Privatleasing af bilen er især udbredt i København og Århus og mindst populær i Lemvig. Uden for de store byer foretrækker man at købe ny bil.
Når man nærmer sig Øresund på sin vej fra Roskilde, stiger andelen af leasede, nye biler i de private husholdninger. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik fra januar 2016 til marts i år.
De højeste andele af privatleasing (30 pct. og derover) findes i syv kommuner langs Øresundskysten (inkl. Frederiksberg) med Gentofte Kommune som suveræn topscorer med over 45 pct.
Samtidig ligger de 17 kommuner, der har de højeste leasingandele, alle øst for Roskilde. Århus Kommune har med 24 pct. leasede biler den højest andel uden for hovedstadsområdet.
Redaktør på Hvilkenbil.dk, Jens Velling, vurderer, at det blandt andet skyldes, at der bor flere unge mennesker i de store byer.
”De unge er mere tilbøjelige til at lease. Det er måske lidt dyrere end at købe, men det er nemt og uforpligtende. Man kender sin udgift til bil, og der er ingen bekymringer og ubehagelige overraskelser i form af udgifter til reparationer, vedligehold samt værditab,” siger Jens Velling.
Storbyboernes kørselsbehov er også typisk mindre end for familier, der bor på landet.
”De fleste leasingaftaler er bygget op om 15.000 kilometers kørsel om året i tre år, og det rækker langt fra, hvis man pendler til jobbet i byen hver dag og er afhængig af en bil. I byerne er der i vid udstrækning offentlig transport, og bilen er måske mere til besøg af familie og venner og ture i weekenderne,” vurderer Jens Velling.
Kun 5 pct. privatleasing i Lemvig
I 21 kommuner udgør leasing derimod mindre end 10 pct. af biltilgangen. I Lemvig er andelen med kun 5 pct., der leaser, lavest.
”Det giver god mening, for den kollektive transport er mindre udbredt i en by som Lemvig. Her køres der typisk også over større afstande – både i forbindelse med job og fritid, siger Jens Velling
Den samlede tilgang af nye personbiler til husholdningerne siden januar 2016 er på 436.700, hvoraf privatleasing udgør 84.200 biler eller 19,3 pct.
Top-17 kommunerne lægger beslag på 38 pct. af leasingbilerne, mens bund-21 kommunerne står for 6 pct.