BILTEST: Fiat 500L Living er markedets mindste med plads til syv. Den byder både på festlige indslag og fejlskud – netop nu gør kampagnepriser den til et spændende alternativ til større MPVere.
Hvilken bil?
Fiat 500L Living er en 5-dørs mini-MPV. Navnet spiller på slægtskabet med storsællerten og ikonbilen Fiat 500, men Fiat 500L (5 sæder) og 500L Living (5 eller 7 sæder) er faktisk bygget på en forlænget Punto-bund. Enkelte designelementer minder dog om Fiat 500. Bilen vi tester her, Fiat 500L Living 1,3 MJT Popstar, kører Fiat i øjeblikket kampagne på til 253.000 kr. inklusive levering, hvilket er 35.000 kr. under listeprisen. Den 3. sæderække der giver plads til to (små) passagerer, er dog ekstraudstyr til 15.000 kr.
Vidste du at?
Fiat 500L Living markedsføres som en ’cool’ familiebil, hvor design og muligheden for at sætte individuelt præg – der er mere end 280 forskellige kombinationer af interiør, farver osv. – på bilen er vægtet højt.
Bilen er designet af Roberto Giolito, som har arbejdet hos Fiat siden slutningen af 1980’erne. Han er i dag chef for Fiat & Abarth Design. Hans største succes er designet af den genfødte Fiat 500 i 2007. En anden af de biler han har slået stregerne til, Fiat Multipla, er udstillet på Museum of Modern Art i New York.
Hvordan er førerpladsen?
En pose blandede bolsjer – søde og sure. Rattet er lækkert – ikke helt rundt men med den firkantede form med runde hjørner, der går igen mange steder på bilen. Instrumenterne er små og svære at aflæse, til gengæld glider gearskiftet let, lækkert og præcist. Førersædets siddeflade er fin til en lille, italiensk ’mama’, men for kort til langlemmede skandinavere. Det giver træthed i benene. Betrækket i Popstar-udgaven er syntetisk – og overpoppet med 500L-logoer – så man sveder som på en sommerdag i Rom. Testbilens klimaautomatik fungerer perfekt, men er ekstraudstyr – aircondition er standard.
Hvordan opleves kabinen?
Fiat 500 L’s ’living room’ er rummeligt og fleksibelt, men mangler lige det sidste i at matche de andre – lidt større – MPV’er, som de fleste købere nok vil sammenligne med. Men den er også billigere og trods alt godt udnyttet.
Syv personer udfordrer dog kabinens rummelighed. Især bredden på anden sæderække kunne udnyttes bedre. Her er ikke tre separate sæder, og fyldes ’bænken’ op, sidder man klemt. Bagsædet er asymmetrisk deleligt, og hver del kan justeres i længderetningen, lige som ryglænenes hældning kan justeres. Sædet klappes let ned og foldes frem. De bagerste to sæder kan gemmes i gulvet. Skal der sidde nogen her, forsvinder den ellers gode benplads til dem på sæderækken foran.
Er sikkerheden i orden?
Fiat 500L scorede alle fem stjerner i Euro NCAP testen. F.eks. er den helt fejlfri i benområdet på forsæderne selv uden den knæairbag, som den korte udgave har. De eneste ankepunkter i rapporten er karakteren i piskesmældstesten, der kun er på det jævne. Den aktive sikkerhed hjælpes på vej med ESC, der er lovpligtig, og som standard selehusker ved forsæderne, men dumt nok ikke ved bagsædet. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Fiat 500L Living er en lang, høj bil på en relativt lille platform og affjedringen så komfortabel, at det går lidt ud over retningsstabiliteten. Vi kørte bilen i en blæsende uge, og vinden tager godt fat i bilen i det åbne landskab. Men 500L Living er strammet op i forhold til 500L, og kører fornuftigt i betragtning af sin størrelse. Støjdæmpningen er god, og styringen formidler fin føling med vejen og har selvfølgelig Fiat-specialiteten ’City’ på styringen, der gør den ekstra let i bykørsel.
Hvordan er motoren?
