TEST: Honda HR-V – Højbenet Rummelig Ven

BILTEST: Honda HR-V er tilbage efter næsten ti års fravær med fleksibel indretning og fine køreegenskaber men også begrænset plads til langbenede chauffører.

Hvilken bil?
Honda var klar med en crossover – en højbenet familiebil – allerede i 1999. Dengang var verden bare ikke helt klar til den lidt aparte Honda HR-V, og i 2006 stoppede produktionen. Men nu er japanerne endelig tilbage med anden generation af HR-V på den bane, som konkurrenterne har spillet på i flere år. HR-V er en helt ny bil fra ende til anden, og platformen bærer også Hondas nye mini, Jazz. Vi tester her HR-V 1,6 Elegance Navi & ADAS diesel (næsthøjeste udstyrsniveau) til 317.000 kr. inkl. levering. Priserne begynder ved knap 251.000 kr. med 1,5 liters benzinmotor og basisudstyret Comfort.

Vidste du?
Alle Honda HR-V er udstyret med aktivt nødbremsesystem, der ved hastigheder mellem 5-32 km/t giver dig et visuelt og akustisk signal om, at du nærmer dig en anden bil. Hvis du fortsat ikke reagerer, og en kollision er umiddelbart forestående, foretager systemet en automatisk nødopbremsning. Elegance og Executive-udgaverne har dertil det såkaldte Active Driver Assist System (ADAS), der også indeholder skiltegenkendelse med tilhørende fartbegrænser, vognbaneassistent, advarsel om frontkollision og fjernlysautomatik.

Hvordan er førerpladsen?

Er du under 190 cm, er der meget at glæde sig over bag rattet i Honda HR-V. Rattet er lækkert, gearskiftet ligeså. Med kort vandring og kliklyde falder hvert af de seks gear perfekt i hak.

Materialer og finish er typisk for Honda over gennemsnitlig standard, og midterkonsollen byder på smarte fralægningsmuligheder, fleksible kopholdere og armlæn. Alt i alt ret gennemtænkt. Der er to trykskærme i midterkonsollen. Fra den øverste styres musik, navigation mm., mens den nederste styrer klimaanlægget. Begge kræver lidt rigelig opmærksomhed at betjene under kørslen.

Hvordan opleves kabinen?
Her har Honda HR-V sin store styrke. Rummeligheden og fleksibiliteten er imponerende, og det er svært at tænke på situationer, hvor du har brug for HR-V’s storebror, CR-V. Pladsen på bagsædet er overdådig, og HR-V har selvfølgelig også Honda’s ’magic seats’, der kan klappes op med et snuptag som biografsæder. Bagagerummet er på 470 liter, når pladsen under gulvet tælles med, og bagsæderne kan let lægges ned og give en hel balsal bag forsæderne. Desværre mangler forsæderne at kunne skubbes et hak eller to tilbage, og derfor kan langbenede chauffører ikke finde den optimale kørestilling. En uheldig indretningsbrøler.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Honda HR-V hiver alle fem stjerner i hus i Euro NCAP-testen. Bortset fra en halvskidt piskesmæld-karakter, på trods af at nakkestøtterne kan indstilles i sin vinkel mod nakken, yder HR-V god beskyttelse af bilens passagerer, også i den hårdhændede pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en stolpe. Som køber skal du dog bide mærke i, at de fem stjerner ikke er en selvfølge i Danmark. Det kræver, at den enkelte bil er udstyret med et avanceret fartbegrænser-system samt vognbaneassistent. Mangler blot en af delene falder resultatet til fire danske sikkerhedsstjerner. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Honda HR-V er den blødest affjedrede og mest komfortable Honda, som denne testkører har prøvet til dato. Det betyder, at kabinen vugger lidt, når bump og opkørsler forceres, men også at HR-V ved landevejs- og motorvejskørsel næsten er blottet for de let nikkende bevægelser, som vi ellers ofte oplever i de højbenede crossovers. Kombineret med en letgående, præcis styring og fin retningsstabilitet ved høj hastighed mestrer Honda HR-V enhver situation i hverdagen.

Hvordan er motoren?
Den 4-cylindrede turbodiesel med 120 hk har vi tidligere rost, bl.a. i Civic, for at have masser af power, fin gangkultur og fornuftigt forbrug.

Det virker dog som om, at maskinen er lidt mere grovkornet i HR-V og giver flere vibrationer og mere lyd fra sig ved acceleration, men den gør det absolut godt, og de 300 Nm giver rigeligt kræfter til at flytte HR-V kvikt frem over asfalten.

