Efter ni år er Audi klar med en ny udgave af den smukke A5 Coupé. Skønheden er bevaret, men under de bølgende former er teknikken ny og skarptsleben.
Walter de Silva, tidligere chefdesigner for VW-gruppen og for nylig pensioneret, har kaldt den sin karrieres mest vellykkede bildesign. Fra en mand, der har haft blyanten med i skabelsen af biler som Alfa 156, Seat Altea, Audi TT og VW Scirocco, er det alligevel noget – men man behøver også kun kaste et enkelt blik på den første Audi A5 Coupé fra 2007 for at få hjertebanken:
Med A5 ramte italienske de Silva plet og forenede på smukkeste vis stringent tysk udstråling med forførende italienske former. A5 er noget så sjældent som en Audi, der ikke blot taler til din fornuft og velovervejede gode smag, men øjeblikkeligt vækker dit begær efter at eje og besidde netop denne upraktiske, to-dørs coupé.
At A5 har fået lov at leve 50 procent længere end de seks år, der er normen for en bilmodels levetid, siger alt om, hvor vellykket designet er. I en klasse, der lever af modestrømninger og wauw-effekt, har Walter de Silvas design vist sig stærkt levedygtigt. Derfor er det heller ikke overraskende, at Audi i vanlig stil kun har justeret og strammet designet af anden generation af A5 Coupé. Mest synlige ændring er fire markante pressefolder i motorhjelmen, ellers er alt stort set ved det gamle. Det gælder især de Silva’s signatur-streg på A5; den flot svungne linje langs siden, der giver A5 sit karakteristiske, bølgende svaj. Resten er ’bare’ de usædvanligt velskabte proportioner med perfekte forhold mellem længde, bredde og højde, hjulenes placering i skærmkasserne og de velplacerede udhæng for og bag. Netop det samspil mellem størrelser og former, der er sværest at ramme rent for en bildesigner.
Lige med A5 giver Audi’s stadig mere konservative strategi med næsten ikke at ændre på designet ved et modelskifte mening. Hvor den nye A4 er et eksempel på, at strategien har en indbygget risiko for at gøre Audi kedelig, er A5 et eksempel på det modsatte: Her understreger man bilens klasse ved at holde fast i et design, der dårligt kan forbedres – nøjagtig som Porsche gør det med 911 og VW med Golf.
Ny platform fra A4
Teknisk er der ikke desto mindre sket en masse. A5 i andet oplag står på samme, nye MLB-platform som A4 med langsplaceret motor foran og mulighed for at udvide forhjulstrækket til quattro-firehjulstræk. Med MLB-arkitekturen kan A5 udstyres med alt det nyeste i infotainment og sikkerhed – for eksempel fuld digital instrumentering og diverse køreassistenter, der skal gøre turen mere sikker og behagelig.
Motorprogrammet kommer i første omgang til at bestå af tre benzinmotorer og tre diesel-ditto med ydelser fra 190 til 354 hk i den skrappe S5 (billedet). Basis bliver en to-liters turbobenziner, der yder 190 hk og afløser den ellers fine 1,8 med 177 hk. Her taler Audi om ’right-sizing’ i stedet for downsizing: For at spare brændstof forbrænder motoren benzinen efter den såkaldte Miller-cyklus, der ofte giver en lidt hæs motorlyd. Toyota bruger samme teknik i flere af deres hybridbiler.
A5 Coupé ventes til Danmark efter sommer til priser fra ca. 550.000 kroner, så den lige kan klemme sig under rivaler som BMW 4-serie Coupé og Mercedes C-Coupé. Senere følger A5 Cabriolet og den herhjemme relativt populære femdørs udgave A5 Sportback.
Læs også: Mesterdesigner forlader VW