Den lille 1,3’er dieselmotor med 85 hk og 200 Nm klarer jobbet overraskende godt i Fiat 500L Living, der vejer godt 1.300 kilo. Motorlyden er dæmpet og behagelig brummende, så det generer ikke, at den giver lyd, når den knokler med at flytte den relativt store bil. På en ferietur sydpå med hele familien og fuld oppakning, vil den få sin sag for. Bilen fås også med 1,6 liters diesel med 105 hk, hvor du også får et 6. gear med, og den passer nok bedre til bilen. Men merprisen er hele 40.000 kr., og i hverdagen er 1,3’eren fin.
Passer prisen?
Til normalprisen er Fiat 500 L Living med dieselmotor noget for dyr, men til kampagneprisen 268.000 kr. (med 7 sæder) ligger prisen, som den skal, lidt under andre MPV’er som Toyota Verso, Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max med flere, der alle er en tand større. Biler som mange nok vil skele til – med mindre Fiat’ens anderledes look og friske farvekombinationer tiltrækker.
Overvej benzinudgaven med den 2-cylindrede 105 hk TwinAir-motor og 6 gear. Den er et regulært slagtilbud til 225.670 kr. (evt. plus 15.200 kr. for det ekstra bagsæde). På papiret klarer den over 20 km/l og er dermed nede på 580 kr. i årlig grøn afgift.
Er der alternativer?
Fiat 500 L Living er eneste bil i sin størrelse, der byder på 7 pladser. Opel Meriva til 271.580 med 1,3 liters diesel matcher i størrelse, men fås kun med 5 sæder. Mest oplagt er nok Renault Grand Scenic i klassen lige over, der koster fra ca. 283.000 kr. plus levering med 110 hk dieselmotor. I Citroën Grand C4 Picasso får du det nyeste nye inden for 7-personers familieflyttere til 294.000 kr. med 90 hk dieselmotor og automatgear. En udskrivning, der også rækker til Kia Carens med plads til 7 og 115 hk dieselmotor. Ford Grand C-Max 1,6 TDCI koster 292.000 kr. Og… så er der jo også lige Dacia Lodgy med 7 sæder til 170.000 kr.
For: 7 sæder i kompakt bil, specielt design, mulighed for individuelt præg.
Imod: Beskeden garanti, høj merpris for ekstra bagsæde.
Hvilkenbil siger:
Fiat 500L Living er markedets korteste 7-personers MPV men både rummelig og attraktiv, hvis du er til italiensk stil og særpræg. Kampagnepriserne er fair og udløser fire stjerner – til den vejledende pris bliver 500 L Living for dyr og ender på tre stjerner.
FAKTA: Fiat 500L Living 1.3 MJT Popstar
Vejl. pris, inkl. lev.: 303.000 kr. (288.000 +15.000 kr. for ekstra bagsæde)
Anslået kontantrabat:* 35.000 kr. (Kampagnepris pr. maj 2014)
Årlig ejerafgift: 2.800 kr.
Garanti (rust/mekanik): 8/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l (CO2 udslip: 110 gr./km)
Forbrug i test: 17,3 km/l
Længde/bredde/højde: 435/178/166 cm
Bagagerum (min/max): 638/1708 (med 5 sæder)
Vægt: 1.310 kg
Motor: 4 cyl., 1,3 liter, turbodiesel
Effekt: 85 hk/200 Nm v. 1.500 omdr/min
0-100 km/t: 15,4 sek
Topfart: 167 km/t
Særligt standard udstyr (Popstar):
Lakeret instrumentbord (5 farver), fjernbetjent centrallås, fenderlister med elementer i børstet stål, 16” alu-fælge, indfarvede sidespejle med el-betjening og varme, manuel aircondition, radio med cd-/mp3-afspiller, 5” touchscreen og bluetooth-audiostreaming, læderrat med betjening af radio, lædergearknop, elektrisk servostyring med City-funktion, Fold&Tumble-bagsæde, der kan deles, køres frem/tilbage, klappes og foldes frem, passagersæde med ryglæn, der kan klappes ned som bord, højdejusterbar bagagerumsbund, armlæn bag, rat der kan indstilles i højden og længden, Hill Holder, fartpilot med fartbegrænser, start/stop.
Metal-/pastellak: 6.100 kr. (*Kampagnepris pr. maj 2014)