TEST: Mere magelig Mondeo

BILTEST: Mindre skarp, men også mere komfortabel og kvalitetspræget. Sådan er den nye Ford Mondeo, der reelt allerede har et par år på samvittigheden – det mærkes.

Hvilken bil?
Ford Mondeo er en mangeårig favorit blandt firma- og familiebilister med behov for en komfortabel og rummelig bil. Fjerde generation blev lanceret i Danmark lige omkring årsskiftet og holder sig fortsat på toppen i sin klasse, hvor kun VW Passat sælger bedre. De store firmabiler oplever dog massiv nedgang i disse år – dels fordi alternativerne fra prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes er blevet billigere, dels fordi mange foretrækker en højere og mere praktisk crossover. Her tester vi en af de billigste Mondeo’er med 160 hestes turbobenziner, Titanium-udstyr og fem døre til 429.000 kr.

Vidste du at?
Fjerde oplag af Ford Mondeo er på mange måder kommet for sent til sin egen fest. For det første er den ikke helt ny, men baseret på forgængeren, der kom i 2007. Dernæst besluttede Ford pludselig at lukke sin fabrik i belgiske Genk, hvilket udskød introduktionen af Mondeo i Europa af flere omgange – til trods for, at Mondeo oprindeligt blev afsløret i 2012 og har været til salg i USA siden 2013.

Reelt blev Mondeo knapt to år forsinket og nåede dermed ikke – som planlagt – på markedet før ærkerivalen VW Passat, der modsat Mondeo er gennemgribende fornyet.

Hvordan er førerpladsen?
Selv om Ford Mondeo kører videre på forgængerens platform, er især interiøret gennemrenoveret. Der er ryddet op i betjeningen med en stor trykfølsom skærm i midterkonsollen, instrumenterne er fuldelektroniske med Titanium-udstyr, og finishen har fået et mærkbart løft. Ford er endnu ikke på Passat-niveau, men Mondeo-kabinen er afgjort blevet mere lækker. Desværre viser de elektroniske instrumenter så mange informationer, at det går ud over læsbarheden – og blåt instrumentlys gør ikke læsbarheden bedre i mørke.

Hvordan opleves kabinen?
Mondeo er en stor bil. Trods en enorm akselafstand på 285 cm er benpladsen dog en smule indskrænket foran – med denne testkørers lange ben skal førersædet langt tilbage, og det går ud over benpladsen på bagsædet. OK, her er stadig rimelig plads, men ikke nær så meget som i rivalen VW Passat, der får mere ud af sine 279 cm mellem akslerne. Ergonomien – forholdet mellem sæde, pedaler og rat – er dog absolut godkendt. På bagsædet er der også plads til høje personer trods den elegant faldende taglinje på den næsten coupé-agtige femdørsmodel.

Er sikkerheden i orden?
Ford Mondeo scorede samtlige fem stjerner i Euro NCAP testen i 2014. Ikke overraskende klarede den sig ret præcist som sin forgænger i 2007, som den bygger videre på. Det vil sige overvejende godt, men med en svaghed i pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t. Her var belastningen af chaufførens brystkasse høj. Mondeo har som standard nødbremse ved lav fart og kan i det hele taget udstyres med et væld af sikkerhedsassistenter som bl.a. blindvinkelalarm og aktiv fartpilot. Det gælder også vognbaneassistenten, der følger med Titanium-udstyret. Uden den scorer Mondeo faktisk kun fire stjerner i NCAP-testen. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Udover den flotte Aston Martin inspirerede-front har Mondeo især forandret sig i sin opførsel. Fjerde generation af Mondeo er mere magelig og mindre skarp end forgængeren, også her med sportsundervogn til 4.000 kr.

Ford har også skiftet den hydrauliske servostyring ud med en energibesparende elservo – og som altid er det en øvelse, der koster føling med forhjulene.

Alt i alt virker Mondeo tungere, blødere, mere komfortabel og mest hjemme på motorvejen. Men giv Mondeo gas, og den opleves som en mindre og lettere bil. Fords sportslige touch er ikke helt ofret på komfortens alder, men rollen som firmaklassens atlet har Ford ret entydigt overladt til Mazda 6.

Hvordan er motoren?
For nylig faldt vi næsten i svime over VW Passats downsizede 1,4 liters turbobenziner med 150 hk og brændstofbesparende cylinderfrakobling ved marchfart. Fords EcoBoost motor på 1,5 liter gør det knapt så godt. Lyden er sund og motoren omdrejningsvillig, men Mondeo er 100 kg tungere end Passat, og det mærkes både i kraftoverskud og på brændstofforbruget. Det sidste punch mangler og de 13,9 km/l vi målte er et stykke fra de imponerende 16,7 km/l i Passat’en. Gearskiftet er samme nær-ved-og-næsten oplevelse: Præcist nok, men med længere og løsere vandringer.

Passer prisen?

Både og. Ford satser entydigt på firmakunderne med Mondeo og derfor er den pudsigt nok blevet dyrere end arvefjenden VW Passat.

Listeprisen for en femdørs Mondeo med den testede 160-hestes benziner begynder ved 404.000 kr. – eller 36.000 kr. mere end den tilsvarende Passat. Det virker pebret for privatkunden – også selv om Ford tilbyder pæne kontantrabatter. Billedet vender dog for firmabilisten: Beskatningsværdien er nemlig mere realistiske 296.000 kr. og så er Ford pludselig billigere end førnævnte VW Passat, der har en beskatningsværdi på 304.000 kr.

Er der alternativer?
Skarpeste rival er uden tvivl VW Passat, der har fordel af at være ny til sidste møtrik. Det betyder, at Passat er blevet lettere og mere økonomisk end Mondeo – uden at priserne er fulgt med op. I en direkte sammenligning virker Passat med 150 hestes turbobenziner mere moderne og adræt. Mazda 6 med 165 hk uden turbo og Vision-udstyr til 364.000 er også et velkørende og nærmest sportsligt alternativ, mens Ford Mondeo står stærkt over for aldrende rivaler som Opel Insignia og Toyota Avensis.

KONKLUSION:
For: Høj komfort og god plads.
Imod: Høje listepriser, mindre skarp end før.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Ford Mondeo befinder sig fortsat i toppen af firmaklassen, men kan trods mange fornyelser ikke helt følge de nyeste rivaler til dørs. Nuværende Mondeo-ejere vil dog sætte pris på bedre komfort og finish.

FAKTA: Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Titanium 5d

Vejl. pris, inkl. lev.: 429.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 30.000.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 13,8 km/l
Længde/bredde/højde: 487/185/150 cm
Bagagerum (min/max): 550/1.446 liter
Vægt: 1.485 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 160 hk/240 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 222 km/t

Særligt standard udstyr (Titanium):
City-nødbremse, skiltegenkendelse, aktiv vognbaneassistent, automatisk fjernlys, træthedssensor, regnsensor, kromlister omkring ruder, LED-baglygter, to-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, otte højttalere, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i forsæder og forrude, start-stop automatik, touch-screen betjening og Bluetooth, 17” alufælge.

Metallak: 8.000 kr. Seleairbags på bagsæde: 4.000 kr., sportsundervogn: 4.000 kr., automatgear: 25.000 kr. Adaptiv fartpilot: 20.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenterne:

Småt er godt i billigste Passat

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here