VW vil sælge elbiler med hjælpemotor i EU

VW ser elbiler med en fossildrevet hjælpemotor – en såkaldt ’range extender’ – som en overgangsløsning, der skal kurere rækkeviddeangst.

Om få år kan vi købe elbiler med en benzindrevet hjælpemotor i Europa. I hvert fald hvis det står til den tyske bilgigant VW. Det skriver flere medier, bl.a. avisen Independent

VW annoncerede sine planer på biludstillingen i Shanghai. Her stod den nye ID.Era som et konkret eksempel på den nye biltype. Era er en stor SUV, der umiddelbart fungerer som en elbil. Men batteriet er lidt mindre og rækker derfor højst til 300 kilometer på ren strøm. Når batteriet er fladt, får det hjælp af en benzinmotor. Benzinmotoren driver altså ikke direkte bilen som vi kender det fra ladehybrider, men bruges som en generator, der laver strøm til batteriet og elmotoren.

Kur mod rækkeviddeangst

Idéen er, at en elbil med hjælpemotor – en såkaldt Range Extender eller rækkeviddeforlænger-elbil – kan få de mange europæere, der fortsat lider af rækkeviddeangst, til at købe en (slags) elbil.

Biltypen findes allerede i Kina og findes i enkelte biler på det europæiske marked som Nissan Qashqai og nu udgående biler som BMW i3 REX og Opel Ampera.

Det nye er, at Europas største bilproducent VW nu anbefaler biltypen som en løsning på den stedvis træge omstilling til elbiler i flere europæiske lande. Timingen er muligvis dårlig, for i årets første kvartal er der for alvor kommet gang i salget af elbiler i EU. 

Er her inden 2030

Ikke desto mindre bekræfter VWs chefingeniør Kai Grünitz at den nye biltype er på vej til Europa.

“Jeg tror, at der vil være rækkeviddeforlænger-elbiler ved udgangen af dette årti. Efterspørgslen vil være der i Europa, og vi forbereder allerede noget til Europa og vil se, hvordan efterspørgslen vil stige,” siger Grünitz til Independent.

Han forklarer forskellen til de mere velkendte ladehybridbiler sådan her:

”En rækkeviddeforlænger-elbil kører mere som en fuldt elektrisk elbil. Det er forskellen for kunden. Det er en oplagt bil til de kunder, der egentlig gerne vil have en elbil, men stadig har rækkeviddeangst og derfor ikke er klar til at tage springet til en elbil.”

Ifølge Grünitz vil en rækkevidderforlænger-elbil køre som en elbil 80 pct. af tiden. På lange ture er der så mulighed for at benytte motoren, når batteriet kører tør for strøm.

Lynanalyse: RE vinder tid for Europas bilproducenter

VW og andre europæiske bilproducenter er kommet for sent i gang med omstillingen til elbiler. Især i forhold til Kina, der nu dominerer verdensmarkedet for elbiler.

Lever de ikke op til EU’s miljøkrav, får de milliardbøder, som svækker dem yderligere i konkurrencen med Kina. EU har blødt op og forlænget fristen for, hvornår bøderne skal betales. Men bilproducenterne vejrer muligheder og vil have mere. Ved at lancere RE-biler som ’næsten’ elbiler, håber de at kunne vinde tid og få lov til at sælge biler med fossilmotorer lidt endnu. Det er fossilmotorer, som de er bedst til at lave og som de tjener flest penge på.

Taberne er miljøet – og i sidste ende forbrugere og bilproducenterne selv. Reduktionen af CO2-udslip forsinkes, forbrugerne får endnu en kompliceret ’mellemløsning’ a la ladehybrider og i mellemtiden øger kinesiske bilproducenter deres forspring.

Det skal blive spændende at se, om EU holder fast i principperne eller lader rækkeviddeforlænger-elbiler lande i reden som bilernes svar på en gøgeunge.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Udover Qashqai (som jeg ikke var stødt på før) og i3 og Ampera, så har Mazda også forsøgt sig med MX-30 R-EV. Ideen er ikke helt dum som overgangsløsning, den lindrer rækkeviddeangst med en hel del mindre kompleksitet end hybriderne – men på sigt er ren el selvfølgelig endnu mindre komplekst. Det skal blive interessant at kigge tilbage på om 10-20 år!

  2. Jeg synes de europæiske bilproducenter skal hanke op i sig selv og holde skarpt fokus på EV’er og deres hovedkomponenter – batterier og motorer, de har hverken tid eller penge til at skyde med spredhagl på omvendte PHEV’er.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here