På mindre end en måned har Toyota solgt flere end 800 styk af den nye RAV4 herhjemme. Selv importøren er overrasket – også over, at mange kunder vælger højt udstyrede udgaver.
For blot få uger siden havde femte udgave af verdens bedst sælgende SUV – Toyota RAV4 – premiere i Danmark. Og mens forgængeren aldrig nåede toppen af det danske bilsalg, har den nye RAV4 fået en flyvende start: På mindre end en måned er der skrevet flere end 800 slutsedler på den radikalt designede nyhed. Til sammenligning blev der i januar solgt 428 styk af den bedst sælgende konkurrent i klassen for mellemstore SUV’ere, VW Tiguan.
Interessen overgår den danske importørs egne forventninger:
”Vi er nærmest blevet blæst omkuld over den massive interesse for den nye RAV4. Det er helt fantastisk, og vi glæder os virkelig over, at så mange danskere har fattet interesse for den helt nye generation af vores store SUV,” lyder det fra pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Priserne for den nye RAV4 begynder ved 300.000 kroner for basisudgaven med en 175-hestes benzinmotor. Men tre ud af fire kunder vælger den væsentligt dyrere hybrid-udgave, hvor en benzinmotor og en elmotor sammen med et batteri yder 218 hestekæfter. Her starter prisen ved 420.000 kroner – og 10.000 kr. mere efter 1. april som følge af den nye brændstofmålingsmetode, WLTP. Flere af kunderne bruger endda endnu flere penge på mere udstyr:
”De fleste vælger 2.5-liters hybridudgaven i udstyrsvarianten H3 eller H3 Style. Vores forventning var, at H3 ville blive den mest efterspurgte, da den i forvejen er spækket med udstyr. Så vi er meget positivt overrasket over, at rigtig mange også vælger den endnu højere udstyrsvariant H3 Style,” fortæller Anders Tystrup.
Design trækker
Ifølge den danske importør er det ikke mindst den nye RAV4’s design og køreegenskaber, der trækker danske bilkøbere ind til Toyota-forhandlerne.
RAV4 regnes for stamfader til den bølge af høje SUV- og crossover-biler, der skyller ind over de fleste markeder i verden. Toyota opfandt klassen med den første RAV4 i 1994. Siden har modellen opbygget en trofast fanskare, der har gjort den til verdens mest solgte i sin klasse. I Danmark har RAV4 haft varierende succes, men noget tyder altså på, at den nye og femte udgave af RAV4 igen kan få bestseller-status herhjemme.
Det er ikke helt usædvanligt, at en ny bilmodel lægger hårdt fra land. Den nye RAV4 fik premiere i begyndelsen af februar. Når bilsalget for marts gøres op, ved vi, om RAV4 kan holde dampen oppe i sin første, fulde salgsmåned.