VW skal betale 11 milliarder kroner i CO2-bøder

CO2

Den tyske Volkwagen-koncern kommer ikke i mål med CO2-kravene. VW oplyser, at de regner med at skulle betale CO2-bøder på 11 mia. kr. 

1,5 milliarder euro forventer VW med at skulle punge ud med til EU i CO2-bøder. Tidligere på måneden udtalte en Volkswagen-salgschef ellers, at VW var “i en god position” til at opfylde årets miljøkrav, men det viser sig altså ikke at holde stik. 

Finanschef Rolf Woller siger nu til branchetidsskriftet Automotive News, at fordi koncernens salg af elbiler ikke stiger med den nødvendige hast, bliver man nødt til at sælge flere CO2-udledende benzinbiler. Og det koster. Derfor kommer Volkswagen ikke til at leve op til det skærpede EU-krav, der gælder i år. Rolf Woller kunne derfor meddele journalister og analytikere, at VW forventer at skulle betale over 11 milliarder kroner i CO2-bøde.

Fra i år må det gennemsnitlige CO2-udslip fra mærkernes modeller ikke overstige 93,6 gram pr. kilometer. For hvert gram CO2, der udledes over kravet, skal den enkelte bilproducent betale 95 euro (knap 710 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU.

Vigende salg og kinesisk pres

De europæiske bilproducenter har i lang tid arbejdet for at få EU til at slække på miljøkravene. Argumenterne er bl.a. de statsstøtte-producerede kinesiske elbilers invasion og store europæiske landes vigende lyst til at købe elbiler. 

I 2024 købte europæerne samlet set 5,9 pct. færre elbiler end i 2023, og det er især i EU’s mest bilglade land, Tyskland, at interessen viger. Her faldt salget af elbiler med næsten 30 pct. I Frankrig blev der dog kun solgt knap tre procent færre elbiler, men det batter noget, da de to lande tilsammen står for lidt over 46 pct. af de samlede elbil-salg i EU.

Bilproducenternes magtfulde interesseorganisation ACEA’s (Association des Constructeurs Europeens de l’Automobile) bestræbelser på at få en hjælpende hånd fra EU har dog indtil videre været forgæves.

Køber konkurrenters kvoter 

De skærpede miljøkrav har producenterne kendt til i årevis, og EU står også fast på, at fra 2035 skal det ikke længere være tilladt at sælge nye fossildrevne biler i EU. Så derfor synes der ikke at være nogen kære mor.

En måde at undgå “dummebøderne” på er ved at købe CO2-kvoter hos en anden bilproducent. Det er en udbredt “sport” og betyder, at Tesla, der som bekendt udelukkende producerer elbiler, har en kæmpe CO2-kvote at sælge ud af.

Stellantis-koncernen – bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep – har allerede sammen med Ford, Toyota og Mazda bebudet, at de vil punge ud til Tesla. Dermed kan de “pudse” deres grønne miljøglorie, for det er nemlig billigere for de CO2-belastende producenter at købe kvoter end at betale bøder til EU.

Det marked er Volkswagen formentlig allerede godt i gang med at afsøge. Volvo har CO2-overskud, så det kunne være en mulighed. Eller måske har Tesla flere kreditter at sælge ud af.

Dermed kan endnu en konkurrent bidrage til Teslas indtjening. Salg af CO2-kvoter er nemlig en god forretning for den amerikanske bilproducent og dens ejer, rigmand og politiker Elon Musk. I 2023 var Teslas fortjeneste på salg af CO2-kvoter på 1,79 mia. dollar (ca. 13 mia. kr.). Siden 2009 har CO2-finten indbragt Tesla ni mia. dollar (knap 66 mia. kr.).

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here