Test: Mini Countryman E – stor, John Cooper-fræk og dyr

BILTEST: Der er ikke meget Mini over Countryman E. Alligevel er den sjov, køreglad og fræk. Men prisen er høj og svaghederne åbenlyse.

Hvilken bil?

Tredje generation Mini Countryman er landet til test. At overse den er umuligt, for den er meget mere mega end mini. Faktisk den største Mini nogensinde. Testbilen er den elektriske udgave, derfor det store E, og en stor del af teknikken har den fra moderkoncernens BMW X1/iX1 og X2/iX2.
Countryman fås med andre ord ligesom BMW’erne også med benzinmotor. Her holder vi os til elbilen, der har et batteri på 65 kWh. Den maksimale rækkevidde er 462 kilometer, og ladeeffekten i en hurtig stikkontakt topper ved 130 kW. Dermed er det altså ikke på ekstraordinære elektriske egenskaber, at Countryman E hævder sig.
For at hævde sig må vi bl.a. over i afdelingen for eksklusivitet og digitalisering. For er man til Mini Countryman, er det næsten nødvendigt også at kunne – som det hedder – omfavne connectivity og lige så vigtigt: Værdsætte en stærk personlighed.

Mulighederne for at få tilfredsstillet sin digitale nysgerrighed og legesyge er nærmest uudtømmelige. Stort set alt er muligt, også selvom alt næppe kan siges at ligge i umiddelbar forlængelse af designchef Oliver Heilmers erklærede mål om ‘charismatic simplicity’ – karismatisk enkelhed.

Den billigste Countryman E koster 385.000 kroner, hvilket er 10.000 kr. mindre end BMW iX1. Testbilen er udstyret med en XL-pakke, det knivskarpe John Cooper Works-outfit og 20 tommer hjul. Prisen for tilkøbene nærmer sig 150.000 kr. Summa summarum: Den sorte Countryman på billederne her løber op i næsten 540.000 kr.
Men resultatet er, som flere også bemærkede i løbet af testugen, pivfrækt. Også selvom dens størrelse er milevidt fra det traditionelle ‘hundehus’.

Vidste du at?

Countryman E er den første Mini, der bliver bygget i Tyskland. Man kan, nok lidt naivt, bede til, at i hvert fald nogle Countryman E-købere glæder sig bare lidt over, at den ikke som lillebrødrene Cooper E og Aceman E er udviklet af og bygget af BMW’s samarbejdspartner Great Wall Motors i Kina.
Måske skal Union Jack-lyssignaturen i baglygterne ligefrem tages som et udtryk for, at Countryman ønsker at signalere noget lige så ærke-engelsk som bowlerhatten frem for at blive sat i forbindelse med verdens største diktatur. Ok, det er nok for meget at håbe på, men fakta er, at Countryman bliver bygget i Leipzig, og den lokalitet kan Mini-elskere forhåbentlig bedre nedsvælge, end hvis den blev bygget på en statsejet kinesisk fabrik.

Hvordan er førerpladsen?

At sidde bag rattet af Countryman E er på en måde som at befinde sig i en stor smartphone på hjul.
Inden vi kommer til dét et par ord om indretningen: Med til John Cooper Works-pakken hører røde syninger, der går igen på sæder, det fede rat og på det miljøvenligt fremstillede instrumentbord. Generelt er der fine muligheder for at indrette sig bekvemt. 
XL-pakken indeholder et nyttigt head-up-display, og det er netop nyttigt, fordi Countryman på vaskeægte Mini-vis kun har ét stort display – Big Ben, som det 24 centimeter i diameter store display midt på instrumentbordet kærligt benævnes. Endnu en hilsen til Minis ærke-engelske arv, for det runde ur har siddet der siden første Mini i 1959. 
Displayet er af nyeste OLED-type, og det står stjerneklart og reagerer prompte ved berøring. Øverst vises hastighed og andre bil-relaterede oplysninger, og i en halvmåne nederst kan klimamenuen tilgås, så temperatur, sæde- og ratvarme kan reguleres.
Den personlige stemmeassistent viser sig som en virtuel rejsekammerat på displayet – en kanin-lignende fætter ved navn Spike. Han efterkommer de fleste ikke alt for komplicerede ønsker. 
Experience-knappen indeholder otte forskellige ‘modes’, hver med sit skærmbillede og lyd. Det er rigeligt og måske lige i overkanten, men i løbet af testen steg fortroligheden med skærmen og dens mange funktioner. Som den boomer, jeg er, var det rart at opleve, at jeg ikke fandt mulighederne for utilgængelige, men fik mere og mere nytte af store dele af dét, Countryman byder på.

