4. generation af Toyota RAV4 afsløret

Længere, bredere og lavere. 4. oplag af softroaderen Toyota RAV4 lægger an til at blive det funky alternativ til den klassiske firma-stationcar som Toyotas egen Avensis.

18 år efter at Toyota var med til at opfinde klassen for kompakte, lette og personbilsagtige offroadere med RAV4, viser japanerne fjerde generation på biludstillingen i Los Angeles. Og hvor RAV4 tidligere var trendsætter, lægger den sig denne gang i hjulsporet af nye rivaler som Mazda CX-5, den nye Honda CR-V og Nissan Qashqai. Biler, der nok står sig godt til skovmandsskjorte og gummistøvler, men som i stigende grad er udviklet til at køre på flad asfalt fremfor smattede grusveje.

Toyota RAV4 følger trenden, hvor softroaderne er et alternativ til stationcars i firmaklassen som Toyota’s egen Avensis.

For RAV4 betyder det blandt andet, at den er vokset hele 21 cm i længden – heraf 10 cm mellem akslerne til gavn for bagsædepladsen – mens taget er blevet et par centimeter lavere. Dermed nærmer den sig Avensis-størrelse, men tilbyder en højere kørestilling med godt udsyn og et mere rustikt og eventyrlystent udseende. Et bagagerum på hele 547 liter plus ekstra 100 liter under gulvet understreger, at RAV4 pladsmæssigt skal sammenlignes med biler i firmaklassen.

Med en længde på 457 cm byder RAV4 på samme plads som Avensis.

En anden detalje, der gør Toyota RAV4 mere city end country er reservehjulet, der ikke længere sidder udvendigt på bagklappen. Ændringen har gjort det muligt at droppe sidehængslingen af bagdøren til fordel for tophængsling som på en almindelig stationcar. Heller ikke i denne ombæring får vi en forkortet, 3-dørs udgave, som ellers tidligere har været en del af RAV4-programmet.

Dansk premiere i foråret 2013
Muligheden for at nøjes med forhjulstræk vidner også om, at RAV4 ikke mener det med offroad så alvorligt. Firehjulstræk af typen, der automatisk sender op mod halvdelen af trækkraften til baghjulene, fås dog til de dyrere udgaver. Bag fronten med Toyotas nye trapezformede kølergrill finder vi enten en 2 liters benzinmotor med 151 hk eller en 2,2 liters diesel med 150 hk. En nyudviklet 2 liters diesel med 124 hk følger senere til udgaver, der kun trækker på forhjulene.

Klassen for kompakte firehjulstrækkere oplever atter vækst efter nogle år, hvor biltypen blev sendt i skammekrogen på grund af højt brændstofforbrug og hensynsløshed overfor mindre og lavere biler i sammenstød. Men lettere, mere økonomiske ”softroadere” er nu blandt de hurtigst voksende biltyper – klassen tæller i dag over 20 modeller og Toyota RAV4 er blandt bestsellerne med et samlet salg på over 4,5 millioner biler, hvor af de 12.000 er solgt i Danmark. Den nye RAV4 får dansk premiere i løbet af foråret 2013 – priserne er endnu ukendte.

Seks airbags og knæairbag under rattet bliver standard i Toyota RAV4.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here