BILTEST: Et facelift gør danskerfavoritten Skoda Octavia bedre end nogensinde – alligevel står den fuldstændig i skyggen af en anden Skoda.
Hvilken bil?
Octavia har været et kæmpe hit for Skoda siden lanceringen af første generation i 1996. Dengang blev Octavia det endelige opgør med Skoda-vitserne og mærkets arv fra østblok-tiden. Siden har den udviklet sig til en rigtig dansker-darling med sin kombination af VW-teknik og masser af plads til favorable priser.
Her i 2024 er vi kommet til et midtvejs-facelift af fjerde generation, der blev lanceret i 2020. Nyhederne er til at overskue. LED-kørelyset ligner en fægtekamp på lyssværd i en Star Wars-film, og indvendig er flere krom-detaljer afløst af mat, sølvfarvet plastic, der ikke blænder i sollys.
Det er nogenlunde dét. Største nyhed er, at Octavia ikke længere fås som ladehybrid, men nu er en såkaldt mild hybrid, hvor enten en benzin- eller dieselmotor får et lille krafttilskud af et forstørret start-batteri. Dermed får Octavia ingen reduktion i registreringsafgiften. Hvorfor det er afgørende, vender vi tilbage til.
Her tester vi stationcar-udgaven Combi med 1,5 liters turbobenzinmotor, 150 hk, syv-trins dobbeltkoblings-automatgear og mellemste udstyrstrin Selection til 390.000 kr.
Vidste du at?
Fjerde generation af Skoda Octavia står på en opdateret udgave af VW-koncernens MQB-platform. Her er den store nyhed, at en stor del af betjeningen er flyttet over på en central infotainmentskærm, som vi kender det fra elbiler.
Søsterbilerne VW Golf og Seat Leon har præcis samme teknik, men som så ofte før lykkes det Skoda at gøre deres bil en smule lækrere end sine søskende. Feinschmeckere vil bemærke, at Octavia bl.a. fører sig frem med blødt stofbetræk på instrumentpanelet og gasdæmpere, der selv holder motorhjelmen oppe. På den måde overgår Skoda faktisk sin ’finere’ storesøster, VW Golf.
Man kan næsten se for sig, hvordan de tjekkiske ingeniører griner smørret, når de på den måde driller VW og udfordrer det interne hierarki i VW-koncernen.
Hvordan er førerpladsen?
Da VW-koncernen og dermed Skoda gik over til skærmbetjening i 2020, var det med langsom software. Så langsom, at den moderne betjening virkede som et tilbageskridt.
Med midtvejsfaceliftet er softwaren blevet væsentligt hurtigere og betjeningen mere logisk. Vi vil stadig foretrække klassiske knapper og greb til f.eks. ventilation, men i det mindste er der en genvejstest til hurtig afdugning af forruden. Omvendt skal du gennem flere skærm-tryk for at slukke for aircondition. Stemme-assistenten ’Laura’ er ikke til meget hjælp: Som hos VW fungerer stemmestyring i bedste fald sporadisk og kun på de mest simple kommandoer. Og når vi er ved at brokke os over betjeningen, er det vildt, at navigation er ekstraudstyr i en bil til 390.000 kr.
Det gode er det helt basale som en fin kørestilling bag rattet i faste forsæder, og de fysiske knapper i rattet, der gør det nemt at betjene radio og den velfungerende adaptive fartpilot.
Hvordan opleves kabinen?
Plads og et stort bagagerum har altid været to sikre trumfkort for Skoda Octavia. Det gælder også den faceliftede udgave, der egentlig hører hjemme i Golf-klassen, men næsten vokser ind i den store mellemklasse. Forklaringen er forlænget akselafstand, der giver god benplads på bagsædet og et ekstra stort bagagerum, der sluger 640 liter eller hele 1.700 liter med nedfældet bagsæde.
Som altid overbeviser Skoda også med en række praktiske detaljer som solide poseholdere, rum til småting, justerbart gulv og ’kælderrum’ samt et solidt rullegardin, der ruller væk med et enkelt tryk på kanten. ”Jeg holder af hverdagen”, sagde digteren Dan Turell, og det er lige præcis den slags detaljer, der hver dag gør dig glad for Octavia.
