Efter et langt tilløb er Audi klar til at tage kampen op med Tesla. Elbilen E-tron kommer i begyndelsen af 2019 med firehjulstræk, 408 hestekræfter og en rækkevidde på 400 kilometer.
Tesla kan se frem til øget konkurrence. Efter flere år, hvor den californiske elbil-producent har haft markedet for luksusprægede elbiler for sig selv, begynder konkurrenterne at vågne til dåd: Jaguar kom først med deres spændende I-Pace, Mercedes har lige afsløret deres EQC og nu viser Audi deres egen Tesla-udfordrer, E-tron. Den er den første af i alt 12 elektriske modeller, som Audi vil lancere frem mod 2025. Tesla har nok taget første stik i kampen om elbil-markedet, men Audi satser på at tage det næste.
Mens Tesla i dag tilbyder sedanen Model S og SUV’en Model X (den med mågevinge-bagdørene), placerer E-tron sig et sted i midten. Lidt forenklet er E-tron en relativt lav SUV, der mest minder om Jaguar I-Pace og Audis eget SUV-flagskib Q8. Med en akselafstand på næsten tre meter er her god plads til fem personer i en bil, der er næsten fem meter lang og to meter bred men syner mindre end den imposante Audi Q7.
Batterier fylder som en dobbeltseng
Det halvhøje crossover-design giver god mulighed for at bygge batterierne ind i bunden af E-tron. Godt det samme for den kraftige batteripakke på 95 kWh er på størrelse med en dobbeltseng og vejer næsten 750 kg. Til gengæld lover Audi, at E-tron kan køre mere 400 kilometer på en opladning efter den nye og realistiske WLTP-norm.
Med hurtiglader kan batterierne lades til 80 procent på blot en halv time. Dog skal du bruge mere end otte timer med den standardlader til hjemmebrug, der følger med en E-tron.
Præstationerne fejler heller ikke noget med en 0-100 km/t tid på knapt seks sekunder og en topfart på 200 km/t. Tesla-ejere, der er vant til mere ‘ludicrous’ præstationer, vil dog næppe være imponerede.
Audi har snarere gjort sig umage med at spare på strømmen: E-tron kan køres, så elmotorerne bremser og genindvinder energi, hver gang du slipper speederen. ‘Bremse-effekten’ kan justeres og gøres så kraftig, at du kun sjældent behøver at bremse. Der er to elmotorer – en for hver aksel med tilsammen 408 hk – hvilket gør E-tron til en ægte quattro firehjulstrækker. Systemet finder selv ud af at fordele trækkraften mellem for- og baghjul.
Indvendig er E-tron ikke overraskende et overflødighedshorn af moderne high-tech. Instrumenteringen er fuldt digital og betjeningen foregår ved hjælp af hele to trykfølsomme skærme i midterkonsollen. Udstyret bliver omfattende med bl.a. LED-lygter, luftaffjedring og 19-tommer alufælge.
Først med kamera-sidespejle
En helt speciel detalje bliver muligheden for at udstyre E-tron med kamerabaserede sidespejle. De to kameraer er monteret på stilke og viser ‘live’, hvad der sker på to videoskærme med høj opløsning på hver side af instrumentbrættet. Det er første gang at teknikken fås i en seriefremstillet bil, men kameraspejle bliver kostbart ekstraudstyr. Angiveligt har Audi brugt ti år på at designe kamera-spejlene, hvor det især har været en udfordring at gøre armen tilstrækkeligt stiv og vindglat på samme tid.
E-tron lanceres herhjemme i begyndelsen af 2019, men de danske priser kendes endnu ikke. E-tron bliver formentligt dyrere end Mercedes EQC og billigere end Jaguar I-Pace – vi gætter på godt 700.000 kroner.
Læs også: Mercedes EQC tager kampen op mod Tesla