Med ny klimalovgivning i USA behøver amerikanske bilproducenter ikke længere købe CO2-kvoter hos Tesla. Det rammer Teslas indtjening.
Fjern al statsstøtte til elbiler – det vil kun hjælpe Tesla.
Sådan lød det fra Tesla-chef Elon Musk, da han gik ind i amerikansk politik som rådgiver for præsident Donald Trump og uofficiel leder af Departementet for Offentlige Besparelser, DOGE.
Musk fik sin vilje. Og mere til: Ikke alene er al statsstøtte til elbiler væk eller på vej ud – det samme er CO2-kravene til alle nye biler, der sælges i USA. Bilproducenter, der ikke lever op til kravene om CO2-udslip, straffes ikke længere med bøder, men kan frit genindføre benzinslugende V8-motorer. Hvilket de gør i stor stil.
Har tjent 70 mia. kr. på kvoter
Dermed forsvinder en af Teslas vigtigste indtægtskilder. Bilproducenter, der tidligere ikke kunne leve op til CO2-kravene, har nemlig købt CO2-kvoter hos mærker, der overholdt kravene. Især hos Tesla, der som ren elbilproducent havde en overflod af CO2-kvoter.
Ved at købe kvoter hos Tesla, slap bilproducenterne for endnu større CO2-bøder – og Tesla skovlede penge ind på ordningen: I løbet af de seneste årti har Tesla tjent svimlende 70 milliarder kroner på at sælge ’grøn samvittighed’ til ’sorte’ bilproducenter.
Årsag til at Tesla eksisterer
Nu er det slut. Og det kommer til at kunne ses i Teslas regnskaber på den grimme måde, vurderer flere analytikere.
”Salg af CO2-kvoter er årsagen til, at Tesla eksisterer i dag. Uden salg af CO2-kvoter vil Tesla tabe penge på sin kerneforretning (bilalg, red.),” siger Gordon Johnson fra GLJ Research til InsideEVs.
Et andet analysefirma, William Blair and Co., vurderer at bortfaldet af CO2-kvoter, vil “resultere i et direkte slag mod indtjeningen.” Forventningen er, at efterspørgslen på CO2-kreditter hos Tesla vil ”falde med 75 pct. næste år og helt forsvinde i 2027.”
Rammes også i EU
Tesla bliver ramt dobbelt. EU har nemlig samtidig blødt CO2-kravene op for at hjælpe den betrængte, europæiske bilindustri. Frem til og med 2027 må bilproducenterne fordele deres flåde-udslip af CO2 over tre år.
Siden nytår har europæiske bilproducenters mærker ellers i gennemsnit kun måttet udlede 94 gram CO2 pr. kilometer. For hvert gram over idømmes den enkelte producent en klimabøde på 95 euro (ca. 709 kroner).
Flere bilmærker har haft svært ved at nå målene. Et eksempel er VW, der måtte betale 11 mia. kr. i bøder for overtrædelser af CO2-kravene i 2024.
Nu giver EU altså VW og Co. et pusterum, og det vil yderligere reducere Teslas salg af CO2-kvoter.
Gigantisk selvmål
For Elon Musk må det være en lidt underlig situation. Han fik sin vilje, men må dermed se en milliardindtægt forsvinde. Det kommer efter et meget offentligt brud med præsident Trump, der siden har taget hul på sin ’krig mod elbiler’, hvilket ikke just hjælper Tesla.
For at gøre ondt værre, har Elon Musks arbejde for Trump-administrationen gjort Musk og Tesla så upopulær, at Tesla-salget er gået markant tilbage på verdensplan. Musks politiske aktivisme ligner foreløbig et af de største selvmål i verdenshistorien.