Toyota Auris rykker priskrig op i Golf-klassen

Med startpriser fra blot 194.000 kr. konkurrerer den nye Toyota Auris direkte med koreanske rivaler som Kia og Hyundai. Dermed breder priskrigen sig for alvor fra små til mellemstore biler.

Toyota vil tydeligvis tilbage på landkortet i Golf-klassen. For efterhånden mange år siden var Toyota Corolla et sikkert hit blandt danske bilkøbere. Men med seneste generation, der endda vovede at skifte navn til Auris, mistede Toyota meget af sin goodwill blandt ellers trofaste Corolla-ejere.

Men nu skal den gamle flamme tændes igen. Ikke alene er 2. generation af Auris skarpere at se på og større at opholde sig i. Når der er Danmarkspremiere til januar, sænkes priserne med næsten 20.000 kr. Billigste Auris med en 99 hestes 1,3 liters motor kommer dermed helt ned på 194.000 kr. inkl. lev.

 

Toyota Auris bliver altså ikke blot 35.000 kr. billigere end den nye VW Golf 7 og omkring 20.000 kr. billigere end tilsvarende udgaver af Ford Focus og Opel Astra. For første gang kan den konkurrere direkte på prisen med populære koreanske rivaler som Hyundai i30 og Kia Ceed.

At Toyota prissætter Auris så skarpt, må komme som en ubehagelig overraskelse for konkurrenterne. For bilkøbere er det en god nyhed, fordi det med stor sandsynlighed rykker priskrigen i miniklassen op i den større Golf-klasse.

Det sker vel at mærke uden at fedte med udstyret. Tværtimod bliver behageligheder som bl.a. højdejusterbare forsæder med varme, ratbetjent radio og elspejle med varme standard i Toyota Auris. Man skal dog betale ekstra for klimaanlæg i basisudgaven T1, men allerede i næste udstyrstrin T2 får man Toyota’s Touch system med navigation og integration med din smartphone med i prisen.

Frit valg mellem benzin, diesel og hybrid
Udover 1,3 liters motoren, der kører 18,2 km/l, kommer den nye Toyota Auris med en 1,6 liters benziner med 132 hk samt dieselmotorer på 1,4 og 2,0 liter med henholdsvis 90 og 124 hk. Endelig tilbydes der en hybridudgave, der blot udleder 89 gr. CO2 pr. km. Prisen for den miljøvenlige Auris ventes at lande et godt stykke på den billige side af 300.000 kr.

Udover attraktive priser og et væsentligt mere selvsikkert design, skal et comeback for en stationcar-udgave sikre Auris fornyet succes. Den foregående Auris kunne slet ikke fås som stationcar, hvilket viste sig at være et alvorligt handicap. Stationcar-versionen, som Toyota har døbt Touring Sports, ser vi herhjemme til sommer.

Hvilkenbil vender tilbage med alle priserne for Toyota Auris, straks de er klar.

Læs mere om Toyota Auris 2.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here