Test: EQE er elektrisk mesterklasse fra Mercedes

Mercedes EQE

BILTEST: Mercedes EQE er den klassiske E-klasse som elbil – og så kompetent og gennemført, at vi ikke savner den fossile fortid. 

Hvilken bil?

Mercedes har lavet mange elbiler, men EQE er den første, der er født og udviklet som elbil på en platform, der udelukkende bruges til batteridrevne elbiler. Som betegnelsen også afslører, er EQE det elektriske svar på Mercedes’ legendariske E-klasse, der herhjemme mest er kendt som den foretrukne taxa med sin gode plads og ry for slidstærk kvalitet.
EQE kom på markedet i 2022. Når vi tester den nu, skyldes det, at den dels har fået en varmepumpe, der øger rækkevidden i koldt vejr, dels er blevet sat ned med 150.000 kr. Det gælder for EQE 350 AMG Edition til 627.500 kr., som vi tester her, og som er den billigste EQE. Konkurrenterne hedder BMW i5 og senere i år Audi A6, der begge fås eller kommer som stationcar. Mercedes EQE findes kun som sedan.

Vidste du at?

Når Mercedes lancerer en ny model, skal den gerne være først med det sidste og sætte standarden i sin klasse. Det gælder også for EQE, der i 2022 var den første elbil efter Tesla Model S i den store ’direktørklasse’ baseret på en nyudviklet og dedikeret elbils-platform. Fordelen er bedre pladsudnyttelse, lavere vægt og muligheder for at introducere ny teknologi.
Med EQE har Mercedes også lavet et usædvanligt vindglat karrosseri, der er med til at øge rækkevidden. Designet er langstrakt og især bagenden ’skyder ryg’ som en hatchback med stor bagklap. Mercedes har dog valgt en traditionel sedan-bagsmæk, der kun åbner op til underkanten af bagruden. Foran er grillen helt lukket, og for at gøre vindmodstanden så lille som mulig, kan fronthjelmen kun åbnes på værkstedet.

Hvordan er førerpladsen?

Fuldt digital og alligevel typisk Mercedes. Bag rattet fungerer et display som speedometer, mens en 13-tommer skærm på højkant i midterkonsollen bl.a. styrer navigation, lyd og ventilation. Rattet har også et væld af funktioner, som du styrer ved hjælp af lette berøringer. Det fungerer ikke optimalt – rigtige knapper ville være bedre, og et mærke som VW er ved at skifte de moderne ’touch-pads’ ud med trykknapper. Mercedes bør gøre det samme. Heldigvis har EQE en af de bedste stemmestyringer, som vi har testet – og systemet taler dansk.
Stilke og padels bag rattet til alt fra aviserblink til justering af bremsernes rekuperation, og store taster til elvinduer og justering af de elektriske forsæder sidder på klassisk Mercedes-manér i døren. Det virker. Det samme kan man sige om forsæderne. Her sidder du fremragende i den rummelige kabine, hvor vi kun ønsker os et bedre udsyn over den stærkt skrånende front.

Hvordan opleves kabinen?

Fra det øjeblik du griber om de eldrevne håndtag, der kører ud, når du nærmer dig bilen, mærker du, at Mercedes stadig ved, hvordan man skruer en luksusbil sammen. Også når den er elektrisk.
Oplevelsen af kram fortsætter inden døre. Også under kørslen, hvor du ikke hører det mindst knirk, hvis du hamrer ned i kloakdæksler eller frostsprængte huller i asfalten.
Omme på bagsædet imødegår EQE problemet med, at batterier i bunden løfter gulvet ved at vinkle bagsædehynden så meget, at den faktisk støtter under lårene. Og Mercedes har også husket, at der skal være plads til en str. 44 under forsæderne. Alles gut – med undtagelsen af den sorte og meget plasticagtige ’pianolak’ på midterkonsollen. Den afslører så mange fedtede fingeraftryk, at man skal være kriminalbetjent for at sætte pris på denne kiksede indretningsmode.

Og nå ja, så er både bagagerum og åbning simpelthen for lille til en bil af denne størrelse. Sølle 430 liter og en åbning, der minder lidt for meget om spalten i en postkasse. Må vi få en stationcar, bitte?

Er sikkerheden i orden?

Ja, i dén grad. Euro NCAP crashtestede Mercedes EQE til topkarakteren fem stjerner i 2022. Efterfølgende blev EQE vurderet til at være den fjerde sikreste bil, som NCAP testede det år – kun Tesla Model Y og S samt Lexus NS var en smule bedre.
I de fysiske crashtests, hvor bilen kører ind i barriere eller bliver påkørt fra siden, ligger EQE helt i top. Beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendekollisioner er også god for alle passagerer, lige som bilen tager relativt blidt imod bløde trafikanter. De aktive sikkerhedsassistenter som f.eks. automatisk nødbremse fungerer også godt. Når især Tesla klarer sig bedre på det område, skyldes det, at de har et bredt udvalg af assistenter som standard. Hos Mercedes bliver du nødt til at tilkøbe flere af dem, men den testede AMG Edition har dog nødbremse med fodgænger-genkendelse og blindvinkel-alarm. Du kan se hele crashtesten her. 

Hvordan kører den?

