TEST: Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj

BILTEST: Science fiction designet er ikke for alle, men som stationcar er pladsen genialt udnyttet i den kompakte Honda Civic Tourer.

Hvilken bil?
Honda Civic Tourer er stationcar-udgaven af Civic, der skal kapre kunder fra især europæiske konkurrenter som VW Golf, Peugeot 308 og Ford Focus, der traditionelt sælger mange stationcars i ’Golf-klassen’. Tourer-udgaven af Civic er 23,5 cm længere end den femdørs hatchback og de ekstra centimeter får japanerne meget ud af: Med plads til 624 liter har Honda Civic Tourer klassens største bagagerum. Her tester vi topmodellen Lifestyle med 120 hestes dieselmotor til lige knap 400.000 kr. Billigste udgave med 140 hestes benzinmotor koster fra 274.000 kr.

Vidste du at?
Honda har historisk haft svært ved at bestemme sig for, om Civic-serien skulle indeholde en praktisk stationcar. Med den nye Civic Tourer er det faktisk kun anden gang i Civic-seriens ellers lange liv, at japanerne forsøger sig med en stationcar siden den praktiske Civic Aerodeck udgik i 2001.

Som en særlig finesse ved den nye Tourer fås den med adaptive støddæmpere på bagakslen. Hårdheden kan justeres i tre trin; comfort, normal og dynamic. Det virker glimrende – desværre er det ekstraudstyr bortset fra topudgaverne Executive og den testede Lifestyle.

Hvordan er førerpladsen?
Utraditionel, men ganske velfungerende. Som i forgængeren er førerpladsen meget futuristisk med digitalspeedometer placeret over rattet og en analog omdrejningstæller placeret der, hvor speedometeret sidder i de fleste andre biler. Umiddelbart ser det rodet ud, men man vænner sig til det. Til gengæld kan man godt fare vild i de mange knapper i midterkonsollen. Især i Lifestyle-udgaven med trykfølsom skærm, der bl.a. indeholder navigation. Grafikken er grov, og menuerne svære at finde rundt i. Kørestillingen er heller ikke for alle. Selv i laveste position er førersædet relativt højt, og langbenede vil savne støtte under lårene til langturene.

Hvordan opleves kabinen?
Trumfkortet i Honda Civic Tourer er den enorme bagageplads. Selv den større Skoda Octavia Combi må se sig slået, når Civic Tourer disker op med hele 624 liters bagagerum. Og det er kun begyndelsen: Under gulvet findes et skjult ’kælderrum’ på yderligere 117 liter og folder du bagsædet frem, synker sædehynden ned og åbenbarer et plant lastrum på 1668 liter.

At japanerne er mestre i foldekunst understreges af, at bagsædehynden kan vippes 90 grader op, så du kan have en mindre mountainbike stående bag forsæderne. ’Magic seats’ kalder Honda tricket – vi giver dem ret.

Eneste minus: Bagsædepassagererne har dårligt plads til fødderne under forsæderne.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Honda Civic Tourer scorede samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest i 2012, der dog siden er blevet skærpet betydeligt. Karrosseriet er stærkt og stabilt ved både frontal- og sidekollisioner og den ofte svære beskyttelse mod piskesmæld ved bagendekollisioner tackler Civic til topkarakter. Selv beskyttelsen af fodgængere er – om ikke perfekt – så til den gode side. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Rigtigt godt. Honda har altid kunnet noget med at styre fladt og præcist, og det gælder også Civic Tourer, der opleves ganske sportslig. Servostyringen er dog vel hjælpsom, og vi savner mere feedback fra vejen. Her er Ford Focus stadig klassens mest tilfredsstillende køreoplevelse. Til gengæld byder Civic Tourer på et sjældent godt kompromis mellem skarpe køreegenskaber og blid affjedringskomfort – her må ellers velkørende biler som VW Golf og Seat Leon se sig overhalet. De store 17-tommer hjul støjer dog en del på alt andet end nylagt asfalt.

Hvordan er motoren?
God – men ikke helt så overlegen som sit rygte.

Når Honda lancerer en ny motor, plejer konkurrenterne at holde vejret. Her kan de nøjes med at nikke anerkendende og så ånde lettet op. De 120 Honda-heste arbejder flittigt og har med 300 Nm flere muskler end konkurrenternes 1,6 liters motorer. Vi havde bare forventet lidt mere omdrejningsvillighed fra en Honda motor – og lidt mindre støj.

Alt i alt virker Hondas 1,6 liters diesel dog mere veloplagt end VW-koncernens ditto 1,6er, men ikke helt så kultiveret og letflydende som Peugeot/Citroëns og Renaults tilsvarende 1,6 liters maskiner.