Hvordan opleves kabinen?

SUV-bagsædet har fin plads til to og acceptabelt til tre. Bagsædet kan justeres i længden, og det sammen kan ryglænets hældning. Man sidder højt, der er to USB-C-stik og friskluftdyser.
Bagagerummet er regulært og firkantet og napper 460 liter med bagsædet rykket helt tilbage.

Er sikkerheden i orden?

Countryman er ikke testet af Euro NCAP, men det blev fætter BMW iX1 i 2023, hvor den fik de maksimale fem stjerner. Testbilen har de aktive og passive sikkerhedssystemer, der forventes i dag, og da softwaren er BMW’s, virker den adaptive fartpilot og den aktive vognbaneassistent i daglig brug betryggende. 

Hvordan kører den?

En uomgængelig del af Minis DNA er køreglæde. Med de pakker, som testbilen har, er den beriget af otte Experience-programmer, og et af dem hedder ‘Go-kart’. Vil man så tæt på DNA’et som muligt, skal man vælge det. Ingeniørerne har formået at sætte bilen tilstrækkeligt stramt op til, at den ikke føles ubarmhjertig. Udstik en kurs, og bilens direkte styretøj følger den. Også på vådt underlag formår den at gribe godt i asfalten.
Køreglæden er ikke på niveau med den, som er kendetegnende for de mindre ‘hundehus’-udgaver. Bassen kan ikke skjule de knap to ton, som badevægtens nål lander på, men overordnet set står barometret på køreglæde. 
I et af de mindre dynamiske køreprogrammer som f.eks. ‘Core’ er den mere end tålelig som transportmiddel for familien. Omend jeg måske nok ville nøjes med de 19 tommer-fælge, som er JCW-standard, og ikke testbilens 20 tommer.
Countryman E må trække en anhænger på 1.200 kilo.

Hvordan er motor og opladning?

De 150 kW (204 hk), som elmotoren yder, presser ikke chaufføren bagud. Vil man mere, må der opgraderes til den firehjulstrukne SE med 230 kW (313 hk).
Batteriets størrelse på 65 kWh og rækkevidden omkring 450 km er gennemsnitlig og i princippet tilstrækkelig under de fleste forhold. Et større batteri vil, som teknikken er i dag, gøre bilen tungere, end godt er, men skal man ofte køre langt og derfor lade på farten, løber Countryman så småt tør for formåen.

Fordi den maksimale ladeeffekt er 130 kW, men ikke mindst fordi bilen især ved motorvejshastighed konsumerer strøm, som en solskoldet englænder på charterferie i Spanien konsumerer pints.

Countryman E med de udstyrspakker, som testbilen har, kører på papiret 5,7 km/kWh (17,4 kWh/100 km). På motorvej med en stort set lige fordeling mellem 110 og 130 km/t på en vindstille dag med syv-otte graders varme var den helt nede på 4,3 km/kWh. I løbet af testugen endte det gennemsnitlige forbrug på 4,7 km/kWh. Det gør andre bedre.

Passer prisen?

Mini er dyr. Sådan er det bare, men vil man have den, er man nok også villig til at betale prisen. I skrabet udgave er prisen 385.000 kr., og den ser efter min mening temmelig spag ud. Så udstyr vil de fleste nok mene er nødvendigt.
Den 5-dørs Mini Aceman E, der har afløst Clubman, koster under 300.000 kr., og den 3-dørs Cooper står i 282.000 kr. Minierne fås stadig med veloplagte benzinmotorer, men på grund af afgiftsbegunstigelse af elbiler er priserne nogle helt andre. Billigste benzindrevne Cooper koster over 400.000 kr., Countryman skal man minimum slippe 472.000 kr. for. 