Forbruget ved blandet kørsel er opgivet til 25 km/l efter EU-normen, men vi nåede kun godt 16 km/l – dog i en testuge med mest by- og motorvejskørsel, så dråberne bør kunne strækkes længere.

Passer prisen?
Både og. HR-V ligger i den dyre ende, men er også blandt de bedre biler i klassen. Prisen på indgangsmodellen med 1,5 liter benzinmotor på ca. en kvart mio. kr. er høj i forhold til konkurrenterne i den kompakte crossover-klasse, hvoraf mange kan præstere en startpris på omkring 200.000 kr. Til gengæld har Honda HR-V et relativt højt udstyrsniveau i basismodellen. Også testbilen placerer sig i toppen af prisskalaen i forhold til de fleste konkurrenter, der ligger lige omkring 300.000 kr. Målt på bagsædeplads slår Honda HR-V dog dem alle.

Er der alternativer?
Ja, efterhånden er de fleste fabrikker kommet på banen med en højbenet familiebil, en klasse som Nissan nærmest opfandt med sin Qashqai, der fås til priser lidt under Honda HR-V, men med mindre plads. Mazda CX-3 ser bedre ud og kører lige så godt som Honda HR-R, men pladsen på bagsædet er sparsom. Årets bil sidste år, Citroën C4 Cactus, er også en mulighed med 110 hestes turbodiesel til bare 260.000 kr. I samme prisleje finder vi den lidt rustikke men charmerende Suzuki Vitara med 120 diesel-hk men ingen af dem byder på Hondas kvalitetsniveau og finish.

Konklusion:
For: Plads og fleksibilitet på bagsæde og i bagagerum, køreegenskaber
Imod: Plads til langbenede chauffører, pris på basismodel
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Honda HR-V overbeviser med gode køreegenskaber og fleksibel indretning, men er også lidt dyrere end konkurrenterne. Førerpladsen er ikke for de langbenede, men for chauffører af normalhøjde er HR-V et spændende alternativ til klassens bestseller, Nissan Qashqai.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mazda CX-3 er byens frækkeste gadekryds

500X er den bedste Fiat i mange år

Suzuki Vitara er rå stil og rustik køreglæde

Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar

Nissan Qashqai rammer plet igen

Kia Sportage – gadekryds med gode manerer

FAKTA: Honda HR-V 1,6 i-DTEC Elegance Navi & ADAS
Vejl. pris, inkl. lev.: 317.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,0 km/l
Forbrug i test: 16,0 km/l
Længde/bredde/højde: 429/177/161 cm
Bagagerum (min/max): 470/1533 liter
Vægt: 1.435 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 10,1 sek
Topfart: 192 km/t

Særligt standardudstyr (Elegance):
Ratbetjent cd-radio-DAB-radio med 6 højttalere, 7-tommers touchscreen, navigation, el-ruder for og bag, el-justerbare sidespejle , follow me home lys, hill start assist, automatisk lystænding, fjernbetjent centrallås, multijusterbart læderrat, varme i forsæder, to-zonet klimaanlæg, fartpilot/-begrænser, halogenkørelys, regnsensor, splitbagsæde (Magic Seats), kørecomputer, HDMI, USB og AUX-indgange, bluetooth, start-stop automatik, automatisk AEB citybreak, ADAS-pakke med automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, fartbegrænser og fjernlysautomatik, p-sensor for og bag, 16” alufælge.
Metallak: 6.000 kr. 
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

7 Kommentarer

  1. Du nævner Mazda, Citroën og Suzuki som alternativer – og Quashqai, men ikke et ord om Ford Kuga. Den ligner da ellers noget til kanonpris. Eller rabatten ser i hvert fald ret vild ud. Hvordan vurderer du Kuga’en som alternativ til en HR-V?

    • Hej Søren.
      Som jeg forstår det, er der ikke længere slagtilbud på Ford Kuga, og så bliver den noget dyrere end Honda HR-V – uanset om du vælger Kuga med diesel eller benzinmotor. Retfærdigvis får du efter vores mening også noget for de ekstra penge: Ford Kuga er på alle punkter lige en kvart klasse over Honda HR-V.
      Med venlig hilsen,
      Jens Velling,
      hvilkenbil.dk

    • Nej desværre – HR-V fås kun med fem pladser, og det gælder også den større CR-V. Modsat tidligere sælger Honda slet ikke modeller med plads til flere end fem personer i Danmark. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

    • Et godt spørgsmål, som vi ofte får – det er vores indtryk, at mange savner den japanske udgave af Fiat Multipla med den geniale 3+3 indretning. Men nej, desværre. FR-V var en begrænset kommerciel succes for Honda, så ifølge vores oplysninger har japanerne ingen planer om at prøve igen. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here