TEST: Avensis avancerer men fortjener bedre motor

BILTEST: Firma- og familiebilen Toyota Avensis har fået en kraftig opdatering, der løfter bilen ude og inde, men svag benzinmotor trækker ned

Hvilken bil?
Toyota har givet sin store familiebil Avensis en ordentlig – og tiltrængt – overhaling efter seneste opgradering i 2012. Både ude og inde har ingeniører og designere finpudset: Ny X’et front à la den øvrige modelrække, nye baglygter, faceliftet interiør og ikke mindst nyt, aktivt sikkerhedsudstyr. Under hjelmen er der kommet dieselmotorer fra alliancepartneren BMW, men vi tester her stationcarudgaven, Touring Sports, med den efterhånden bedagede 1,8 liters benzinmotor med 147 hk. Testbilen med T2 udstyr koster 394.000 kr. inkl. levering.

Vidste du?
Stolte Toyota-traditioner følger Avensis, som udelukkende produceres i England. Avensis er blandt topsælgerne i firmabilklassen herhjemme med over 1.700 solgte biler sidste år, kun overgået af Skoda Octavia, men det kommer vi tilbage til.

I 2010 var Avensis faktisk Danmarks mest solgte bil med 3.265 styk og Toyota Danmark forventer da også, at den faceliftede Avensis fortsat vil være en af de mest solgte i sin klasse.

Der kører i dag knap 50.000 Toyota Avensis’er rundt på de danske veje.

Hvordan er førerpladsen?
Kraftigt opfrisket, men stadig typisk Toyota. Instrumentbordet er redesignet og efterhånden rigtig nydeligt i god kvalitet. Det centrerer sig nu om en 8″ trykfølsom skærm, og man føler sig straks hjemme bag store, tydelige instrument-ure og rattet, hvor også langbenede kan finde en god kørestilling, hvilket ellers har voldt Avensis problemer. Denne testkører på 190 cm sidder godt i de opstrammede forsæder, der i T2-udstyr er delbeklædt med alcantara. Materialekvaliteten er hævet en tand – der er ikke meget hård plastic tilbage.

Hvordan opleves kabinen?
Finish og materialer har fået et lille pift til et niveau over middel, og støjniveauet i kabinen er til den behagelige side. Benpladsen på bagsædet er ok – lidt mere generøs end i Opel Insignia, på niveau med Mazda 6, men mindre end Passat og Mondeo. Bagagerummet er ikke klassens største, men tilstrækkeligt i stort set alle situationer. Til gengæld er det reelt og fint indrettet med mange små rum under gulvet, men vi savner kroge til indkøbsposerne og et 12V-stik. Bagsædets ryglæn kan heller ikke lægges ned med bare ét greb, som ellers er ny standard.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Avensis anno 2015 kører sikkert alle 5 stjerner hjem i en dugfrisk Euro NCAP crashtest offentliggjort i september. Såvel AEB Inter-Urban aktivt bremsesystem, der virker op til 140 km/t. som fartbegrænser er standard. Testbilen med T2-udstyrsniveau har som standard Toyotas Safety Sense pakke, som desuden omfatter skiltegenkendelse, vognbaneassistent og et system, der automatisk blænder ned for det lange lys ved forankørende og modkørende biler. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Toyota har ry for at være yderst pålidelige, men også med lidt småkedelige køreegenskaber. Ikke helt retfærdigt efter denne testkørers mening.

Den faceliftede Avensis kører og styrer faktisk ganske direkte og præcist – ja nærmest fornøjeligt. Her er god føling med forhjulenes bevægelser over asfalten, og retningsstabiliteten på motorvejen er også godkendt, selv om styringen er lidt ‘død’ i midterpositionen.

Indtrykket fra testugen er, at Toyota Avensis er et godt kompromis mellem komfort og sport, der vil tilfredsstille de fleste.

Hvordan er motoren?
Den 1,8 liters benzinmotor er i 2015-udgaven blevet mere brændstofeffektiv, men er trods pæne 147 hk stadig bilens achilleshæl. Motoren lider under, at den skal flytte halvandet ton. Det går friskt op gennem de lave gear, men i 5. og 6. gear savner man bundtræk til overhalinger og bakker. Momentet på beskedne 180 Nm topper først ved 4.000 omdrejninger, og kræver masser af arbejde med gearstangen. Man kan undre sig over, at Toyota ikke bruger den nye 1,2 liters turbobenziner fra Auris.

Passer prisen?
Både og. Toyota Avensis Touring Sports er billig i forhold til konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo, der koster fra 370-380.000 kr. i ret skrabede basisudgaver. Til gengæld er Mazda 6 stationcar med Vision-udstyr ca. 30.000 kr. billigere end testbilen, selv om den har en stærkere motor og lavere vægt, der giver bedre køreegenskaber end Avensis. Samtidig ser Mazda 6 – efter vores smag – bedre ud. Men…listepriserne fortæller dog ikke den fulde sandhed, da klækkelige rabatter ikke er unormalt hos Toyota, og modsat ikke noget man skal sætte næsen op efter hos Mazda.

Er der alternativer?
Vi kan ikke lade være at nævne den – blandt andet fordi Toyota selv har Skoda Octavia med i konkurrentbilledet. Og måske ganske fair, for selv om Octavia er bygget på samme platform som Golf og har lidt kortere mellem akslerne end de ‘ægte’ store mellemklassebiler, er den særdeles rummelig og ‘stjæler’ i kraft af god ‘value for money’ rigtig mange firmabilskunder fra blandt andet Toyota Avensis og Opel Insignia. Prisen for en Skoda Octavia Combi er 280.000 kr. med Ambition-udstyr og den fine 1,4 turbomotor med 150 hk. Den er en stærk udfordrer til Avensis.

KONKLUSION:
For:
Moderne sikkerhedsudstyr, gennemarbejdet bil
Imod: Motor
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Det andet facelift siden introduktionen i 2009 gør Toyota Avensis til et gennemprøvet koncept, der dog stadig ikke er helt så ‘sexet’ som de nyeste konkurrenter. Men Toyota Avensis er en ærlig bil med høj mekanisk pålidelighed og fin komfort.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mere magelig Mondeo

Forbedret Mazda 6 – og det kan høres

Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia

Småt er godt i billigste Passat

FAKTA: Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvematic

Vejl. pris, inkl. lev.: 394.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 35.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 16,4 km/l
Forbrug i test: 13,7 km/l
Længde/bredde/højde: 482/181/148 cm
Bagagerum (min/max): 543/1.609 liter
Vægt: 1.405 kg
Motor: 4 cyl., 1,8 liter, benzin
Effekt: 147 hk/180 Nm
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (T2):
17″ alufælge, 2-zonet klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, foldbare el-spejle med varme, førersæde med justerbar lændestøtte, multijusterbart læderrat med fartpilot/-begrænser og radio-/telefonbetjening, splitbagsæde, 8″ touchskærm med multimediesystem inkl. radio, bakkamera og streaming vis bluetooth, regnsensor, automatisk lygtetænding, tågeforlygter, Toyota Safety Sense (skiltegenkendelse, vognbaneassistent, aut. nedblæding af fjernlys samt AEB Inter-Urban aktivt bremsesystem), mørktonede ruder.
Metallak: 8.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 COMMENT

  1. Måske Toyota bare ikke gider at hoppe på downsizing vognen? Man ved hvad man har, et produkt uden problemer, der bare virker. Tror ikke på at de små motorer har lige så lang holdbarhed som de store., hvad tiden sikkert også vil vise.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here