Er sikkerheden i orden?
Skoda Octavia blev oprindeligt crashtestet af Euro NCAP i 2019. I 2022 blev Octavia bedømt igen efter endnu skrappere normer. På det tidspunkt havde Skoda opgraderet Octavia med en ekstra airbag mellem forsæderne, der beskytter forsædepassagererne mod hovedskader ved sidekollision. Den nye airbag er med til at give Octavia en god bedømmelse og en samlet topkarakter på fem ud af fem stjerner. Euro NCAP noterer ekstra belastning af brystkassen i pæletesten og ved fuld frontalkollision. Ved påkørsel fra siden løfter Euro NCAP pegefingeren på grund af ‘dårlig’ beskyttelse af et 10-årigt barns brystkasse. Ellers passer Octavia godt på sine passagerer. Det gælder også hovedstøtterne på for- og bagsæder, der fungerer fint mod piskesmældsskader ved påkørsler bagfra, lige som de aktive sikkerhedsassistenter som aktiv vognbaneassistent og den automatiske nødbremse fungerer godt. Læs hele testen på euroncap.com.
Se også video her:
Hvordan kører den?
Køreoplevelsen i Skoda Octavia er herligt old school – og det er ment som en kompliment. Undervognen er ærkekonservativ med MacPherson-ophæng foran og halvstiv bagaksel, fjedrene halvbløde og sat op til komfort, mens den rigelige servohjælp giver en letgående, men præcis styring uden den store feedback fra vejen. Men i modsætning til høje SUVere og tunge elbiler er Octavia anderledes let på tå. Du sidder tættere på vejen, og uanset om Octavia æder sving på snoede sogneveje eller hundredvis af kilometer på motorvejen, er den letkørt og sporsikker. Kun skarpe ujævnheder slår igennem og bringer Octavia ud af fatning. Og så er det vores oplevelse, at Skoda har benyttet faceliftet til at dæmpe den hjulstøj, som vi hørte lidt for meget til i 2020-udgaven af Octavia. Respekt for det.
Hvordan er motoren?
Skoda Octavia kører med den velkendte 1,5 liters turbobenziner, som ligger i et væld af modeller fra VW-koncernen. Den bliver tilsyneladende hele tiden finpudset, for i Octavia anno 2024 er motoren mere støjsvag og kultiveret end nogensinde. Med mild hybrid teknik får den et lille krafttilskud ved igangsætning, lige som start-stop automatikken fungerer blidt. Til gengæld kan du hverken lade batteriet i en stikkontakt eller køre blot få kilometer på strøm alene. Ikke desto mindre nåede vi et imponerende snitforbrug på 19,6 km/l i snit. Det er bedre end de 18,8 km/l vi kørte i dieseludgaven i 2020.
Når det er sagt, vil vi til enhver tid foretrække den lydløse og vibrationsfri elmotor med næsten dobbelt så mange kræfter, der ligger i Skodas 10.000 kr. billigere elbil Enyaq. Den er overlegen på alle parametre.
Selv om kombinationen af effektiv, firecylindret turbomotor og syv-trins DSG automatgear er blandt de allerbedste af sin slags, virker den decideret gammeldags sammenlignet med en moderne elbil.
Også fordi det brændstofbesparende friløb ved speederslip er det stik modsatte af den øjeblikkelige bremseeffekt man oplever i en elbil, hvor speederslip bliver til rekuperation. Det sidste gør det nemmere at køre bil i byen, mens friløbet gør det svært at lave blide nedbremsninger i Octavia.
Passer prisen?
Nej. Med fossilmotor uden ladehybrid-teknik bliver Skoda Octavia straffet helt ud af markedet af det danske afgiftssystem. Mens elbiler slipper med en ganske lille afgift, gør skrappere miljø- og sikkerhedskrav Skoda Octavia urealistisk dyr. Prisudviklingen taler for sig selv: For tre år siden kostede ladehybrid-ugaven af Octavia Combi med 204 hk 340.000 kr. Nu koster samme bil med en mindre 150-hestes motor 390.000 kr. Samtidig er den større, kraftigere og bedre udstyrede elbil Skoda Enyaq faldet i pris, så den til 380.000 kr. er 10.000 kr. billigere end Octavia.
