Med tilnavnet Allspace forlænger VW crossoveren Tiguan med 22 cm, så den får plads til en tredje sæderække som søsterbilen Skoda Kodiaq. Dansk premiere til maj.
Skodas bjørnestore SUV, Kodiaq, får ikke lov til at køre alene med alle storfamiliekunderne i VW-koncernen. VW selv vil også have en bid af kagen og sender derfor en forlænget udgave af crossoveren Tiguan på markedet senere i år. Det sker til maj, godt to måneder efter at Skoda har sluppet bjørnen Kodiaq løs herhjemme.
Bortset fra designet er de to biler teknisk identiske. Den store udgave af Tiguan får tilnavnet Allspace, forlænges 22 centimeter og bliver dermed en velvoksen VW på 4,7 meter. Mere afgørende er en forlængelse af akselafstanden på hele 11 cm, der ikke blot øger benpladsen på det i forvejen rummelige bagsæde, men også giver plads til en tredje sæderække. På bagerste række skal man dog ikke forvente plads til mere end et par store børn – sådan er det i denne biltype, der er knapt så rummelige som de mere kasseformede MPV-typer.
Bagagerummet er til gengæld enormt. Hele 730 liter – eller 1770 liter, hvis du lægger alle bagsæderne ned. Med alle bagsæder i brug, er der til gengæld ikke plads til meget mere end et par toilettasker; ca. 115 liter.
Udvendig kan man kende Allspace-udgaven på en mere kantet front, mens der ikke er ændret på bagenden.
Samme teknik som Tiguan
Teknisk bliver der ingen forskel på Tiguan og Tiguan Allspace. Sidstnævnte får dog glæde af det opgraderede infotaiment-system, der også er på vej til faceliftet af Golf senere i år. I topudgaven betyder det head-up display og en stor betjeningsskærm i midterkonsollen, der slet ikke er udstyret med knapper, men i stedet betjenes ved hjælp af fagter eller tryk direkte på skærmen. Mulighed for at ‘spejle’ din smartphone ved hjælp af Apple CarPlay eller Android Auto bliver også en mulighed i de mindre udgaver af Tiguan Allspace.
Under den imposante kølerhjelm kan der ligge seks forskellige motorer, tre benzinere eller tre diesel, alle med fire cylindre og turboladning.
Basismotor bliver VW’s fine 1,4 liter med 150 hk og cylinderfrakobling, så Tiguan Allspace kun kører på to cylindre, når den cruiser på landevejen. Cylinderfrakobling sparer brændstof og skal mindske gabet mellem benzin- og dieselmotorernes tørst. Vil man have flere kræfter, fås også en 2,0 liter turbobenziner med enten 180 eller 220 hk. Dieselfans – ‘dieselgate’ eller ej – kan vælge mellem tre udgaver af VW’s velkendte 2,0 liters maskine, der yder 150, 190 eller hele 240 hk.
Masser af sikkerhedsudstyr
Som udgangspunkt trækker Tiguan Allspace på forhjulene, men alle varianter kan fås med 4Motion firehjulstræk. Der bliver tre udstyrsvarianter: Trendline, Comfortline og Highline. Sikkerhedsudstyret forventes at blive omfattende. Køreassistenter som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent og træthedsadvarsel er standard, mens adaptiv fartpilot med køkørsels-assistent følger med fra Comfortline.
Priserne for Tiguan Allspace er endnu ukendte. En fem-personers Tiguan koster fra godt 380.000 kr. – hvilkenbil.dk vurderer, at merprisen for Allspace-udgave med tredje sæderække bliver ca. 40.000 kr.
Læs om søsterbilen Kodiaq: Skoda slipper bjørnen løs