Skoda Kodiaq – tjekkernes første store SUV – byder på flere milepæle som den første Skoda med plads til syv, head-up-display og anhængerassistent.
Ventetiden er ovre – Skoda slipper endelig mærkets første store SUV, Kodiaq, løs.
Officielt er der først verdenspremiere på biludstillingen i Paris, men her knapt en måned før portene slås op i byernes by, frigiver Skoda de første fotos af den velvoksne nyhed.
Kodiaq er ikke for ingenting opkaldt efter den brune bjørn i Alaska. Med en længde på 4,7 meter og mulighed for at tilkøbe en tredje sæderække og dermed få plads til syv personer, er Kodiaq den hidtil største crossover/SUV i Skoda-programmet.
Platformen kommer fra søsterbilen VW Tiguan, der netop er lanceret i en kortere udgave med plads til fem, men også skulle være på vej i en forlænget udgave med tre sæderækker.
Dermed får Kodiaq adgang til samme teknik som VW. For Skoda giver det for første gang nogensinde adgang til grej som head-up display, anhænger-assistent, der hjælper med at bakke hestetraileren på plads og infotainment med indbygget internetadgang. Kodiaq kan også udstyres med alle de assistent-systemer som findes på VW’s hylder – f.eks. adaptiv fartpilot og et nyt kamerasystem, der gør det muligt for Kodiaq at ‘se’ rundt om hele bilen.
Andre fine detaljer er af mere praktisk karakter, som Skoda kalder ‘Simply Clever’. Det gælder særlige hovedstøtter på bagsæderne, der skal gøre det nemmere at nappe en lur på langturen og et tæppe, der kan rulles ud over den bagerste kofanger, så den beskyttes mod ridser, hvis du laster byggematerialer i trælasten.
Klassens største bagagerum
Med en bredde på 1,88 cm over de markante skuldre er Kodiaq en smule større end SUV-typer som Audi Q5, BMW X3 og ikke mindst VW Tiguan. Det mærkes ikke mindst i bagagerummet, hvor Kodiaq med plads fra 720 og helt op til 2.065 liter med nedfældende bagsæder igen sætter konkurrenterne til vægs. Skoda vil åbenbart altid kunne tilbyde det største bagagerum i de respektive bilklasser og gør det altså igen med Kodiaq.
Bag den markante front finder vi i første omgang tre benzinmotorer og to diesel, alle med turbo og fire cylindre og alle allerede i brug i mange modeller i VW-familien. Alle benzinmotorer får cylinderfrakobling, så de kun kører på to cylindre ved normal marchfart. Mindst er 1,4 TSI med 125 hk, kraftigst 2,0 TDI med 190 hk. Forhjulstræk og seks manuelle gear er standard, mens firehjulstræk, adaptive støddæmpere og DSG-automatgear med dobbeltkobling kan tilkøbes.
Pris fra godt 300.000 kr.
Skoda Kodiaq ventes til Danmark i begyndelsen af 2017. De danske priser kendes endnu ikke, men i Tyskland skal Kodiaq angiveligt koste det samme som stationcar-udgaverne af den store Superb. Hvis det oversættes til danske forhold, kommer priserne for en tjekkisk ‘basis-bjørn’ med 125 benzinheste og laveste udstyrstrin til at koste fra cirka 315.000 kr.
Holder det niveau stik, bliver Kodiaq omkring 40.-50-000 kr. billigere end sin mindre søsterbil, VW Tiguan.
Læs også: Bjørnen Kodiaq vågner fra sit hi