Stjernen fra Stuttgart stråler i denne disciplin. På motorvejen holder den kursen som en Novo-aktie og på mindre landeveje er den overraskende letfodet og agil. Du mærker ikke vægten på ellers bombastiske 2,3 tons, men nyder bare, at den store EQE følger villigt med ind i selv skarpe kurver. Og altid gør det kultiveret og uhyre støjsvagt – de tyske ingeniører har helt klart tryllet med hjulophæng og affjedring. Selv i denne udgave uden luftundervogn og firehjulsstyring er køreoplevelsen blandt de allerbedste, vi har prøvet blandt elbiler i alle klasser. EQE er en bil, du gerne kører endog meget langt i.

Hvordan er motor og opladning?

Tesla har lært os, at en elbil kan accelerere som Tusindårsfalken fra Star Wars. Ret beset er det jo en overdrivelse på offentlig vej, og Mercedes går også mere behersket til værks med EQE.

Her er 215 kW (292 hk) og et velvoksent moment på 565 Nm på de trækkende baghjul. Som en tysk ingeniør vil udtrykke det med stor autoritet: Det er tilstrækkeligt! Og det er det. EQE er som en nobel diplomat, der selv i de mest tilspidsede situationer viser stort overskud uden at forfalde til hidsige overreaktioner.
Ved ladestanderen kunne vi godt ønske os lidt mere temperament. 170 kW er ikke specielt hurtigt, til gengæld er ladekurven ret flad. Og så hjælper varmepumpen med til at holde forbruget nede på kolde dage: Vi kørte over 4,8 km pr. kW i en uge med både sne, typisk 0 grader og ganske meget motorvejskørsel. Det svarer til en rækkevidde omkring 430 km i vintervejr på vinterdæk. I sommerhalvåret kører du over 500 km. Det er absolut godkendt.

Passer prisen?

Ja, priskrigen på elbiler har også ramt Mercedes, der i efteråret barberede hele 150.000 kr. af EQE i den særlige AMG Edition, som vi tester her. Uden at være overlæsset med udstyr har den, hvad du har brug for – og kan derfor konkurrere med en direkte rival som BMW i5, der ellers kom noget billigere ind på markedet.
Ekstraudstyr kan være dyrt, men noget er samlet i pakker, så prisen er mere overkommelig. Og så kan du faktisk vælge mellem flere metallakeringer uden merpris. Jo, det er nye tider hos Mercedes.

Er der alternativer?

BMW i5, der vandt titlen som Årets Bil i Danmark 2024, er den mest direkte rival til EQE. Især med M Sport-udstyr og 250 kW (340 hk) til 625.000 kr. De to biler minder meget om hinanden, men i5 er ikke født som elbil, og det mærkes på lidt mindre plads og kortere rækkevidde på 581 km.
Senere i år kommer en anden sydtysk ærkerival i form af Audi A6 e-tron. Den ser spændende ud og vil trumfe både BMW og Mercedes med 800 volt teknologi. Prisen kender vi endnu ikke.
Polestar 4 er spændende outsider. Med sine 484 cm er den lidt mindre end EQE, men med tre meters akselafstand stort set lige så rummelig. Med 200 kW (272 hk) og 610 km rækkevidde begynder den ved attraktive 465.000 kr. med lige så meget standardudstyr som EQE.
VW ID.7 er en anden outsider. Med generøst Style udstyr, 210 kW (286 hk) og 614 km rækkevidde, koster den 472.000 kr. ID.7 matcher EQE på størrelsen, men ikke på køreegenskaber og komfort.

Konklusion:

For: Komfort, køreegenskaber, rækkevidde og finish.
Imod: Lille bagagerum, kunne lade hurtigere.
Hvilkenbil siger:

Med EQE satser Mercedes helhjertet på en elbil, der skal kunne måle sig med den legendariske E-klasse. Det lykkes de med – og mere til. EQE er en opvisning i, hvor meget komfort en kraftfuld og støjsvag elbil uden vibrationer fra en dieselmotor tilbyder. Rækkevidden kan ikke måle sig med fuldtanket dieselbils, men den rækker sagtens til de langture, EQE mestrer i fin stil. I sin prisklasse er EQE blandt de bedste elbiler.

FAKTA: Mercedes EQE 350 Sedan AMG Edition

Vejl. pris, inkl. lev.: 627.500 kr. 
Anslået kontantrabat:* 7.500 kr.
Privatleasing: 6.295 kr./måned, førstegangsydelse 45.000 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år).
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 2 år/2 år/10 år eller 250.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022) 5
Antal airbags: 7 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 495/196/151 cm
Akselafstand: 312 cm
Bagagerum: 430 liter
Køreklar vægt/anhængervægt: 2.330/750 kg
kW/drejningsmoment: 215 kW(292 hk)/565 Nm
Batteri: 89 kWh
Rækkevidde (WLTP): 622 km
Forbrug (WLTP-norm): 6,1 km pr. kW (16,5 kWh/100 km)
Målt forbrug: 4,85 km pr. kW i sne og ca. 0 gr. (20,6 kWh/100 km)
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Lynlader: Op til 170 kW (DC)
0-100 km/t: 6,4 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr:

Bl.a. 2-zone klimanlæg, navigation, park assist, bakkamera, bakkamera, aktiv vognbaneassistent,  blindvinkelalarm, adaptiv fartpilot, tyverialarm, nøglefri betjening, læderrat m. varme, LED-matrix lygter, el-justerbare forsæder med massage og varme, ambientebelysning, digital instrumentering, 13-tommer trykfølsom betjeningsskærm m. stemmestyring, Apple Carplay, regnsensor, p-sensor for og bag, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, USB og Bluetooth, køreprofiler, 19-tommer AMG-alufælge, eldrevet bagklap, sort metallak.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here