BILTEST: Kia Rio har fået et kosmetisk løft, men mangler fortsat nyeste teknik. Rio serverer dog fortsat komfort, plads og lang garanti til en god pris.
Hvilken bil?
Rio er koreanske Kia’s svar på populære minier som VW Polo og Peugeot 208. Tredje generation af Rio, der kom på markedet i 2011, har nu fået et beskedent ansigtsløft for, bag og inde i kabinen. Kia Rio fås med tre døre fra 114.000 kr. inkl. levering, men vi tester her den femdørs kampagnemodel Intro Edition med basis-benzinmotoren på 1,2 liter. Prisen er 149.000 kr. inkl. levering.
Vidste du at?
Kia Rio er designet under ledelse af den tidligere Audi-designer Peter Schreyer i Kia og Hyundias fælles designcenter i Rüsselsheim i Tyskland. Teknisk deler Rio undervogn og motorer med søsterbilen Hyundai i20. Kia tilbyder som eneste mærke en garanti på syv år/150.000 km. Hyundai er tættest på med fem år uden kilometerbegrænsning.
Hvordan er førerpladsen?
Rio’s kabine er præget af hård plast, men finishen er ganske pæn. Faceliftet er stort set usynligt indendøre, og der er ikke blevet plads til en trykfølsom skærm, som ellers er på vej til at blive standard.
Kia Rio nøjes med en lille info-skærm – medmindre du vil betale 12.000 kr. for en 7″ skærm med bakkamera og navigation. Bag rattet sidder selv høje personer lavt men godt i faste, velformede sæder. Armlæn mellem forsæder og fralæggeplads specielt designet til en smartphone er gode detaljer.
Hvordan opleves kabinen?
Rummelig – Kia Rio har klassens længste akselafstand på 257 cm. Fordi man sidder lavt, opleves kabinen som højloftet, og på bagsædet er der også plads til lange ben og højt hår. Fire voksne kan sagtens finde sig til rette i Rio. Hård plast bag på forsæderne er dog ikke rart for knæene. Bagagerummet er regulært og rummer pæne 288 liter. Der er praktiske kroge til indkøbsposer og små rum til løsdele, men en høj læssekant trækker ned. Det flotte kileformede design med små sideruder bagtil begrænser udsynet ved højresving.
Er sikkerheden i orden?
Rio fik 15 af 16 mulige point i Euro NCAPs frontaltest og klarer sig i det hele taget overbevisende ved testen i 2011, hvor samtlige fem stjerner kom i hus. Seks airbags er standard og uanset om Kia Rio rammes frontalt, fra siden eller bagfra, beskytter den sine passagerer på betryggende vis. Men bløde trafikanter skal passe på: Rio’s front er hård ved bløde trafikanter. Trods faceliftet mangler Rio fortsat moderne sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse i bytrafik. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Komforten er i højsædet. Affjedringen er en anelse blødere end i Rio’s tyske konkurrenter og sammen med en lang akselafstand giver det overbevisende langtursegenskaber.
Kia Rio’s elektriske servostyring er ekstremt letgående og præcisionen ret god. Men fornemmelsen af forhjulenes bevægelser er noget syntetisk, særligt omkring midterstillingen, hvor der kun begrænset føling med vejen. Især på motorvejen måtte styringen gerne være tungere og mindre levende. Til gengæld er det en fornøjelse at betjene det korte og præcise gearskifte, der dog kun har fem trin.
Hvordan er motoren?
På diesel-siden har Kia taget fat i ‘downsizing’ med en 3-cylindret motor. Det er endnu ikke sket med benzinmotorerne, men den 4-cylindrede basis-benziner på 1,2 liter med 85 hk passer fint til Rio. Den større 1,4’er med 109 hk er 20.000 kr. dyrere. Rio virker aldrig undermotoriseret med 1,2’eren, men en sprinter er den ikke. Oppe i fart flyder støj fra motor, dæk og vind sammen til en relativt dæmpet brummen, men et 6. gear savnes på motorvejen. Start-stop automatik er standard og giver Rio et officielt forbrug på pæne 21,3 km/l. I testugen målte Hvilkenbil.dk dog et forbrug på skuffende 14,8 km/l. – trods let højrefod.
Passer prisen?
Til dels. Feltet i miniklassen er udvidet med nye modeller som Skoda Fabia og ny Opel Corsa, og kampen om kunderne er benhård – hver uge byder på nye kampagnemodeller, udstyrspakker og prisnedsættelser. Men Kia Rio ligger i den gode ende når plads, komfort og udstyrsniveau tages i betragtning. Polo er dyrest med en startpris på knap 144.000 kr., mens Toyota Yaris og Suzuki Swift fås til priser omtrent som Rio’en. Med en årlig ejerafgift på blot 620 kr. og hele syv års garanti byder Rio på meget bil for pengene.
Er der alternativer?
Masser. En anden godt udseende mini – Clio fra Renault – frister med gode køreegenskaber og et af klassens flotteste designs fås fra 120.000 kr. inkl. levering. Hvis du er til den komfortable kørestil, kører Citroën kampagne på C3 med fine motorer og priser fra 119.000 kr. Nissan Note er endnu mere rummelig end Rio, og priserne starter ved 134.000 kr.
Konklusion:
For: Plads, komfort, garanti.
Imod: Ufølsom styring, forbrug, mangler moderne sikkerhedsudstyr.
Hvilkenbil siger:
Kia Rio giver fortsat god værdi for pengene i miniklassen. Men Kia udnytter ikke faceliftet til at give Rio et skud samba i form af mere effektive motorer og moderne sikkerhedsudstyr.
FAKTA: Kia Rio 1,2 Intro Edition
Vejl. pris, inkl. lev.: 144.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l (CO2: 109 g/km)
Forbrug i test: 14,7 km/l
Længde/bredde/højde: 405/172/146 cm
Bagagerum (min/max): 288/923 liter
Køreklar vægt: 1.167 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter
Effekt: 85 hk/121 Nm
0-100 km/t: 13,1 sek
Topfart: 168 km/t
Særligt standard udstyr (Intro Edition):
Aircondition, stop-start, fartpilot/fartbegrænser, fjernbetjent centrallås, automatisk låsning af døre, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i rat, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, læderrat og -gearknop, ratbetjening af cd-radio og kørecomputer, bluetooth samt usb-/aux-tilstultning, armlæn mellem forsæder, splitbagsæde, gearskifteindikator, lavfriktionsdæk.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Læs også tests af konkurrenterne:
Opel Corsa i vellykket comeback
Fornuften fører an i Skoda Fabia
Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage
VW Polo er stadig klassens alfa-han
Renault Clio forfører med stil og komfort