Test: Så meget strøm bruger elbiler på aircondition i varmen

aircondition elbiler

Bange for at miste rækkevidde, når elbilen er fanget i bilkø i sommervarmen? Tysk test viser, at du roligt kan bruge aircondition.

I vinters oplevede hundredevis af danskere at blive fanget i et snekaos, der tvang flere til at overnatte i strandede biler på motorvejen. Bagefter rasede debatten, om det var særligt farligt at sidde i en elbil, fordi den kunne løbe tør for strøm og dermed varme? Den noget ophedede debat kan du læse mere om her.

Nu har ADAC, tyskernes svar på den danske bilistklub FDM, testet det modsvarende scenarie: Hvordan klarer elbiler sig på en brandvarm sommerdag?

En oplagt test, som mange danskere på bilferie helt sikkert genkender: Hedebølgerne vælter ind over Europa, så risikoen for at sidde timevis i en kø på den tyske Autobahn eller italienske Autostrada, mens solen forvandler bilen til en sauna, bliver stadig større.

Tænde eller slukke?

Spørgsmålet er, hvordan man bedst tackler at sidde i timevis i en klassisk monsterkø, skabt af vejarbejde og trafikuheld i kombination med ferietrafik?

Især hvis man befinder sig en elbil og sommersveden blandes med angstens sved, fordi man er bange for at løbe tør for strøm, hvis man lader aircondition-anlægget køre. Er det bedst at slukke for den kølende aircondition, rulle vinduerne ned og så bogstaveligt talt svede sig gennem den timelange bilkø? Eller kan man med sindsro rulle vinduerne op, justere temperaturen til 20 grader og læne sig veltilpas tilbage i sædet, mens man lader aircondition-anlægget svede for at holde sommervarmen ude?

Tysk test viser, at elbiler bruger langt mindre energi på at køle en solvarm kabine ned end fossilbiler.
60 grader på forruden

ADAC har testet den sidste løsning. Verdens mest solgt elbil – en Tesla Model Y – blev kørt ind i ADACs laboratorium og placeret under varmelamper, der simulerede solens stråler. Voila- varmekammeret blev forvandlet til torturkammer, hvor temperaturen i rummet nåede 35 grader og hele 60 grader på bilens forrude. Samtidig blev Teslaen sat til at køre i ’tomgang’, mens aircondition-anlægget skulle fastholde en temperatur på 20 grader inde i kabinen. ADAC valgte det værst tænkelige scenarie – førnævnte ’monsterkø’ – og derfor skulle Tesla’en udholde varmen i otte timer.

Resultatet var overbevisende – og kan ifølge ADAC overføres direkte til de fleste elbiler.

64 km på otte timer

Efter otte timer i tomgang med tændt aircondition i bragende sommervarme havde Teslaen brugt mellem 1,3 og 1,5 kWh pr. time – 12 kWh i alt. Det svarer til 16 pct. af batteriets kapacitet og et samlet rækkeviddetab på 64 km. Eller 2 pct. af batterikapaciteten og 8 km rækkevidde pr. time.

For at sætte energiforbruget i perspektiv, sammenligner ADAC med en fossilbil med forbrændingsmotor. Alt efter motorstørrelse og -type vil en fossilmotor bruge mellem én og halvanden liter brændstof pr. time på at holde temperaturen nede på 20 grader under samme betingelser. Omregner man energi-indholdet i en liter brændstof, svarer det til et energiforbrug på mellem 10 og 15 kWh pr. time – eller mellem 80 og 120 kWh på otte timer.

Fossilmotor er ineffektiv

Elbilen er med andre ord væsentligt mere effektiv end fossilbilen, der skal bruge op til 10 gange så meget energi på at holde temperaturen nede på 20 grader.

Forskellen i energiforbrug skyldes, at elbilens aircondition-anlæg ikke har brug for, at bilens motor kører for at få energi til kølingen. Kompressoren trækker den nødvendige strøm direkte fra batteriet.

Anderledes i fossilbilen. Her skal forbrændingsmotoren køre for at lave strøm til den kompressor, der driver aircondition-anlægget. Og da forbrændingsmotoren i forvejen bruger det meste af sin energi på at lave varme, ender det samlede energiforbrug med at blive mange gange højere.

’Særdeles beskeden’

ADAC kalder elbilens merforbrug på aircondition ved selv meget høj sommervarme for ’særdeles beskeden’.

”Forsøget viser, at elbilister i en motorvejskø med høje temperaturer og tændt aircondition ikke skal være bange for at løbe tør for strøm,” konkluderer Dino Silvestro, chef for ADACs tests af køretøjer.

Så er det slået fast med vanlig tysk grundighed. Nu er spørgsmålet så, om det vil give anledning til lige så ophedede diskussioner som de anderledes nedkølede biler i vinterens snedriver…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here