BILTEST: Suzuki Vitara gør comeback som vellykket crossover, der finder sin egen niche som det maskuline modstykke til moderigtige ‘caféhjulstrækkere’.
Hvilken bil?
28 år efter den første Suzuki Vitara kom til Danmark er den lille japanske bilfabrik klar med fjerde generation af modellen, der satte Suzuki på verdenskortet som leverandør af billige, men kapable offroadere. Men hvor forgængeren var en tung firehjulstrækker med stiv chassisramme og grovkornede køreegenskaber, er afløseren en mindre og lettere crossover, hvor firehjulstræk er ekstraudstyr. Macho-designet er dog bevaret og gør Vitara til det maskuline modstykke til populære ‘gadekryds’ som Renault Captur og Peugeot 2008. Her tester vi næstmindste udgave med forhjulstræk og Active-udstyr til 229.000 kr. inkl. levering.
Vidste du at?
Suzuki Vitara er teknisk identisk med den større S-Cross, og det gør den svær at placere i model-hierarkiet. Med en akselafstand på 260 cm er S-Cross en Golf-klasse størrelse, men i Vitara er akselafstanden afkortet til 250 cm, hvilket sender den ned i klassen til Captur og Co.
Vitara er godt nok bredere, men kigger man alene på bagsædeplads og bagagerumskapacitet hører den hjemme i klassen for kompakte crossovers.
Hvordan er førerpladsen?
Høj og behagelig. Første kig ind i Vitara afslører en klassisk ’no bullshit’ Suzuki-kabine med tydelige instrumenter, få knapper og sæder, der virker noget syntetiske i betrækket. Men stolene støtter de rigtige steder og du kan let overskue alle hjørner af den kantede japaner. Med Active-udstyr får du en moderne 7-tommers touchscreen med indbygget bakkamera, der viser knivskarpe billeder. Til gengæld er finishen rustik med stenhård plastic over alt. Fint nok til en Land Rover lookalike som Vitara, men de mange knirkelyde fra instrumentbordet skuffer.
Hvordan opleves kabinen?
Mens der er god højde og bredde i Vitara-kabinen, kniber det med benpladsen på bagsædet. De 10 cm som akselafstanden er afkortet i forhold til S-Cross savnes, når der skal voksne passagerer ind på bagerste række. Udsynet heromme er til gengæld godt gennem store sideruder – det sætter børnene pris på. Bagagerummet sluger 375 liter, hvis du inddrager den dobbelte bund, og det er også kun lige til det japanske Sapporo-øl.
At Vitara fremstår en smule nærig med pladsen skyldes også, at den med sit kantede design ser større ud, end den faktisk er.
Er sikkerheden i orden?
Suzuki Vitara kommer lidt i problemer i den skrappe 2015-udgave af Euro NCAPs crashtest. I de klassiske test-discipliner yder Vitara faktisk solid beskyttelse i både frontal, side og pæletest, hovedstøtterne er gode mod piskesmæld og selv fodgængere tager Vitara relativt blidt imod. Det udløser topkarakteren fem stjerner – men kun i versioner med højeste udstyr og/eller firehjulstræk, der har automatisk nødbremse. Nødbremsen mangler i den testede Active-version med forhjulstræk, og så ender Vitara på utilfredsstillende tre stjerner. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Suzuki kan noget med at sætte undervogne op, så de både er sjove at køre og mere komfortable end de ofte lave priser lægger op til. Sådan er det også i Vitara, der drager fordel af en kampvægt på blot 1.150 kg. Man skal lige vænne sig til den svage selvopretning af rattet, men ellers er styringen skarp, vejgrebet solidt og fjedrene friske på alt fra kloakdæksler til vejbump.
Sportslig er måske en overdrivelse, men Vitara har afgjort arvet noget køreglæde fra lillesøster Swift. Det gør Vitara til noget så sjældent som en ukompliceret og sjov crossover.
Hvordan er motoren?
Vitaras 1,6 liters suge-benziner med 120 hk må betragtes som old school i dag. Men maskinen kan sin ABC, når det gælder ivrig speederrespons og omdrejningsvillighed. Arbejder du lidt med det præcise fem-trins gear, kan du sagtens få fart i Vitara, der først kommer til kort med læs på. Kniber det lidt op af bakken, lyder de 120 heste til gengæld sunde og veloplagte. Beskedne er de også: Vi målte et snitforbrug på 16,2 km/l, hvilket er usædvanligt tæt på de lovede 18,9 km/l og endnu et bevis på, at sugemotorer ofte er mere økonomiske i virkeligheden end downsizede turbomotorer.
Passer prisen?
Prisen plejer at være et trumfkort for Suzuki, men det prædikat kan vi ikke helhjertet klistre på Vitara. 229.000 kr. for en kompakt crossover med selvsikker SUV-udstråling er ikke direkte dyrt, men omvendt er der langt ned til de lidt mindre konkurrenter og ikke ret langt op til de større alternativer. Det virker også lidt fedtet, at man skal op i højeste udstyrstrin eller tilkøbe firehjulstræk for at få automatisk nødbremse med i prisen.
Er der alternativer?
Ja, og de rammer Vitara fra alle vinkler: Renault Captur med masser af udstyr som bl.a. navigation, koster 183.000 kr. med den lille, men vågne trecylindrede 0,9 liters turbobenziner med 90 hk – og er ligeså rummelig som Vitara. Større og mere luksuriøs er bestselleren Nissan Qashqai, der med 1,2 liters turbobenziner med 115 hk begynder ved 244.000 kr. – kun 15.000 kr. mere end Vitara. Endelig er der Vitaras større søsterbil, S-Cross, der med samme motor og lidt mere udstyr koster 239.000 kr. – og endda fås fra 189.000 kr.
Konklusion:
For: Cool stil, gode køreegenskaber.
Imod: Beskeden bagsædeplads, pris.
Hvilkenbil siger:
Velkommen tilbage til Suzuki Vitara, der er noget så sjældent som en crossover, der er sjov at køre og ikke ligner en firehjulet dametaske. Så lever vi med, at Vitara også er noget så sjældent som en Suzuki, der virker en smule kostbar.
Læs også tests af konkurrenterne:
Renault Captur har livsstilen i højsædet
Peugeot 2008 giver livsstilen et lift
Dacia Duster – livsstil til lavpris
Suzuki S-Cross spiller på det sikre
Nissan Qashqai rammer plet igen
FAKTA: Suzuki Vitara 1,6 Active
Vejl. pris, inkl. lev.: 229.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 9.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l
Forbrug i test: 16,2 km/l
Længde/bredde/højde: 418/178/161 cm
Bagagerum (min/max): 375/1.120 liter
Vægt: 1.150 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter benzin
Effekt: 120 hk/156 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek
Topfart: 180 km/t
Særligt standard udstyr (Active):
Klimaautomatik, touch-screen med bakkamera og bluetooth, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle med varme, multijusterbar førerplads, kørecomputer, 17” alufælge, læderrat med betjening af fartpilot og lyd, sædevarme for, splitbagsæde, LED kørelys, stop-start automatik, tonede bagruder og hill-start assist.
Metallak: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)