Alle de modeller, som BMW satser på, vil i nær fremtid kunne fås med alle typer drivlinjer. Samtidig skærer BMW i modeludbuddet, hvilket bl.a. går ud over 3-serie GT.
I en omskiftelig verden, hvor en grønnere dagsorden får politikere til at øge presset på blandt andet bilbranchen, er kravene stor forudseenhed, en solid pengepung og ikke mindst evnen til at ramme rigtigt på det rigtige tidspunkt.
BMW har i en længere årrække tænkt elektrisk med i3 og i8, men nu er tidspunktet kommet, hvor tyskerne går “all-in”. Dog ikke at forstå sådan, at man skrotter alle forbrændingsmotorer og går 100 procent elektrisk, men således at man vil satse på de vigtigste modeller, og at enhver produceret model snart vil kunne fås med enhver tilgængelig motor – benzin, diesel, hybrid og ren el.
Det betyder for eksempel, at tiden rinder ud for en relativt smal model som 3-serie Gran Turismo. BMWs finansdirektør, Nicolas Peter, siger til det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg, at BMW efter et vanskeligt 2018, hvor omsætningen faldt 7,9 procent, nu vil “intensivere og effektivisere”, og derfor får vi ikke en ny udgave af 3-serie GT at se. Hvilket ellers ville være oplagt, da der netop er lanceret en ny 3-serie.
Modeller som 6-serie Gran Turismo og kæmpen X6 kunne også være blandt dem, der er på vej mod bilkirkegården.
Udmeldingen blev i branchetidsskriftet Automotive News modtaget positivt af markedsanalytikeren Jürgen Pieper fra Bankhaus Metzler i Frankfurt med ord som, bilproducenter er “ikke supermarkeder, så der er ingen grund til at sælge alt”, og “ingen vil savne dem” om de modeller, der måtte udgå. Måske tænker Pieper specifikt på 3-serie Gran Turismo og han har i givet fald denne skribents fulde sympati, idet 3-serie GT visuelt er en underlig fisk, en uformelig størrelse. Da den blev introduceret i 2013 fik den tankerne til at flyve tilbage til 1990ernes topmål af kedsomhed, den 5-dørs Toyota Carina E.
X3 først som hybrid
BMWs justerede strategi, der gerne skal fremtidssikre producenten, som står bag nogle af verdens mest involverende biler, indebærer altså også, at alle de modeller, man satser på, vil kunne fås med enhver drivlinje.
Med i3 og i8 var en del af strategien, at de elektriske biler skulle være noget for sig og stå på selvstændige platforme, men det er (heldigvis) slut nu, så elbilerne og hybriderne er pakket ind i præcis samme karrosseri som benzin- og dieselbilerne.
Første normalt udseende bil, der rummer det hele, bliver X3. På den netop afsluttede biludstilling i Genève viste BMW plugin-hybriden xDrive30e, der har en 4-cylindret benzinmotor med 252 hestekræfter, batterier og en elmotor med 41 hk. Den skulle være i stand til at køre op mod 50 kilometer på ren el, og dens gennemsnitsforbrug er efter den nye WLTP-norm på 41,7 km/l.
xDrive30e kommer til Danmark i 2020, og senere samme år introducerer BMW den 100 pct. elektriske iX3 – dens nøgletal kendes endnu ikke.
Underligt, at man sælger en bilmodel i 6 år, som overhovedet ingen vil savne, hvis man stopper salget…