Volvo går med i priskrig. To nye basisudgaver af 40-serien med mindre batterier bliver op til 56.000 kr. billigere.
Ikke en uge uden en ny deltager i den verserende priskrig på elbiler. Denne gang er det Volvo, der skruer ned for priserne på de to elbiler XC40 og coupé-udgaven C40.
Men Volvo fører priskrig på en lidt anderledes måde end konkurrenterne, der bare sætter eksisterende udgaver ned i pris. I stedet lancerer det svensk-kinesiske mærke nye basisudgaver af XC40 og C40 med lidt mindre udstyr, lidt mindre batterier og lidt færre kræfter.
Hvor de to biler, der i øvrigt også dropper tilnavnet Recharge og omdøbes til EX40 og EC40, fås med et batteri på 79 kWh og en enkelt elmotor med 185 kW, hedder tallene 70 kWh og 175 kW i de billigere standardudgaver. Det tager toppen af farten, mens rækkevidden reduceres med næsten 100 km – fra 579 til 486 km i den mere strømlinede EC40. Til gengæld falder priserne markant. Med basis-udstyret Core begynder priserne for begge modeller fra 372.000 kr. – en besparelse på 56.000 kr.
90 procent elektrisk
“Det står klart, at danskerne vil have fuldelektriske biler. Derfor øger vi nu mulighederne for netop det i vores nye modelprogram, så vi kan nå vores interne delmål om, at 90 pct. af de solgte Volvo-modeller i Danmark i 2024 skal være fuldelektriske,” forklarer adm. direktør i Volvo Car Denmark, Sarka Heyna Fuchsova.
Selv om der er pillet lidt udstyr ud af de nye basisudgaver, er attraktive detaljer som adaptiv fartpilot og Pilot Assist fortsat standard. Vil du have mere udstyr og ikke mindst flere kræfter og længere rækkevidde, koster det 34.000 kr. at rykke op i Extended Range Plus-udgaven, der kører med det store batteri på 79 kWh.
Plus- og Ultra-udstyrsvarianterne fortsætter uændret.
Farvel til stationcars
Med nye, lavere priser på EX40 og EC40 fortsætter Volvo sin strategi om at blive en rent elektrisk bilproducent allerede i 2030.
Det får betydning for to klassikere i Volvos modelprogram, ’herregårdsvognene’ V60 og V90. Senere i år ryger de to stationcars ud af modelprogrammet. Derefter vil de to store SUV’ere XC60 og XC90 være de eneste ladehybrider tilbage – de rene benzin- og dieseludgaver har Volvo for længst pensioneret.
Du kan se alle priser for de elektriske EX40 og EC40 her.