Renaults legendariske minibil Twingo genopstår som elbil med rekordlavt forbrug og en pris langt under 200.000 kr. Bilen er klar i 2025.
I et marked, der tørster efter kompakte og billige elbiler, er der spændende nyt fra Renault. Som led i det franske bilmærkes ambitiøse planer om at levere netop økonomisk overkommelige elbiler til europæerne, får vi nu første kig på en kommende, elektrisk Twingo.
Originalen stammer fra 1993 og blev et kulthit med sine frø-agtige forlygter og rummelige kabine med længdejusterbart bagsæde og kulørte, næsten tegneserieagtige betjeningsgreb. Renault har solgt flere end 2,5 millioner Twingo siden debuten.
Dens afløser er udviklet og født som ren elbil og designet i samme markante retrostil, som Renault også har vist med nye udgaver af andre legendariske modeller som Renault 4 og Renault 5. Den elektriske Twingo skal også bygges på samme platform som den kommende Renault 5, som den franske bilfabrik viste for tre år siden, men endnu ikke har sat i produktion.
10 km pr. kWh
Twingo-fans – og dem er der helt sikkert en del af – skal også væbne sig med tålmodighed. Ifølge Renault er bilen klar til salg et godt stykke inde i 2025. Til gengæld lyder det som om, at den er værd at vente på. Renault lover nemlig et ultra lavt strømforbrug på 10 kWh pr. 100 km. Det svarer til, at du kan køre 10 km på én kWh. Selv med et relativt lille batteri på 40 kWh, vil Twingo få en rækkevidde på 400 km.
Det kan ingen andre elbiler konkurrere med – de mest effektive som Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6 kører godt 7 km pr. kWh.
Ifølge Renault vil den hyper effektive Twingo dermed udlede 75 procent mindre CO2 end en gennemsnitsbenzinbil anno 2023.
20.000 euro
Prisen bliver også beskeden: 20.000 euro eller ca. 150.000 danske kroner. Om prisen kan holdes så langt nede, når de første biler kommer til Danmark, vil vi tillade os at tvivle på. 175.000 kroner lyder mere realistisk, men det vil stadig få stor betydning for udbredelsen herhjemme. Langt de fleste danskere betaler omkring 200.000 kroner for en ny bil, og her placerer Twingo sig lunt i svinget.
Den elektriske Twingo bliver den hidtil mindste og billigste elbil i den palette af elbiler, som allerede fra næste år skal øge Renaults årlige produktion af elbiler til 400.000 styk. Twingo skal, som den nuværende Megane Electric og nye elektriske udgaver af Scenic og Renault 4 og 5 alle produceres i hjemlandet Frankrig.
Det sker i en ny underdivision af Renault, der under navnet Ampere udelukkende skal fremstille elbiler. Fire fabrikker i Nordfrankrig er ved at blive ombygget til formålet. Tilsammen får de navnet ElectriCity. Målet er at gøre produktionen så effektiv, at priserne på elbiler bliver væsentligt lavere, så Renault kan imødegå konkurrencen fra en række af små og billige elbiler, der er på vej til Europa fra Kina.