Er der alternativer?

Hvis vi som udgangspunkt tager den billigste Mini Countryman E til 385.000 kr. og først kigger på de nære slægtninge og mest oplagte alternativer fra BMW: Den klassiske SUV, iX1, koster fra 395.000 kr., og den mindre anvendelige, men i nogles øjne smartere SUV med coupé-former, iX2, koster fra 405.000 kr
På samme prestige-niveau finder vi Mercedes EQA, der koster som iX1. Volvo EX40 med lille batteri og rækkevidde som de fire førnævnte koster 372.000 kr. 
I feltet med elbiler, som er fysisk større end Countryman, har vi eksempelvis Volkswagen ID.4 og dens fætre, Skoda Enyaq og Audi A4 e-tron – med stort batteri og længere rækkevidde koster både Enyaq og ID.4 mindre end Countryman, Q4 e-tron lidt mere. 
Renault Scenic E-Tech, Toyota bZ4X, Hyundai Ioniq 5 og Nissan Ariya er generelt lidt større, har lige så lang rækkevidde som Countryman og koster mindre, selv i de mest veludstyrede udgaver. Vi skylder også at nævne den allestedsnærværende og yderst kompetente Tesla Model Y, der bestemt heller ikke er til at komme udenom. Den er med samme rækkevidde klart billigere end Countryman E.
Så Countryman-rivalerne er nogle hårde nysere, når det kommer til værdi for pengene, anvendelighed, rækkevidde og i de fleste tilfælde også ladeeffekt. Men Minien har sin historie og attitude, og dens tilhængere vil nok ikke engang overveje at skule i andre retninger.

Konklusion:

For: Køreglad, kvalitet, JCW-attitude, intuitiv infotainment-betjening.
Imod: Ikke en ægte Mini, rækkevidde, ladeeffekt, pris – især med udstyr.
Hvilkenbil siger:

Mini Countryman E er en ener. På ondt, men mest på godt. John Cooper Works-udstyret giver den en udstråling, som ingen matcher, den er godt skruet sammen, og køreegenskaber og brugerflade kalder på begejstring. I min bog falder den femte stjerne dog fra himlen på grund af et relativt beskedent batteri, forbrug og ladeeffekt. Prisen er heller ikke et plus-argument, men kvalitet og særpræg koster. 

FAKTA: Mini Countryman E XL-pakke JCW-trim

Pris: 527.738 kr.
Pris (billigste): 385.460 kr. (E Essential)
Privatleasing (billigste) : 5.495 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 15.000 kr., leasingperiode 12-36 måneder.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/3/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 443/184/166 cm
Akselafstand: 269 cm
Bagagerum: 460/1.450 liter
Vægt: 1.940 kg 
Anhængervægt (med/uden bremser): 1.200/750 kg
Batterikapacitet (netto): 65 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 444 km
Forbrug: 5,7 km/kWh (17,4 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,7 km/kWh (21,3 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 130 kW DC/22 kW AC
Opladningstid: 29 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 3,5 timer (0-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt/moment: 150 kW (204 hk), 250 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 8,6 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse for fodgængere og cyklister, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent og tilpasning af hastighed efter vejforhold og færdselstavler,  blindvinkelassistent, LED-lygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, el-sidespejle m. varme og aut. nedblænding, head-up-display, opvarmede sprinklerdyser, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elektrisk indstilling af sportssæder inkl. varme, førersæde m. memory og lændestøtte, varme i rattet, Mini Experience Modes, 24 cm (i diameter) infotainmentskærm, stemmebetjening, Apple CarPlay/Android Auto, Harman Kardon Surround Sound System m. 12 højttalere, bluetooth, DAB-radio, trådløs opladning af mobiltelefon, navigationsanlæg, tonede ruder bag, panoramaglastag, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, anhængertræk, 19 tommer-alufælge.

Ekstraudstyr:

20 tommer-alufælge: 8.741 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here