Tesla vil også forsøge med batteriskift

Det tager kun 20 min. at lade en Model S halvt op med Teslas nye hurtigladestationer.

Californiske Tesla er på vej med batteriskiftestationer a la Better Place i USA. Bliver forsøget en succes, kan konceptet også komme til Europa.

Blot få uger efter at elbiloperatøren Better Place gik konkurs med et storstilet koncept for et net af batteriskiftestationer, løfter Tesla sløret for lignende planer i USA.

For Better Place viste konceptet sig med batteriskift at være en blindgyde. Dels nåede salget af elbiler med mulighed for batteriskift aldrig i nærheden af Better Place’s optimistiske forventninger, dels trak firmaets enlige elbil-leverandør Renault for alvor tæppet væk under konceptet, da fabrikken helt droppede muligheden for batteriskift på mærkets nyeste elbil, Zoe.

Derfor kommer det som en gedigen overraskelse, at Tesla nu har planer om at gøre nøjagtigt det samme i USA. Ikke mindst fordi den californiske elbilsproducent med den nye model Tesla S for alvor har brudt ”lydmuren” indenfor elbiler med en sensationel rækkevidde på op til 480 km – eller mere end tre gange så meget som stort set alle andre moderne elbiler i dag. Samtidig tilbyder Tesla lynopladning, der på blot 20 minutter kan lade Tesla S halvt op. Behovet for batteriskift virker med andre ord ikke så påtrængende for Tesla S.

Fabrikken taler da også om et forsøg – men afslører samtidig, at model S faktisk allerede er forberedt for batteriskifte. En operation, der i øvrigt kun tager 90 sekunder, hvilket Tesla fornylig beviste på et velbesøgt pressemøde. Her sammenlignede Tesla batteriskiftet med opfyldning af en Audi A8.

Da Tesla S havde fået skiftet sin 465 kg tunge batteripakke af en robot-mekaniker under bilen, tog det yderligere tre et halvt minut før den forslugne Audi havde forladt tankstationen. Vel at mærke efter at ejeren havde sparet tid ved at betale ved pumpen.

Ifølge Elon Musk, Teslas ejer, handler forsøget med skiftestationer om at give de amerikanske forbrugere et valg: Enten kan de få gratis strøm i de ladestandere, som Musk og Co. nu er ved at sætte op over hele USA. De bliver placeret ved indkøbscentre og restauranter, så Tesla-bilerne atter kan komme i stødet, mens deres ejere spiser eller shopper. Og samtidig glæder sig over, at den ”almindelige” opladning er gratis.

Batteriskift skal koste det samme som tankfuld benzin
Skal det gå stærkt, triller de i stedet ind på de skiftestationer, der i første omgang skal placeres langs den californiske Interstate 5 highway, der er statens hovedfærdselsåre. Det går stærkt, men er ikke gratis: Ifølge Elon Musk koster det Tesla 2,75 mio. danske kroner for skiftestation – og den udgift sendes trods alt videre til Tesla-ejerne, der skal betale det samme for et batteriskift som en tankfuld benzin. I USA svarer det til en udgift på ca. 75 dollars – eller godt 400 danske kr.

Når Tesla ikke mødes med samme skepsis som Better Place i sin tid med planerne om batteriskift, skyldes det, at den californiske elbilproducent allerede flere gange har overrasket skeptikerne. Firmaet har allerede betalt et stort statslån af mange år før tid, Tesla S er blevet udråbt til den bedste bil, som det indflydelsesrige forbrugermagasin Consumer Report har testet, og der er adskillige måneders ventetid på en ny Tesla S.

Herhjemme leveres de første Tesla S til danske kunder i august – men foreløbig må de altså ”nøjes” med almindelig opladning. Skiftestationer skal først blive en succes i USA, før de måske kommer til Europa.

Læs mere: Tesla er nu mere værd end Fiat

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here