TEST: Chevrolet Aveo udfordrer konkurrenterne

Chevrolet Aveo er nu Danmarks billigste mini - 90 kr. under Dacia Sandero.

BILTEST: Chevrolet Aveo er gammelkendt Opel-Corsa-teknik i ny indpakning og med masser af udstyr. Slutproduktet er hæderligt – det kræver målfoto at afgøre om konkurrenterne er afgørende foran. 

Hvilken bil?
Chevrolet Aveo 1,3 VDCI ECO er en kæk mini i det populære dansker-segment. Den deler pladsen på hylderne med skarpe konkurrenter som VW Polo, Kia Rio, Peugeot 208 og Opel Corsa. Bilen har fået en gevaldig afstøvning i forhold til det normalt konservative Opel-design og er præget af streetbike-agtige detaljer både ude og inde. Det vil dele vandene. Men det fungerer godt.

Vidste du at?
Motor og undervogn er ren Opel-teknik. Det skal man ikke være ked af, for bilen er både økonomisk og velkørende. 1,3-liter turbodieselen gør også tjeneste i Opel Corsa, hvor den ligeledes spytter 95 hk ud.

Hvordan er førerpladsen?
Ergonomisk er der ikke meget at komme efter. Sjældent møder man som høj person en bil, hvor forsædet faktisk kan komme for langt ned og for langt tilbage – men Aveo er generøs med justeringsmuligheder for alle størrelser. Man sidder kort sagt godt, og rattet kan tilmed komme langt nok tilbage, så man rent faktisk kan køre bilen med lidt åndfuldhed. Desværre er rattet rigeligt glat.

Instrumenteringen er ren MC; en stor omdrejningstæller dominerer instrumenterne og flankeres af et letaflæst digitalt speedometer. Opsætningen er temmelig gimmick-præget, men fungerer fint. 

Hvordan opleves kabinen?
Bilen er ikke særlig stor, men opleves som væsentligt større – et trick som mange nye biler excellerer i. Som i Kia Rio har man i Chevrolet Aveo oplevelsen af at være kørende i en næsten-Golf – indtil man sætter sig om i bagsædet. Mødet med virkeligheden ændrer dog ikke ved, at der er lys og luft for fører og forsædepassager som i en større bil. Det går også an på bagsædet, men salgsbrochurens vidtløftige snak om 5 personer i bilen skal man tage med et gran salt. Bagagerummet er godkendt på 290 liter, hvilket er stort set identisk med Kia Rio (288).

Er sikkerheden i orden?
Det siger EuroNCAP, så det stoler hvilkenbil.dk på. Bilens passive sikkerhed er så god, at bilen har fået den højeste individuelle pointscore i klassen – både i forhold til beskyttelsen af voksne, men også børn. Der er naturligvis det forventede batteri af airbags (6) samt de efterhånden lovpligtige ESC- og ABS-systemer. Se mere på euroncap.dk

Hvordan kører den?
Aveo styrer pænt ind i svingene og bedst som man tror, at dækkenes (i øvrigt gode Continental-dæk) maksimale vedhæftning er nået, kan man give rattet et nøk mere uden, at ekvipagen skøjter ligeud. Bilens affjedring er på den bløde side, men trods alt fast nok til, at den klarer alt hvad man byder den i engageret hverdagskørsel.

Retningsstabiliteten er god, nok et nøk bedre end Kia Rio, hvilket gør den til en afslappet hverdagsmakker.

Hvordan er motoren?
Respekterer man, at der trods alt kun er 1,3-liter på færde ude foran, bliver man ikke skuffet. Opel-maskinen knurrer lidt, men trækker fint. 140 km/t på motorvej er intet problem effektmæssigt – vind- og hjulstøj er gennemsnitlig for klassen. Til almindelig kørsel uden kamikaze-overhalinger slår vægt/kraft-forholdet fint til. Med ”start-stop”-teknologi som standard lover EU-normen over 27,8 km/l, hvilket man naturligvis ikke skal sætte næsen op efter. Bilens forbrugsmåler viste 20,8 km/l ved blandet kørsel med overvægt af kvik motorvejskørsel.

En glemt tegnebog tvang på sidstedagen undertegnede ud i eco-driving-extreme på motorvejen for at nå hjem – her viste forbrugsmåleren 32 km/l over en strækning på 75 km.

Passer prisen?
181.995 kr. for Aveo med diesel er en slat. Især i forhold til, at Rio med 1,4-liters motor, 6-trins transmission og overlegen garanti i mellem-hot ”Active”-udstyrsniveau starter ved 174.999 kr. Dog bryster Chevrolet sig af standardmonteret AC, hill-start-assist og fartpilot. Kan man forhandle sig frem til en god rabat hos forhandleren, er Chevrolet Aveo dog rent beset en god bil til pengene.

Er der alternativer?
Uha, ja. Konkurrencen er nådesløs i disse tider, men det er kun godt nyt for forbrugeren. Kia stiller an med Rio, Peugeot med den spritny 208’er og VW med Polo – for ikke at tale om ældre travere som Ford Fiesta og Opel Corsa, som Aveo jo teknisk ligger i ske med. Det må blive pengepungen og det endelige tilbud, der vinder, for ingen af bilerne er ringe.

Konklusion:
For:
Køreegenskaber, pris, forsædeergonomi, brændstoføkonomi
Imod: Nye konkurrenter, lidt forceret design.
Hvilkenbil siger:

Chevrolet Aveo styrer godt, bruger kun lidt diesel og byder på hæderlig komfort, flot udstyr og god hverdagsduelighed. Kan man få et godt tilbud, kan man måske leve med det lidt voldsomme design. 

FAKTA: Chevrolet Aveo 1,3 VCDI ECO LT

Vejl. pris, inkl. lev.: 184.995 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6 år /3år eller 100.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27,8 km/l
Længde/bredde/højde: 403/173/151 cm
Bagagerum (min/max): 290/653 liter
Vægt: 1070 kg
Motor: 4 cyl., 1,3 liter
Effekt: 95 hk/190 Nm
0-100 km/t: 11,7 sek
Topfart: 177 km/t

Særligt standard udstyr:
AC, hill-start-assist og fartpilot
Metallak: 7.500 kr. (*anslået af hvilkenbil.dk)

Tekst og foto: Jens Trabolt

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here