Strøm og make-up til Mondeo

Ford Mondeo
Senest i 2022, måske allerede i år, har Ford-forhandlerne solgt den sidste fabriksnye Mondeo.

Midt i vedholdende rygter om modellens snarlige død, får Ford Mondeo en ansigtsløftning. Mest spændende for firma-folket er, at hybrid-udgaven er på vej som stationcar.

Det er hårdt at være klassisk firmabil. Den engang så populære bilklasse styrtbløder markedsandele til nye SUV-modeller, og flere bilmærker har allerede forladt firmaklassen.

Ford Mondeo er et typisk eksempel på den nye orden i biljunglen. Modellen har flere gange været bestseller i firmaklassen. Sidste år raslede den ikke alene langt ud af top 20-listen over det danske bilsalg, der blev solgt mere end dobbelt så mange Mercedes C-klasse. En understregning af, at fortidens firma-favoritter ikke kun bliver overhalet højre og venstre om af SUV-rivaler, men også af premium-mærkerne.

Ford er da også i gang med en omfattende hovedrengøring af deres modelprogram. Fremover skal der satses benhårdt på tre biltyper: SUV, crossover og pick-up. Der er penge i de høje biler, så hjemme i USA bliver klassikeren Mustang den eneste personbil, der får lov at overleve. Dermed er det også bye-bye til Fusion, den amerikanske udgave af Mondeo.

I Europa væver Ford lidt mere om fremtiden. Fiesta og Focus fortsætter formentlig, mens Mondeo får kunstig åndedræt i form af det facelift, som fabrikken netop har løftet sløret for.

Kosmetisk er der tale om mikroskopiske forandringer som lidt større kølergrill og nyt sædebetræk. Detaljer, der ifølge flere internationale medier skal holde Mondeo inde i kampen til og med 2020. Hvad der derefter sker, ved vi ikke, men uden en Fusion på det amerikanske hjemmemarked, er der næppe penge i at holde liv i Mondeo til stadigt mindre interesserede europæere.

Til dieseludgaverne får Mondeo et otte-trins automatgear med drejevælger.

Klassisk hybrid uden lade-mulighed
I mellemtiden kan Mondeo-fans dog glæde sig over, at faceliftet også indeholder en teknisk opgradering. Mest spændende er hybrid-udgaven, der allerede er her som sedan. Mondeo er dog nærmest synonym med stationcar, så det giver god mening, at hybriden nu også kommer i dén udgave. Batteriet sluger dog plads, så bagagerummet er usædvanligt lille i den store Mondeo; blot 403 liter.

Ford nøjes med en klassisk hybrid, der ikke kan lade batteriet op i stikkontakten. De såkaldte ladehybrider har ellers fået vind i sejlene hos de danske bilkøbere, blandt andet fordi de kan køre 30-40 kilometer på ren strøm. Dermed ser Mondeo Hybrid til at begynde bagud på point sammenlignet med ladehybrid-konkurrenter som Kia Optima PHEV og Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Teknisk minder den ganske meget om sidstnævnte med en to-liters benzinmotor uden turbo og Atkinson-cyklus forbrænding, der arbejder sammen med en elmotor og et batteri ved hjælp af et trinløst automatgear. Systemydelsen er 187 hk og gennemsnitsforbruget ligger på 22,7 km/l.

Traditionalisterne er der også tænkt på. Med faceliftet giver Ford en overhaling af den to-liters dieselmotor, der i årevis har været det foretrukne kraftværk i Mondeo. Den kommer i tre ydelser på 120, 150 og 190 hk, hvor de to stærkeste kan kombineres med Fords otte-trins automatgear. Endelig kan du fortsat få Mondeo med den kendte 1,5 liters turbobenziner med 165 heste.

Den faceliftede Mondeo kommer til Danmark til april. Priserne er endnu ikke offentliggjort.

Ford dropper Mondeo i USA

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here