TEST: Højbenet Ateca holder jordforbindelsen

BILTEST: Med Ateca debuterer Seat i crossover-klassen. Den er godt bygget, kører godt og ser godt ud, men vi savner lidt vovemod og mere nytænkning – og en lidt skarpere pris.

Hvilken bil?
I 2007 lancerede Nissan Qashqai og definerede dermed en ny bilklasse, crossoveren: En højbenet stationcar, der ligner en firehjulstrækker, men som er til dagligt brug på gader og stræder. Nu, næsten ti år efter, melder Seat sig ind i den boomende bilklasse med Ateca, der er bygget på samme platform som VW Tiguan. De to minder en del om hinanden – blot er Seat Ateca lidt kortere og noget billigere. Seat Ateca fås fra ca. 259.000 kr. inkl. levering med 1,0 TSI 115 hk benzinmotor. Vi tester her Seat Ateca Style 1,4 TSI 150 hk DSG. De sidste tre bogstaver betyder, at bilen har automatgear til 30.000 kr. ekstra, så prisen er 354.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Seat tager ingen chancer med Ateca, der er usædvanligt afdæmpet og jordnær i forhold til tidligere modeller fra det spanske mærke , og der er skuffende lidt af det spræl, konceptbilen 20V20 fra 2015 lagde op til.

Den produktionsklare Ateca mangler 20V20’s frække anderumpe, ‘ridserne’ i motorhjelmen og de asymmetriske folder over for- og bagskærme, der virkelig gav designstudiet karakter. Ateca ligner mere det, den er: En højbenet og mere kantet crossover-udgave af hatchbacken Leon.

Hvordan er førerpladsen?
Helt klassisk Volkswagen-gruppen, som Seat er en del af, og meget lig Seat Leon – dog med en lidt højere siddeposition. Her er snorlige linjer, fin finish og gode pladsforhold. Teknikken er kendt fra VW-koncernens hylder. Der er intet nyt under solen eller spansk vovemod bag layotet i Seat Ateca, men det hele fungerer som det skal, og chauffører i alle størrelser kan finde sig godt til rette her og få serveret spansk køreglæde. Sæderne er typisk tyske – faste i betrækket med et godt greb om kroppen.

Hvordan opleves kabinen?
Fin med gode materialer, kvalitetsfornemmelse, logiske løsninger og en god støjdæmning af kabinen, men igen uden at byde på noget nyskabende. Med en akselafstand på lige under 264 cm er pladsen på bagsædet absolut godkendt. En person på 190 cm har tilfredsstillende plads til bentøjet bag en chauffør på 190 cm. Bagagerummet på reelle 510 liter har både skjult rum under gulvet, kroge til indkøbsposer og mulighed for at lægge bagsædet ned med et snuptag ude bagfra.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Seat Ateca fik fem fine stjerner ud af fem mulige i Euro NCAP crashtesten i juni 2016. Byggekvaliteten fra fabrikken i Tjekkiet er god. Uanset om bilen rammer en mur med 40 pct. af eller hele fronten eller bliver vædret fra siden, er den usædvanligt sikker og scorer 93 pct. ud af 100 pct. på sikkerheden for voksne passagerer. Også børnesikkerheden er god. Seat Ateca har desuden som standard et AEB-system, automatisk nødbremse, af nyeste generation. Det virker både ved lave hastigheder i byen og på motorvejen, og det kan også ‘se’ fodgængere og cyklister. Endelig har Seat Ateca fartbegrænser, mens fx vognbaneassistent og adaptiv fartpilot og advarsel for krydsende trafik bag bilen er ekstraudstyr. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Rigtig fint – meget som en almindelig ‘lavbenet’ stationcar – og med god ‘jordforbindelse’ trods de højere fjedre.

Styringen i Ateca er velafstemt, præcis og giver god respons fra forhjulene. Sammen med Mazda CX-3 er Ateca noget af det bedste, vi har kørt i crossover-klassen, der ellers kan have tendens til nikkende bevægelser på grund af den øgede frihøjde.

Det er man helt fri for i Seat Ateca, der faktisk kører meget lig den ret sportslige Seat Leon. Et af de kunstgreb Seat har benyttet for at opnå gode køreegenskaber er blandt at montere dæk med en lav profil. Det betyder dog, at hjulene syner ret små i de store, firkantede hjulkasser.

