Et joint venture med kinesiske Geely og en satsning på det voksende kinesiske marked, skal redde Smart. Sidste chance for Mercedes’ tabsgivende mikromærke, vurderer analytikere.
Forleden afslørede Mercedes, at koncernen i løbet af 2019 ville afgøre fremtiden for sit mikromærke, Smart. Nu er beslutningen truffet: Mercedes sælger halvdelen af Smart til kinesiske Geely i et joint venture, der fra 2022 i fællesskab skal bygge en ny generation af små elbiler. Samarbejdet indeholder opførelsen af en ny fabrik i Kina. Mercedes leverer ekspertise i udvikling, fremstilling og design, mens Geely især kommer til at udvikle de elmotorer og batterier, der fremover skal drive samtlige Smart-modeller.
Dermed øger Mercedes samarbejdet med kinesiske Geely. Sidste år købte Geely en aktiepost på knapt 60 milliarder kroner i den tyske bilproducent. Geely storsatser på elbiler til det kinesiske marked og håbet for Mercedes er, at Geely har den forståelse af det voksende kinesiske bilmarked, der skal til for at gøre Smart til en succes.
Geely har tidligere bevist, at de formår at vende udviklingen for udfordrede bilmærker: Siden Geely købte Volvo, har det svenske bilmærke slået alle salgsrekorder.
Tab på 30 milliarder kroner
Det nye tysk-kinesiske joint venture har store planer for Smart. Blandt andet skal mærket udvides med flere modeller i den populære miniklasse. Det har Smart prøvet før, men uden held. Det nye er, at Smart med Geely får en stærk spiller på det kinesiske marked, hvor især unge kinesere køber mange små biler.
”Dette er efter al sandsynlighed deres sidste chance for at redde Smart,” siger Jürgen Pieper, en markedsanalytiker fra Bankhaus Metzler i Frankfurt om Mercedes’ delvise salg af Smart.
”Det er forståeligt, at Mercedes ikke bare vil opgive mærket efter at have investeret så mange penge i det over årene,” siger Pieper til branchemagasinet Automotive News.
Smart har været en kostbar satsning for Mercedes. Siden introduktionen i 1998 anslås det, at Mercedes har tabt omkring 30 milliarder kroner på miniput-mærket.
Mercedes har dog beholdt troen på, at tiden ville arbejde for større succes for små, byvenlige biler. Konkurrencen fra biler som Fiat 500, VW Up, Toyota Aygo og Mini har dog vist sig at være særdeles hård. Når Mercedes har holdt fast, hænger det også sammen med, at Smart har udgjort et figenblad for produktionen af de store SUV’ere og kraftige AMG-modeller, som Mercedes tjener mange penge på. Små og økonomiske Smart-modeller har nemlig holdt koncernens samlede CO2-flådeudslip nede, og dermed gjort det muligt at fortsætte produktionen af de kraftigste Mercedes-modeller.
Frem til 2022 fortsætter produktionen af Smart ForTwo og ForFour i henholdsvis Frankrig og Slovenien. Fra 2022 skal alle Smart bygges på den nye fabrik i Kina, hvor produktionsomkostningerne er lave og efterspørgslen på elbiler størst.