Volvo EX90 med en elmotor og 608 kilometers rækkevidde koster næsten 100.000 kr. mindre end modellen med to elmotorer.
Mindsteprisen på topmodellen fra Volvo, den fuldelektriske EX90, har hidtil været 823.000 kroner. Men nu har Volvo pillet den ene elmotor ud, og prisen for Single Motor er 735.000 kr.
EX90’s ene motor yder 279 hestekræfter, momentet er 490 Nm, og det 104 kWh-store batteri giver en rækkevidde på 608 kilometer. Den maksimale ladeeffekt er 235 kW, og dermed kan man under optimale forhold lynlade fra 10 til 80 procent på en halv time. Single Motor må trække 1.200 kilo.
Twin Motor-udgavens rækkevidde er på 613 km. De to motorer yder tilsammen 408 hk, og momentet er på mægtige 770 Nm. Twin Motor må trække to ton på krogen.
Læsset med udstyr
Det er ikke for ingenting, at EX90 er Volvos topmodel. Udstyrsvarianten Plus, der er basisudgaven, har stort set alt det, hjertet kan begære. Eneste, der sådan set mangler i bilen til 735.000 kr., er et 360 graders kamera. Plus har dog bakkamera og p-sensorer for og bag.
Om Single Motor-varianten også kommer i udstyrsvarianten Ultra, fremgår ikke af materialet fra Volvo. Og Single Motor optræder endnu ikke på Volvos hjemmeside.
Twin Motor Ultra koster knap 140.000 kr. mere end Twin Motor Plus, og udover 360 graders kameraet er Ultra bl.a. beriget af aktivt chassis med luftaffjedring.
Seks eller syv sæder

EX90 Single Motor Plus har syv sæder, og samtidig med introduktionen af den lancerer Volvo muligheden for at bestille Twin Motor Ultra og Twin Motor Performance Ultra med seks sæder i stedet for syv.
De to sæder på række to er så enkeltsæder, formentlig af nogenlunde samme standard som forsæderne inklusive armlæn og – må man formode – gode indstillingsmuligheder. Der er ingen prisforskel fra seks til syv sæder.
Den dyreste EX90 – Twin Motor Performance – fås kun med Ultra-udstyr og koster over en million kroner. Den yder 517 hk, momentet er på 910 Nm og rækkevidden 611 km.
En svær fødsel
Tilblivelsen af EX90 har været brolagt med problemer. Den blev lanceret i slutningen af 2022, og de første – også danske – kunder bestilte bilen. Men som med den lille EX30 var topmodellen ramt af alvorlige software-problemer. På et tidspunkt forlød det, at bilen ville være klar til kunderne i sensommeren 2024, men det er først nu – over to år efter lanceringen – at de første danske kunder har fået deres EX90 Twin Motor og Twin Motor Performance.
Twin Motor Ultra og Twin Motor Performance Ultra med seks sæder og den syvsædede Single Motor Plus kan bestilles nu, og forventningen fra Volvo er, at de første bliver leveret i tredje kvartal.
Af redaktionen