Næste år får VW ID.3 et stort facelift, der skal holde den frisk, når den mindre ID.2 lanceres. Kabinen laves helt om med bl.a. trykknapper.
Næste år lancerer VW den ventede elbil ID.2. Som kompakt mini på fire meter lander ID.2 i den mest populære bilklasse i Europa. Det lægger et vist pres på ’storesøster’ ID.3, som allerede har fem år på samvittigheden.
For at holde ID.3 frisk får den næste år et facelift. Ikke bare den sædvanlige klemme i nakken med let ændret lygtegrafik og et par nye farver, men den helt store tur både ude og inde. Det beretter britiske Autocar.
Efterligner ID.2
Fronten skal have et udtryk, der lægger sig tættere op af koncept-bilerne af ID.2all og ID.GTI. VWs designchef Andreas Mindt vil give VWs elbiler et mere ’inviterende’ look end det mere kliniske design af dagens ID-modeller.
ID.3 fik en ansigtsløftning i 2023, der fjernede det sorte dæksel på det bagerste af fronthjelmen.
Næste års facelift dropper også den sorte bagklap ligesom taget fremover skal have samme farve som resten af karrosseriet. Ifølge VW skal det sænke modellens visuelle tyngdepunkt og give ID.3 et lavere, mere sportsligt udtryk. Og samtidig gøre bilen billigere at producere, kan man tilføje. Alt andet lige er det hurtigere at fremstille karosserier i én og ikke to farver.
Flere fysiske knapper
Indvendig er der endnu større nyheder på vej.

ID.3 får mere eller mindre førerpladsen fra den kommende ID.2. Den store nyhed er, at der kommer enkelte knapper og greb i midterkonsollen til bl.a. ventilation og lydstyrke. Og så slipper vi for de udskældte knapper i rattet med såkaldt haptisk feedback, som man både kan swipe og trykke på. Det lyder smart, men opleves i praksis upræcist og utilfredsstillende. Her har VW lyttet til kritikken, og er på vej med klassiske, rent fysiske knapper som også sydkoreanske Hyundai har forpligtiget sig til.
Selve rattet får et helt nyt design. VW lover også bedre og mere lækre materialer på dørsider og instrumentpanel. Ikke overraskende, eftersom ID.3 går for at være lettere rustik i kabinen. Der er simpelthen god plads til forbedring.
VW siger endnu ikke noget om forbedringer af motorer, batterier og rækkevidde. Det forventes dog, at faceliftet af ID.3 også omfatter tekniske forbedringer, der kan gøre bilen mere effektiv og dermed øge rækkevidden – også for at holde passende afstand til den mindre ID.2.