Volkswagen skruer ned for batterifabrikker

batteripriser

Salget af elbiler er faldende, så Volkswagen sænker nu batteri-ambitionerne. Seks planlagte fabrikker er blevet til tre.

For to år siden var det Volkswagens ambition inden 2030 at have etableret seks batterifabrikker rundt omkring i verden. Men batterifabrikker koster dyrt, og da salget af elbiler den seneste tid er faldet, halverer VW nu ambitionerne.

Så de seks planlagte fabrikker er nu reduceret til tre. Målet om seks fabrikker inden 2030 ‘var ikke mejslet i sten’, forklarer teknologidirektør Thomas Schmall til Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Neddroslingen af planerne blev allerede indledt i 2023, da den første af de seks batterifabrikker – planlagt til at blive opført i Tjekkiet – blev lagt i mølposen. Og nu er man altså nede på tre: En i Salzgitter i Tyskland, en i Valencia, Spanien, og en i Ontario, Canada. 

Fabrikkerne drives af Volkswagen-datterselskabet PowerCo., som VW har pumpet minimum 150 milliarder kroner i. Fabrikken i Salzgitter åbner i 2025, fabrikken i Valencia i 2026, og det indledende arbejde i Ontario er skudt i gang.

Europæerne er på hælene

De reducerede planer er en streg i regningen for Volkswagen. For fem år siden besluttede ikke kun Volkswagen, men også Mercedes og Stellantis-koncernen i samarbejdet Automotive Cells Company, at investere milliarder af euro i en plan, der skulle sætte strøm til europæisk batteriproduktion for at komme på højde med især kineserne.

Men i dag, fem år senere, bliver fire ud af fem elbilbatterier stadig produceret i Kina. Prisen pr. batteri er lav på grund af stor produktion, og det kinesiske diktaturs støtte til fabrikanterne er massiv. Så det er op ad bakke for europæerne.

Mercedes-Stellantis-batteributikken, Automotive Cells Company, har tidligere skrinlagt to ud af tre planlagte fabrikker. 

Faststofbatterier i dette årti?

Da Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung i artiklen spørger VW-teknologidirektør Schmall, hvilken type batterier de tre PowerCo-fabrikker kommer til at producere, giver han ikke noget direkte svar. 

Til gengæld drejer han samtalen over på de meget omtalte solid state-batterier. Som alle gerne vil tale om og være de første med. Men som ingen endnu har kunnet fremvise håndfaste resultater på. 

Faststofbatterierne er i stand til at lade langt hurtigere end dagens batterier, de har større energitæthed og dermed længere rækkevidde. Så de er den hellige gral, et forventet kvantespring.

Thomas Schmall mener, at masseproduktionen af faststofbatterier vil være i gang senere i dette årti. Det bygger han bl.a. på, at PowerCo i juli sikrede sig rettighederne til industriel produktion af de batterier, som selskabets californiske samarbejdspartner Quantum Scape Corporation oplyser at være tæt på at have udviklet.

Samarbejdet med Quantum Space blev indledt i 2019, og de optimistiske meldinger dengang gik på masseproduktion i 2025. 

Stort set alle andre bilproducenter arbejder på at knække koden til faststofbatterierne, så de kan vinde udbredelse. Hvilkenbils bud er, at betydende masseproduktion realistisk set tidligst er i gang i løbet af 2030’erne. Som understreget i den gennemgang, vi foretog i februar 2023.

Af redaktionen

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here