalget, at køberne af de kraftigt nedsatte Ocean ikke kan forvente hverken garanti eller mulighed for service på udsalgsbilerne.

I dag – to uger senere – er der ifølge Fiskers danske hjemmeside ikke solgt en eneste af de Fisker Ocean Ultra og Ocean Extreme, som kom på listen. På hjemmesiden er de samme biler til salg i dag, seks i Vejle og resten i Taastrup. Yderligere fire biler på udsalgslisten er intromodellen One, der ikke er omfattet af brandudsalget, men skulle man købe den, afskriver man sig også her retten til garanti og service.

Ingen hjemme

Hvilkenbil har de seneste dage forsøgt at etablere kontakt til Fisker. På hjemmesiden findes en chat-funktion, men der står permanent “Agent offline”.

fisker lager
Der er brandudsalg hos Fisker – men firmaet er meget svære at komme i kontakt med. Selv chatten er offline, som det ses i nederste højre hjørne på dette screendump af Fiskers hjemmeside.

Hvilkenbil har meldt sig som interesseret køber af lager-biler hos både Fisker i Taastrup og Vejle ved at indtaste navn, telefonnummer og e-mail og trykke “Indsend”. Derefter bliver man oplyst om, at “en medarbejder fra Fisker Sales vil kontakte dig inden for kort tid for at besvare alle dine spørgsmål og hjælpe dig med dit køb”.

Hvilkenbil er i skrivende stund ikke blevet kontaktet.

Vi har skrevet en e-mail til den Fisker-medarbejder, som vi har haft løbende kontakt med i forsøget på at låne en Ocean til test. I tidligere e-mails fra medarbejderen fremgår ikke andet end vedkommendes navn og titel. Intet telefonnummer, så man kan ringe. Vedkommende er ikke vendt tilbage på Hvilkenbils henvendelser.

På Fiskers danske hjemmeside findes et dansk telefonnummer, som man kan ringe til og for eksempel “trykke 1 for salg”. Her har Hvilkenbil oplevet, at telefonen ringer syv gange, går kortvarigt på pause og begynder at ringe igen, hvorefter en engelsktalende kundeservicemedarbejder tager telefonen.

Medarbejderen, der oplyser, at vedkommende sidder i Holland, kan fortælle Hvilkenbil, at man altså skal trykke “1 for salg” for at komme i kontakt med en sælger i Danmark. Hvilkenbil fik af samme kundeservicemedarbejder oplyst mailadressen og et fornavn på Fisker Inc.’s europæiske pressemedarbejder. Ikke medarbejderens telefonnummer.

Hul igennem

Ved gentagne opkald til det danske telefonnummer og “tryk 1 for salg” lyder en vente-melodi, derefter ringetone, så samme vente-melodi, andre gange en anden vente-melodi, så ringetone igen – og sådan fortsætter det i op til otte minutter, hvorefter opkaldet afbrydes. Ikke af Hvilkenbil, men af den, Hvilkenbil har ringet til.

Fredag formiddag blev telefonen dog taget af en medarbejder i Taastrup. Da Fisker-medarbejderen blev gjort bekendt med Hvilkenbils ærinde, der går ud på at få bekræftet, om de 40 biler på lager-salgslisten i dag er de samme som for to uger siden, var der ikke mulighed for at stille spørgsmål.

Medarbejderen var i øvrigt ikke sælger, lod vedkommende forstå, men “tog en telefon, der ringede”. Da Hvilkenbil ikke er interesseret i at købe, men har journalistisk interesse i, hvordan det går med salget, var meddelsomheden lig nul, og vedkommende ville ikke bede en sælger om at ringe tilbage.

Så ad den vej lykkedes det heller ikke at få oplyst, hvordan det går med lager-salget.

Hvilkenbil kunne af medarbejderen i Taastrup få oplyst samme mailadresse på den europæiske pressemedarbejder, som den engelsktalende kundeservicemedarbejder tidligere oplyste. Hende har vi så skrevet til. Her kom et “Automatische Antwort” – autosvar – tilbage med teksten “Out of office. Emails will not be read” og en henvisning til en anden e-mail.

Som Hvilkenbil har skrevet til og håber at få en tilbagemelding fra.

Samme andre steder

Det med mange nedsatte biler på lager-salgslisten, det med “Agent offline” og det med, at man kan indtaste navn, telefonnummer og e-mail, hvis man skulle være interesseret i at købe: På andre nationale Fisker-hjemmesider – eksempelvis den tyske, franske, schweiziske og svenske – som Hvilkenbil tastede sig ind på, gør præcis det samme sig gældende.

Altså “Agent offline” og så muligheden for at indtaste sine oplysninger, hvis man ønsker at blive kontaktet vedrørende køb af en af de nedsatte lager-biler.

Redningsforsøg

Fisker Inc.’s økonomiske problemer er massive. Efter et kuldsejlet forsøg i marts på at indgå en aftale med Nissan afsøger firmaet nu andre muligheder – et samarbejde med en anden bilproducent, et lån eller en kapitalindsprøjtning. Eller måske et salg til en interesseret producent.

Udsigterne synes imidlertid ikke lyse i det vilde marked for elbiler. Især ikke når man stadig er i etableringsfasen og stadig kæmper for at skaffe kapital.

Man kan selvfølgelig sige, at Tesla jo også kørte med underskud i rigtigt mange år, men dengang var der ikke andre konkurrenter.

Internationale analytikere vurderer, at en Fisker Inc.-konkurs synes uundgåelig. Blandt andre den danske brancheanalytiker René Tønder sagde efter sammenbruddet i forhandlingerne med Nissan, at “alt tyder på, at Fisker nu endegyldigt er på vej mod konkurs. Og formentlig relativt hurtigt”.

Opdatering

Efter offentliggørelsen af artiklen, er Hvilkenbil blevet kontaktet af Fisker Inc.’s kommunikationsafdeling. De skriver: “Dette er uden for citat, men hvis du prøver at bekræfte, at 40 biler ikke er blevet solgt, er din artikel fejlagtig. Der er allerede solgt et betydeligt antal biler i april. Jeg opfordrer dig til at genbesøge din artikel.” 

(“This is again off the record, but if you are trying to confirm that 40 cars have not been sold, then your reporting is inaccurate. A significant number of vehicles has been sold already in April. I encourage you to revisit your reporting here.”)

Som det fremgår, har det fortsat ikke været muligt at få svar på, hvor mange biler Fisker har solgt. Fredag den 19. april kl. 14.30 var der fortsat 40 biler til salg på Fiskers hjemmeside – præcis som da lagersalget begyndte 8. april. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here