Hvordan er motoren?
Fin men overraskende forslugen. Den 1,4 liters turbobenziner, som findes i et hav af VW-koncernens biler, er og bliver en lille perle og passer godt til Ateca – ikke mindst sammen med den 7-trins DSG-gearkasse. Den koster 30.000 kr. ekstra, men har du først prøvet den, vil du ikke undvære. De 150 hk benzinheste arbejder tyst ude foran og giver tilpas med kraft til Ateca. Motoren går ned fra fire til to cylindre, når speederfoden lettes. Det sker næsten uden du opdager det, og det sparer på de dyre dråber. Ateca med DSG er opgivet til 18,5 km/l med DSG-gear, men vi nåede kun 12,2 km/l i testugen sammensat af 13,7 km/l ved motorvejskørsel og 9,5 km/l i byen. Det har vi før gjort bedre med 1,4 TSI’eren, men den højbenede, firkantede karosse og en ekstra vægt på ca. 150 kilo i forhold til fx Leon suger i den 50 liters tank.

Passer prisen?
Både og. Seat Ateca er med en startpris på 259.000 kr. inkl. levering ca. 25.000 kr. dyrere end Nissan Qashqai – ‘the one to beat’ – med Visia-udstyr, der både byder på skiltegenkendelse, vognbaneassistent og automatisk nødbremse, AEB, til den pris, mens Seat Ateca må nøjes med AEB. Til gengæld er Seat Ateca et prisbilligt alternativ til søsterbilen VW Tiguan. Op til 120.000 kr. er der at spare ved at køre med spansk frem for tysk logo på front og bagsmæk, og mange kompontenter er de samme. Tiguan fås dog ikke med den lille 1,0 TSI’er og skrabet udstyr, men har testbilens 150 hk 1,4 TSI’er som indstigningsmotor. Tager vi differencen her, er den på godt 54.000 kr. i spansk favør, dog ikke med identisk udstyr. Med et stort kørselsbehov bør du overveje Ateca med den 115 hk 1,6 liters dieselmotor, der endda er 4.000 kr. billigere end testbilen.

Er der alternativer?
Ja, crossovers strømmer ud på markedet. Men det er som nævnt Nissan Qashqai den skal slå, og det kan blive svært med Qashqais prisfordel. Seat Ateca er blandt de fem nominerede til Årets Bil 2017 i Danmark, men det er den nye Peugeot 3008 crossover også, og den byder på anderledes, nyskabende design og trendsettende interiør end Seat Ateca til priser fra godt 284.000 kr. med PSA-koncernens fine 1,2 liters turbobenziner med 130 hk. Den er efter vores mening en mere oplagt kandidat til titlen som årets bil frem for Ateca.

Vi kan da også lige nævne, at en Seat Leon stationcar med samme udstyr som testbilen og større bagagerum er over 84.000 kr. (!) billigere end Seat Ateca. Det vidner om, hvor meget ekstra du skal betale for en højbenet og ‘hypet’ crossover.

Konklusion:
For:
Gode køreegenskaber, kvalitetsindtryk og finish, nødbremse standard
Imod: Uskarp pris, savner nytænkning, andre byder på mere sikkerhedsudstyr, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Seat Ateca er særdeles velkørende og velfungerende, men vi havde forventet mere nytænkning af Seats første crossover. Med lidt uskarpe priser får Ateca svært ved at vælte Nissan Qashqai ned fra tronen som klassens bestseller. Ateca fortjener dog fire store stjerner.

Læs også tests af konkurrenterne:

Let på tå i velskabte Kia Sportage

Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar

Nissan Qashqai rammer plet igen

Skoda Yeti – ikke spor afskyelig

FAKTA: Seat Ateca 1,4 TSI ACT Style DSG

Vejl. pris, inkl. lev.: 354.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Forbrug i test: 12,2 km/l
Længde/bredde/højde: 436/184/160 cm
Bagagerum (min/max): 510 liter
Køreklar vægt: 1.375 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm (fra 1500 omdr./min.)
0-100 km/t: 8,6 sek
Topfart: 198km/t

Særligt udstyr, Style:
17-tommer alufælge, infotainmentsystem med touchscreen, fartpilot/fartbegrænser, automatisk klimaanlæg, LED-baglygter, regn- og lyssensor samt p-sensorer bag, tågeforlygter med kurvelys, justerbar lændestøtte på forsæder.
Metallak: 6.500 kr. Panorama glassoltag 14.900 kr. (* anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here