VW på vej med strøm af nye elbiler

I en intern pep-talk løfter VW sløret for en kæmpe offensiv af elbiler. Vi får mere VW-typisk design, LFP-batterier og fysiske knapper.

I denne måned holder VWs topchefer en serie af pep-talk-oplæg for 11.000 forhandlere, der er fløjet ind fra 86 lande. Budskabet er klart: Ja, VW har nogle udfordringer, men også en plan for, hvordan man tackler en fremtid med omstilling til elbiler, kinesisk konkurrence og amerikansk told.

I løbet af de næste tre-fire år vil VW lancere 11 nye bilmodeller. De fleste er elbiler. VW er så langt fremme med dem, at flere nu vises som kørende prototyper. Af samme grund må forhandlere og medarbejdere aflevere deres mobiltelefoner, inden de træder ind i messehallen i Düsseldorf.

Som eneste danske medie har FDMs medlemsblad Motor fået lov til at deltage som den berømte flue på væggen. Ingen billeder må slippe ud, og nyhederne må ikke beskrives i detaljer.

VWs salgschef Martin Sander og CEO Thomas Schäfer er i gang med en pep-talk-maraton for 11.000 VW-forhandlere i denne måned.

Hvilkenbil har kigget Motors udsendte over skulderen og kan her ’afsløre’ de mest spændende nyheder.

Dropper ID-navne

Vi har allerede set konceptbilen ID.Every1, der reelt bliver den elektriske afløser for VW Up, når den kommer i 2027. Det er ingen hemmelighed.

Det nye er, at VW dropper de kendte ID-navne. I stedet kan man forestille sig, at ID.1 bliver til ID.Up, lige som en kommende ID.2 kan blive til ID.Polo osv.

VWs tilbagevenden til kendte navne hænger godt sammen med designet af den næste generation elbiler. Mens ID.3 og ID.4 er futuristiske, bliver næste generation nemmere at genkende som typiske folkevogne.

ID.Every1 er et godt eksempel. Med sine mere vandrette linjer minder den om klassisk VW-design som vi kender det fra de første generationer af Golf. Små detaljer som belyste logoer og baglygter designet som whisky-glas skal give det ellers rene og enkle look små pift.

På mødet afslørede VW da også, at konceptudgaverne af ID.Every1 og ID.2All ligger meget tæt på produktionsudgaverne. ID.2All, der kommer næste år, får dog en let ændret front. Men grundformen med mere vandrette linjer i et stramt design bliver der ikke ændret ved.

Kort efter ID.2 – som altså kan komme til at hedde ID.Polo – triller af samlebåndet, følger en højere crossover udgave (foto øverst). Den skal konkurrere med kommende elbiler som Renault 4, Toyota Urban Cruiser og Fiat Grande Panda.

Nye ID.3, ID.4 og ID.7

I 2027 ser vi ikke bare den endelige udgave af ID.Every1. I 2027 og 2028 bliver det også tid til helt nye eller kraftigt opgraderede udgaver af ID.3, ID.4 og ID.7. Sidstnævnte er den yngste model, så her lyder et kvalificeret bud, at den nøjes med et visuelt facelift. ID.3 og ID.4 rygtes derimod til at få en total overhaling, der inkluderer et redesign a la ID.Every1 og ID.2.

Der kommer også flere udstyrs- og motorvarianter, men det må Motor ikke fortælle mere om.

Fysiske knapper

Vi kan også se frem til andre små, men vigtige ændringer af designet. VW har fået kritik af klap-håndtagene på ID.4 og ID.7 og vender tilbage til ’rigtige’ dørhåndtag. De udskældte touch-knapper i rattet med haptisk feedback vender tilbage til rent fysiske knapper. Det samme gælder betjeningen af f.eks. klimaanlæg, der flytter ud af den centrale skærm og ned i et panel med fysiske knapper. Og så en virkelig stor ’lille’ nyhed: VW dropper at lade fire elruder deles om to knapper. Fremover får hvert vindue sin egen knap som i gamle dage. Danke schön VW! Bedre sent end aldrig…

Som antydet her i første kig i konceptudgaven af den kommende ID.2, vender VW tilbage til fysiske knapper i rat og midterkonsol.

VW adresserer også kritikken af den lettere rustikke kabinefinish i mærkets elbiler og lover, at vende tilbage til tidligere tiders mere attraktive overflader. Altså mindre hård plast, mere blød.

Billigere batterier

Teknisk er VW også på vej med spændende nyt.

Udviklingschef Kai Grünitz fortæller til Motor, at VW fremover hovedsageligt vil benytte de såkaldte LFP-batterier. LFP har mindre energiindhold end de mere udbredte NMC-batterier. Til gengæld er de billigere, mindre miljøbelastende at udvinde og har endnu lavere risiko for brand.

For blot få dage siden var VW ude med en melding om, at de forventer, at prisen på batterier til elbiler vil være halveret inden 2027.

LFP-batterier er også mere robuste overfor gentagne opladninger til 100 pct. Store kinesiske bilproducenter som BYD bruger også i overvejende grad LFP-batterier.

VW kommer selv til at fremstille LFP-batterier hjemme i Tyskland.

Grünitz indikerer også rækkevidder på nogle af VWs kommende elbiler, der ikke ser ud til at blive hæmmet af skiftet til LFP-batterier. Han taler om ca. 250 km for ID.1 og op til 450 km for ID.2.

Elektrisk Golf afløser ID.3

Lidt længere ude i fremtiden er VW klar med en ny platform til elbiler. Den hedder SSP – Scalable Systems Platform – og som navnet antyder, kan den skaleres op og ned i størrelse.

Første model på SSP-platformen bliver niende generation af ikoniske Golf. Der bliver tale om en elbil, og dermed en afløser for den ID.3, som vi kender i dag.

Samtidig vil VW også være en klar med T-Roc, der jo er en højbenet crossover-udgave af Golf. Også her bliver der tale om en elbil. Begge forventes at blive nye storsællerter for VW og skal bygges hjemme i Wolfsburg. Det sker i 2028 eller 2029.

Dermed gør VW sig klar til en fremtid, der bliver endnu mere elektrisk, og hvor man vil være klar til at konkurrere med kineserne på både teknologi og lave omkostninger – men altså ’homemade in Germany’.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here