Passer prisen?
Ja, for med Lifestyle-udstyr er det nærmest umuligt at finde ledige krydser i udstyrslisten for en Honda Civic Tourer. Omvendt ville vi dog tænke lidt på gensalgsværdien og så ’nøjes’ med Sport-udgaven. Du vinker ganske vist farvel til udstyr som nødbremse i bytrafik, vejbane- og blindvinkel-assistent, skiltegenkendelse og desværre også de justerbare støddæmpere, men barberer også 95.000 kr. af prisen. Til 300.000 kr. er Civic Tourer Sport en stærk og fortsat veludstyret pakkeløsning.

Er der alternativer?
Ja, og Honda Civic Tourer placerer sig midt imellem de mest oplagte konkurrenter: VW Golf Variant med 1,6 TDI 105 hk og omfattende Highline udstyr til 352.000 kr. er væsentligt dyrere, men en stærk ’alleskönner’. Ford Focus stationcar med 1,6 TDCi 115 hk og Titanium udstyr koster som Civic Tourer Sport 304.000 kr., og lokker med klassens bedste køreegenskaber. Endelig er Seat Leon ST med samme 1,6 liters TDi-motor som Golf og Style udstyr et både velskabt og velkørende alternativ til attraktive 276.000 kr. I det selskab behøver Civic Tourer ikke at rødme, men den får kamp til stregen.

Konklusion:
For: Smågenial indretning, fine køreegenskaber.
Imod: Rodet førerplads, ergonomi kan drille.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Honda Civic Tourer byder på japansk foldekunst og pladsudnyttelse af øverste skuffe. Sammen med det radikale design giver Civic Tourer begrebet ’rumfartøj’ ny og positiv mening. Men prøv først om snittet passer – både på for og bagsæde kan ergonomien drille de høje med store fødder.

FAKTA: Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC Lifestyle

Vejl. pris, inkl. lev.: 399.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,6 km/l
Forbrug i test: 19,6 km/l
Længde/bredde/højde: 454/177/148 cm
Bagagerum (min/max): 624/1.668 liter
Vægt: 1.400 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 10,5 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr (Lifestyle):
17″ aluminiumsfælge, adaptive og justerbare støddæmpere, LED-kørelys og lysautomatik, bakkamera, cd-anlæg med USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, navigation, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, ’magic seats’ med splitfunktion, bakkestart, start-stop automatik, ADAS sikkerhedspakke med nødbremse op til 30 km/t, advarsel om frontkollision, skilte-genkendelse, vognbane-, blind vinkel- og bak-assistent.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Har lige købt en Honda Civic og kunne ikke være mere uenig, hvad sæder angår. Jeg er 182 cm og sidder glimrende i denne min anden Civic. Når man så ser Honda´s nye motor også lige skal ha en lille snitter, så er det man spørger sig selv hvilken verden I lever i ? Al ære og respekt for tyske og franske biler, men så er netop deres motorer vist ikke noget at skrive hjem om, hvad denne britiske Warranty Direct rapport fra 2013 ganske glimrende fortæller: http://motorjournalisten.dk/er-din-motor-palidelig/

    • Hej Kim. Først tillykke med din nye Civic. Det er en glimrende bil, som kombinerer god plads med fine køreegenskaber og Hondas velfortjente ry for pålidelig mekanik – den bliver du helt sikkert glad for.
      Og så til svaret på dit spørgsmål: Vi lever i en verden, hvor vi testkører stort set alle nye biler på markedet. Det gør os ikke kræsne – men det giver et godt grundlag for at sammenligne bilerne i de forskellige klasser – her den lille mellemklasse. Og her er det min ærlige mening, at jeg sidder bedre i flere af Civic’s konkurrenter. Men jeg er også 190 cm og kropsbygning er som bekendt en meget personlig sag – hvis du sidder perfekt, er det jo kun fint. Med hensyn til motoren, så har Honda lavet en rigtig fin 1,6 liters diesel – som jeg skriver bedre end fx VWs tilsvarende, men jeg oplever lidt bedre gangkultur og omdrejningsvillighed i PSA og Renaults tilsvarende 1,6 liters dieselmotorer – det er min ærlige mening baseret på talrige tests. At jeg ligefrem giver Honda-motoren en ‘snitter’ kan jeg ikke genkende: Jeg synes det er en fin motor – men der findes enkelte, der er bedre. Hvad angår pålidelighed er det en udfordring at tage højde for den mekaniske holdbarhed i en helt ny bilmodel – det er typisk først noget, som man kan sige noget begavet om, når den pågældende nyhed har været på markedet et par år eller tre.
      Helt overordnet er det min opgave som testkører at være kritisk på forbrugernes vegne – baseret på mange års viden samt muligheden for at teste mange forskellige biler og dermed kunne sammenligne. Tænk hvor ligegyldige vores biltests ville være, hvis vi bare gik bagover af begejstring, hver gang vi havde kørt i en ny bilmodel? Den slags biljournalistik findes der rigeligt af – vi forsøger at være seriøse.
      Når det er skrevet, så prøv lige at læse testen igen: Langt det meste vi skriver om Civic er positivt – det er en af de rigtigt gode biler i klassenog det synes jeg også fremgår af testen.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here