Danmarks mest solgte mærke, Tesla, slutter sig til prisfesten og tilbyder privatleasing til under 4.000 kroner om måneden.
Tesla har nærmest excelleret i prisnedsættelser på både Model 3 og Model Y. Nu melder mærket sig også ind i kampen om privatleasing-kunder og byder sig til med både Model 3 og Model Y til under 4.000 kroner om måneden.
Tilbuddet er ganske vist tidsbegrænset, altså en kampagne, der gælder et begrænset antal biler, og ‘så længe lager haves’. Det er også en forudsætning, at bilerne er leveret senest med udgangen af september.
Model 3 med baghjulstræk og 513 kilometers rækkevidde kan i kampagneperioden privatleases for 3.695 kr. om måneden. Førstegangsydelsen er 14.995 kr., leasingperioden er tre år – kan opsiges efter et år – og 15.000 årlige kilometer er inkluderet.
Model Y med baghjulstræk og en rækkevidde på 455 km leveres med anhængertræk, og den månedlige betaling er 3.995 kr. Førstegangsydelse, løbetid og antal kilometer er de samme som for Model 3.
Global popularitet
De positive ord om Tesla er mange, også her på Hvilkenbil, hvor man kan læse testen af den fornyede Model 3 her og testen af Model Y her. I begge tilfælde har vi testet udgaverne med den længste rækkevidde.
Testen af Model 3 udløste de sjældent uddelte seks stjerner og ord som ‘markedets mest velkørende, mest effektive og mest fremsynede elbil’.
Kan man lide den nytænkende minimalisme, som Tesla i årevis har budt ind med og stadig forfiner, er det nemt at blive fristet, og det bliver mange. I første halvdel af 2024 ligger Tesla på førstepladsen over de mest solgte biler i Danmark med 8.507 styk, en knivsspids foran Volkswagen.
Delt ud på modeller er Model Y nummer et med næsten 5.000 solgte, Model 3 er nummer to med lidt over 3.500 solgte.
Også i 2023 var Tesla det bedst sælgende mærke i Danmark med flere end 22.000 solgte. Model Y var suverænt den mest solgte model overhovedet med næsten 18.000 styk. Model 3 var i 2023 nummer fire på listen med 4.207 solgte.
På verdensplan var Model Y den mest populære bil i 2023 med 1.223.000 solgte – i øvrigt første gang, at en elbil var den mest solgte bil i verden.
Problemet Musk
Med til fortællingen om elbil-pioneren Tesla hører historien om den excentriske ejer Elon Musk. Verdens rigeste mand, der også ejer X (det tidligere Twitter) og Space X, har de seneste år udvist adskillige eksempler på dårlig dømmekraft og uklædelig egenrådighed, som Hvilkenbil i flere tilfælde har beskrevet.
Han støtter åbenlyst Republikanernes kandidat, Donald Trump, ved det kommende præsidentvalg i USA. Flere og flere, både investorer og kunder, mener efterhånden, at Musk gør mere skade end gavn for Tesla. At han er mere gal end genial. Samtidig har Tesla i 2024 for første gang nogensinde oplevet en nedgang i salget i to kvartaler i træk.
Af redaktionen