Regnestykket og dermed valget er let. Det kan godt være, at nogle bekymrer sig over værditabet på en elbil, men det bliver med garanti større på denne Octavia med benzinmotor. Som Skoda-køber skal du være indædt elbils-skeptiker eller totalt afskåret fra lademuligheder for at vælge Octavia frem for Enyaq.
Er der alternativer?
Hvis du insisterer på en stationcar i denne størrelse med benzinmotor er der flere alternativer. Og nogle af dem sælges til priser, der gør dem konkurrencedygtige med elbiler.
Det gælder især to aktuelle kampagnetilbud lige nu: Peugeot 308 SW med en 130 hestes dieselmotor og otte-trins automatgear, men også mindre udstyr og plads end Octavia. Insisterer du på diesel, er det et godt tilbud.
Det gælder også ladehybriden Kia Ceed SW med 141 hk, automatgear, alt i udstyr og mulighed for at køre 40-50 km på ren strøm, så du kan holde driftsomkostningerne nede. Til blot 300.000 kr. er den markedets bedste tilbud på en fossil-stationcar lige nu. Men skynd dig, for tilbuddet gælder kun lagerbiler.
Octavias to søsterbiler, Seat Leon ST og VW Golf Variant, fås med præcis samme teknik og udstyr til henholdsvis 345.000 og 445.000 kr. Igen gør det valget let – kun Seat Leon er nede i en pris, der kan konkurrere med elbilerne fra samme VW-koncern.
Et velkørende alternativ er Ford Focus stationcar, der til 349.000 kr. for en veludstyret ST Line X med automatgear prismæssigt befinder sig på midterbanen. Pladsen er dog mindre end i Octavia og Fords tre-cylindrede benzinmotor med 155 hk er noget mere hårdtpumpet.
Konklusion:
For: Komfort, plads, allround-egenskaber.
Imod: Pris, skærmbetjening, bremser ujævnt.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Skoda Octavia Combi 1,5 eTSI Mild Hybrid Selection
Vejl. pris, inkl. lev.: 390.000 kr.
Anslået kontantrabat: *10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.180 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 af 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 8
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l
Forbrug i test: 19,6 km/l
Længde/bredde/højde: 470/183/147 cm
Bagagerum (min/max): 640/1.700 liter
Vægt: 1.400 kg
Anhænger: 1.500 kg m. bremser
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, mild hybrid turbobenzin med 7-trins aut. gear med dobbeltkobling
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Topfart: 225 km/t
Særligt standardudstyr Selection:
3-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, digital instrumentering, 10” infotainmentskærm, DAB+ radio, Bluetooth med trådløs opladning af mobil, trådløs Apple Carplay, automatisk nødbremse, multikollisionsbremse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer, varme i rat og forsæder, splitbagsæde, LED-lygter for og bag, ambiente-belysning, fjernlysassistent, p-sensor for og bag, eldrevet bagklap.
Metallak: 10.000 – 17.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Navigation: 18.300 kr., svingbart anhængertræk: 13.000 kr., Lys og syn pakke m. dynamiske Matrix-LED forlygter: 17.300 kr., panorama-soltag: 20.000 kr., tonede ruder bag: 4.000 kr.
Hvad mener I? Fremstillingen af batterierne i en elbil er betydelig mere belastende end i en fossilbil. Jeg har, af flere omgange, arbejdet på en dansk batterifabrik og vi skulle iføre os gummitøj, åndedrætsværn og ansigtsskærm, hver gang vi skulle arbejde og kun være i en container! Så undrer man sig, hvorfor de var så glade for indlejede håndværkere? Så skal man ikke betale erstatning, så glem alt det der om miljø i forb. med radiobiler, det er som at høre manden med hundeøjnene: Dan Jørgensen.
😂🤣😂🤣