BILTEST: Seat Leon er blevet mere raffineret og komfortabel end sin forgænger. Lidt sydlandsk temperament gør den til Golf-familiens mest spændende medlem.
Hvilken bil?
Seat Leon er det spanske bilmærkes udgave af VW-familiens Golf-model, der også tæller Audi A3 og Skoda Octavia. De fire biler er baseret på samme platform og deler teknik, inklusive affjedring, motorer og gearkasser. Forskellen består udelukkende i designet og nogle enkelte udstyrsdetaljer. Seat Leon spiller rollen som firkløverets temperamentsfulde og sportslige fætter fra Sydeuropa. Her tester vi mellemmodellen 1,4 TSi med 122 hestes turbobenzinmotor og det næsthøjeste Style-udstyr.
Vidste du at?
Den nye Seat Leon er ikke tegnet af mesterarkitekten Walter de Silva, der havde en heldig hånd med forgængeren. Denne gang er spanieren Alejandro Mesonero-Romanos ansvarlig og bortset fra nogle markante knæk og pressefolder, har han slået nogle mere afdæmpede streger. Det glemmer man bare, når Seat Leon – som testbilen – er udstyret med ”full LED” lygter i den karakteristiske trapez-form.
LED-lygterne ser bragende godt ud, og er du ”auto-fashionista”, er de måske alle 23.000 kr. værd. Uden ser Leon en smule ordinær ud.
Hvordan er førerpladsen?
Seat Leon er VW-familiens billigste mærke – og det afspejles typisk i kabinen, hvor der spares på finishen og de små, lækre detaljer. Mange har kaldt Leons kabine kedelig og tarvelig – men det er skudt ved siden af: Den grundlæggende finish er i orden og instrumentpanelets enkle lay-out gør underværker for overskueligheden og betjeningen. Læg hertil glimrende ergonomi og du savner intet i Leon-kabinen. Men vælg den med Style-udstyr – ellers bliver kabinen trods alt for fersk.
Hvordan opleves kabinen?
Især loftshøjden overrasker positivt og gør det muligt at sidde relativt højt i de højdejusterbare forsæder, hvis man vil lette ind- og udstigning. Foran er der god bredde og udmærket udsyn, mens børn på bagsædet har sværere ved at kigge ud af Leons smalle bagruder. Til gengæld er benpladsen heromme blandt de bedste i klassen, og bagagerummet på 380 liter er også til den gode side. Seat Leon har kort og godt samme fine pladsforhold som VW Golf i en mere sporty indpakning.
Er sikkerheden i orden?
Seat Leon opnåede for nylig topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP crashtesten. Nærlæser man testen med lup klarede Leon sig endda en anelse bedre end sine to søsterbiler, VW Golf og Skoda Octavia. Til gengæld er den smarte CityBrake, der selv bremser ved langsom køkørsel helt fjernet fra Leons udstyrsliste – her slår Seat’s status som VWs billigmærke desværre igennem. Læs om crashtesten i detaljer på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Glimrende. Servostyringen er til den lette side, men præcisionen er fornem og gør det let at placere Leon på vejen. Sammenlignet med den stive forgænger er affjedringskomforten blødt op og forbedret, så Seat Leon nu både er en kapabel cruiser og sjov på de snoede sogneveje.
OK, den forrige Leon og den nye Ford Focus er skarpere, men den nye Leon rammer et fint kompromis mellem sport og komfort. Også her kører den lige op med sin fine fætter fra Wolfsburg, VW Golf.
Hvordan er motoren?
Stærk og alligevel med beskeden tørst. Den 1,4 liters turbobenziner yder fortsat 122 hk, men har fået en overhaling, der dels giver en lidt mere sportslig snerren under acceleration i netop Leon, dels dæmper tørsten. Faktisk er normforbrugt øget fra 16 til 19 km/l, og vi kom ud med et snit på 16,7 km/l. Absolut godkendt for en motor, der har langt mere spurtstyrke end de 122 hk lader ane. Gearskiftet er en smule kantet, men også kort og præcist. Støj fra vind, dæk og motor er væsentligt lavere end i den lidt rå forgænger og kan nu næsten måle sig med Golf.
Passer prisen?
Umiddelbart placerer Seat Leon sig prismæssigt lige mellem Golf og Octavia og det er egentligt lidt for dyrt. Men med det testede Style-udstyr, der både er ganske omfattende og tilbyder mest værdi for pengene, er prisen faktisk fair. Ikke mindst fordi Seat-forhandlerne er lidt friskere med rabatterne. Vi hører om både 20.000 og 25.000 kr. i kontantrabat på en Style-udstyret Seat Leon, og så er den afgjort godt prissat i forhold til Golf og Octavia.
