Ny Seat Leon får et strammere design, mere plads og taber sig næsten 100 kilo – til gengæld er der sparet på undervognen i de billigste udgaver. Dansk premiere omkring nytår.
Tredje generation af Seat Leon ligner umiskendeligt en Leon – eller måske mere nøjagtig en større udgave af sin frække lillesøster, Ibiza. Men under de strammere, lidt mere kantede linjer er der masser af nyheder.
Leon den 3. bliver den første Seat baseret på VW-familiens modulære platform kaldet MQB. Med såkaldt modulopbygning bliver det lettere at ”strække” den samme platform, så den kan bruges til flere forskellige størrelser biler, hvilket sparer mange penge i udviklings- og produktionsomkostninger. De kommende udgaver af Seat Leon’s søskendebiler, Audi A3, Skoda Octavia og VW Golf VII, står på samme MQB-bund som Leon, der også skal danne basis for større biler som VW Passat og Skoda Superb.
For Leon betyder det seks centimeter længere akselafstand, hvilket især skal resultere i mere benplads på bagsædet samt et bagagerum på 380 liter – 40 liter mere end i forgængeren. Ganske imponerende, når Seat Leon faktisk bliver fem centimeter kortere end den nuværende model.
En anden interessant nyhed er, at kun de kraftigste udgaver af Leon med mere end 150 hk bevarer det fine (og kostbare) multileds-ophæng af baghjulene. De mindre versioner må fremover klare sig med en traditionel, halvstiv bagaksel. Kommende testkørsler må afsløre, om det spanske sparetrick går ud over Seat Leon’s ellers fine køreegenskaber.
Langt de fleste danskere vil nemlig vælge en af de mindre Leon-modeller, der forsynes med alt det bedste fra VW’s hylder med benzin- og dieselmotorer. Det vil sige downsizede turbobenzinere på 1,2 eller 1,4 liter med 86, 105 eller 122 hk eller 1,6 diesel med 105 sparsommelige heste, der kører over 26 km/l. Den kendte to-liters TDI yder nu 150 eller 184 hk og kører op til 25 km/l. Senere følger endnu skrappere FR versioner med både benzin- og dieselmotorer. En slankekur på næsten 100 kilo sørger for, at Leon generelt bliver mere økonomisk – endnu en fordel ved modulopbygningen.
Først i klassen med LED lygter for og bag
Hvor Seat tidligere har måttet vente længst på det sidste nye i VW-familien, holder tredje oplag af Seat Leon ikke længere i venteposition: Som første bil i klassen kan den udstyres med LED-lygter både for og bag, midterkonsollens trykfølsomme skærm kan – alt efter udstyrstrin – kobles sammen med din iPhone og bruges som navigation og endelig kan der tilvælges førerassistenter, der advarer om træthed, holder bilen indenfor vejens striber og selv sørger for at blænde op og ned for det lange lys.
Som altid hos Seat spiller designet en stor rolle. Spanierne selv kalder tredje udgave af Leon for en ”formel skønhed” og sammenligner bilens profil med de to folder, der løber imod hinanden, med udseendet af en veltrænet muskel. Mere overraskende er det, at Leon 3 dropper det skjulte dørhåndtag på bagdørene, der skulle give indtryk af en sportslig, to-dørs bil. Også de opretstående vinduesviskere gemt i forrudestolperne er afløst af helt almindelige viskerarme.
Designfans kan opleve den nye Leon fra alle vinkler i denne video:
Seat Leon 3 får officiel premiere på biludstillingen i Paris i september, men når næppe til Danmark før omkring årsskiftet.