Volvo vil også udfordre Tesla med elbil

Efter VW-skandalen vil Volvo også satse på elbiler og ladehybrider frem for dieselmotorer. Allerede i 2019 vil svenskerne have en direkte konkurrent til Tesla S

Bilfabrikkerne har travlt med at lægge luft til miljøbelastende dieselmotorer efter VW-skandalen. Nu er det Volvo, der ændrer planer – og der er tale om en regulær U-vending: For blot et år siden sagde Volvo-boss Håkan Samuelsson i et interview med Dagens Nyheter, at man slet ikke troede på rene elbiler, ’fordi de har for mange begrænsninger.’

Nu har Volvo og Samuelsson skiftet mening.

”Vi mener tiden er kommet, hvor elbiler ikke længere skal være en niche på bilmarkedet, men et reelt alternativ. Vi er helt sikre på, at 10 procent af Volvos globale salg udgøres af elbiler i 2020,” siger Samuelsson nu i en international pressemeddelelse.

Ifølge Volvo var diesel allerede før VW-skandalen ved at tabe terræn. Volvo vurderer, at diesel stadig vil spille en vigtig rolle de næste syv-otte år. Derefter vil ladehybrider og elbiler vinde stærkt frem.

Det er da også netop de to motorteknologier, som den svensk-kinesiske bilproducent fremover vil fokusere på.

Skal øge salg med 60 procent
Volvo har netop lanceret en ladehybrid-udgave af topmodellen XC90. Den får følgeskab af lignende ladehybrid-udgaver af den kommende topmodel S90 samt 60-serien. I 2017 følger den helt nye generation af 40-serien, der bygger på en ny platform, som svenskerne har udviklet sammen med sin ejer, den kinesiske bilproducent Geely.

I 2019 følger så en mellemstor Volvo, der udelukkende får elmotor og en rækkevidde på 500 km. Med andre ord en direkte udfordrer til Teslas succesfulde Model S.

Med en ny strategi, der øger fokus på elbiler og hybrider, ønsker Volvo at drage fordel af den skepsis, der omgiver dieselmotorer efter VW-skandalen. Satsningen på mere miljøvenlig teknologi skal være med til at booste Volvos salg med 60 procent, så svenskerne kan nå deres ambitiøse mål om at sælge 800.000 biler i 2020.

Læs også: 400 hk hybrid fra Volvo

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here