Er der alternativer?
Hvis vi bliver i familien, er VW Golf med samme motor og tilsvarende Comfortline udstyr 25.000 kr. dyrere til 289.000 kr., mens der er 11.000 at spare, hvis man vælger Skoda Octavia med det lidt mere beskedne Ambition-udstyr, men 140 hk til 253.000 kr. Her ligger Seat Leon lunt i midten som det køreglade og måske smukkeste medlem af Golf-familien. Er køreglæde afgørende, er Ford Focus med den fremragende 3-cylindrede, 125 hestes EcoBoost motor og Titanium-udstyr et stærkt alternativ til samme pris, 264.000 kr.
Konklusion:
For: Fine allround-egenskaber, plads og pænt med udstyr.
Imod: Du skal have rabat på de dyrere udgaver.
Hvilkenbil siger:
Seat Leon er blevet langt mere moden og komfortabel sammenlignet med forgængeren. Lækker mekanik, forbedret finish og et vellykket design til fair priser gør på mange måder Leon til det mest attraktive medlem af firkløveret Golf, Octavia, A3 og Leon.
FAKTA: Seat Leon 1,4 TSi Style
Vejl. pris, inkl. lev.: 264.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 19,2 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 426/182/146 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.146 liter
Vægt: 1.225 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 122 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9,3 sek.
Topfart: 202 km/t
Særligt standard udstyr (Style):
Touchscreen betjening af radio og kørecomputer, klimaanlæg, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, læderrat, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio, USB og Bluetooth, kørecomputer, splitbagsæde, tågeforlygter med drejelys, hill hold, automatisk lys, regnsensor, 16” alufælge.
Metallak: 5.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Jeg ser selv på en Leon Style.
Hvordan kan du vurdere at man kan få et afslag i prisen på ca 20kkr?
Hej Thorben. Jeg ved det, fordi jeg har spurgt en Seat-forhandler. Og det er ikke overraskende. Dels er det helt almindeligt at få rabat på en ny bil i dag. Dels er Seat Leon prissat en lille smule til den dyre side, sammenlignet med søsterbilerne Skoda Octavia og VW Golf. Rabattens størrelse afhænger dog af, hvor dyr en udgave af Leon, du vælger. Jo dyrere, desto mere kan du få i rabat. Faktisk er de 20.000 kr. som jeg nævner, konservativt sat for en model med godt med udstyr. Ifølge forhandleren er det muligt at opnå endnu større rabat på en rimeligt udstyret Leon.
MVH Jens
Kan du give et hint om hvor i landet forhandleren befinder sig ? Vh Niels
Hej Niels. Prøv de store forhandlere i Østjylland. Nu ved jeg ikke, hvor du hører hjemme, men det er altid godt at ringe rundt og høre priser hos forskellige forhandlere. Eller endnu bedre – selv møde op. Det viser, at du er seriøs, og det gør som regel rabatterne større, end dem du får oplyst over telefonen. Rabatten vil variere efter, hvor meget udstyr du vil have i bilen – i det pågældende tilfælde er rabatten oplyst på en Leon med Style-udstyr – og selvfølgelig, hvilken brugt bil du evt. bytter ind med. Tommelfingerreglen er, at du kan få rabat på alle biler i dag – det er udelukkende et spørgsmål om, hvor meget. God jagt, MVH Jens, hvilkenbil.dk
Tak for svar!
Den forhandler jeg jeg godt tale med 😉
Forøvrigt har der længe været mange “demoer” til salg, uden at blive solgt, hvis man følger med på Bilbasen.dk.
Jeg står overfor at købe en Leon 1,6 TDi fra 2013.
Er der endnu et overblik over, hvad Leon’en måske har af børnesygdomme, eller større reparationer at forvente?
Hej Louise. Godt spørgsmål. Den nye Leon er jo baseret på en ny platform, som der endnu ikke er langtidserfaringer med. 1,6 TDI-motoren er derimod velkendt teknik, og den er der os bekendt ikke nogen særlige problemer med. Vær dog opmærksom på, at moderne dieselmotorer med jævne mellemrum skal have lange ture, så motoren bliver godt varm. Har du mange koldstarter og småture, kan du risikere at partikelfilteret soder til – og det er dyrt at udskifte. Helt overordnet vil vi betegne Seat Leon som et sikkert køb – god fornøjelse. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk.