Den nye BMW 3-serie kommer til Danmark i begyndelsen af marts. De første priser er klar og begynder ved 464.000 kroner for en 320d. Det er 82.000 kroner under ‘normalprisen’.
Når syvende generation af den ‘ultimative køremaskine’, BMWs ikoniske 3-serie, kommer til Danmark i begyndelsen af marts, ryger den direkte på tilbud: Selv om der er tale om en komplet ny model, opererer den danske importør fra starten med to prislister. En vejledende og en specialprisliste.
I første omgang bliver basismodellen en 320d med den velkendte to-liters dieselmotor med 190 hk og otte-trins automatgear. Specialprislisten siger 464.000 kroner – eller 82.000 kroner mindre end den vejledende pris.
Foreløbigt eneste alternativ på den danske prisliste bliver 330i med en anden velkendt motor under hjelmen. En to-liters turbobenziner med 258 heste og samme otte-trins automatgear. Begge maskiner har et voksent drejningsmoment på 400 Nm. Er du mere til benzin, skal du af med 518.000 kroner. Her er den vejledende pris 601.000 kroner.
Dermed fortsætter BMW sin nuværende politik med to prislister som også kendes fra konkurrenterne i premiumklassen. Da ingen kunder kommer til at betale den vejledende pris, kan man jo spørge, om ikke den snarere er vildledende…
Masser af standudstyr
Nå, specialpriserne fejler til gengæld ikke noget, for BMW putter usædvanligt meget standardudstyr i den nye 3-serie. Basisudgaven er nærmest komplet med fine detaljer som førnævnte automatgear, stor 8,8 tommers infoskærm med navigation, LED-lygter for og bag, fartpilot, alufælge, nedfældeligt bagsæde, automatisk klimaanlæg med tre zoner, indbygget wifi, varme i forsæderne, p-sensorer for og bag og automatisk nedblændeligt bakspejl. Selv metallak, der normalt er dyrt hos BMW, er med i prisen.
Vil du have endnu mere udstyr, kommer 3-serien også i udstyrsversionerne Sport Line, M Sport og Luxury Line. I løbet af 2019 følger et væld af andre motorvarianter og til efteråret kommer stationcarudgaven, der traditionelt er langt den mest populære.
En ting er kontantpriserne. Endnu vigtigere er priserne på leasing og firmabiler – og her kan firmafolket se frem til en beskatningsværdi på 400.000 kroner for en 320d.
Benzin billigere i leasing
På privatleasing disker BMW op med en overraskelse. Mens en 320d kan leases for en engangsydelse på 35.000 kroner og en månedlig ydelse på 4.895 kroner (for tre år med 20.000 km årligt), er ydelserne faktisk lavere for den kraftigere 330i. Her hedder engangsydelsen også 35.000 kroner, mens den månedlige ydelse falder med 300 kroner til 4.595 kroner.
Priserne ser altså skarpe ud. Men den nye BMW 3-serie er også på en vigtig mission. Dels er den BMWs absolutte bestseller, dels skal den indhente ærkerivalen Mercedes C-klasse, der salgsmæssigt er kørt fra den over det meste af verden. Også i Danmark, hvor der blev solgt næsten dobbelt så mange Mercedes C som BMW 3 i 2018 og dermed blev Danmarks suverænt bedst sælgende premiumbil. Stol trygt på, at BMW vil have den titel tilbage…